با این‌که قیمت خودرو افزایش یافته، آمارها نشان می‌دهد میزان تولید روند کاهشی داشته است

خلف وعده افزایش تولید خودرو

گزارش‌های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد از ابتدای سال تا ۲۰بهمن‌ماه هشت‌میلیارد دلار ارز به خودروسازان و صنایع وابسته اختصاص پیدا کرده است. هدف سیاست‌گذار از این تخصیص ارز، افزایش واردات خودرو و همچنین بهبود تولید خودروسازان بوده است. بااین‌‌حال، به نظر می‌رسد که سیاست‌گذار در تحقق این اهداف کاملا ناموفق بوده است.
گزارش‌های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد از ابتدای سال تا ۲۰بهمن‌ماه هشت‌میلیارد دلار ارز به خودروسازان و صنایع وابسته اختصاص پیدا کرده است. هدف سیاست‌گذار از این تخصیص ارز، افزایش واردات خودرو و همچنین بهبود تولید خودروسازان بوده است. بااین‌‌حال، به نظر می‌رسد که سیاست‌گذار در تحقق این اهداف کاملا ناموفق بوده است.
کد خبر: ۱۴۹۴۴۰۸
نویسنده زینب صفری - گروه اقتصاد
 
آخرین آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد تا پایان آذرماه سال‌جاری، فقط ۳۵هزار و صد دستگاه خودرو وارد کشورمان شده که این میزان خودرو ارزبری ۷۴۷میلیون دلاری برای کشور به همراه داشته است. از سوی دیگر، مجموع آمارهای تولید خودرو در کشورمان تا پایان دی‌ماه سال‌جاری گویای آن است که ۷۱۹هزار و ۳۱ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افتی بیش از ۶درصدی داشته یا به عبارت دیگر از مجموع تولید خودروی کشورمان ۴۸هزار و ۲۶۲ خودرو کاسته شده است. این آمارهای تولید خود گویای آن است که ادعای همیشگی مسئولان شرکت‌های خودروساز داخلی مبنی بر افزایش تولید همزمان با افزایش قیمت خودرو و جلوگیری از زیان‌دهی آنها صرفا یک ادعا بوده است و خودروسازان تلاش می‌کنند تا محصولات بی‌کیفیت خود را با قیمتی بالاتر به مشتریان خود بفروشند.

از سوی دیگر مانند دو سال اخیر همچنان شاهد سنگ‌اندازی فراوانی در زمینه واردات خودرو بوده‌ایم، به‌طوری‌که از میزان ۲۰۰هزار خودروی وارداتی وعده‌شده تا بهار ۱۴۰۲ همچنان تنها ۳۵هزار خودرو وارد کشورمان شده است.

بررسی تخصیص ارز به واردات خودرو در قانون بودجه سال آینده نشان می‌دهد که بانک مرکزی ایران مکلف است حداقل دومیلیارد دلار برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده (حداکثر پنج‌سال ساخت) اختصاص دهد.

 جزئیات تولید خودروسازان در سال جاری


گروه صنعتی ایران‌خودرو اخیرا اعلام کرده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، به تولید روزانه بیش از ۳۵۰۰ دستگاه رسیده است. اما بررسی تولید این شرکت در سامانه کدال نشان می‌دهد که تولید خودرو در ۱۰ماهه سال‌جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افتی ۴/۵درصدی داشته است. به‌طوری‌که طی این مدت، ایران‌خودرو بیش از ۴۲۰هزار خودرو تولید کرده که این میزان ۲۴هزار خودرو کمتر از سال گذشته است که موفق به تولید ۴۴۴ هزار خودرو شده بود. نکته قابل توجه آن‌که طی این مدت تولید پژو با افتی ۴۰درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۳۸هزار دستگاه رسیده ولی تولید سورن و دنا به ترتیب با افزایشی ۵۰درصدی و ۴درصدی به بیش از ۹۸هزار دستگاه و حدود ۷۴هزار دستگاه رسیده است.

بسیاری از کارشناسان، حال با بزرگ‌ترین واگذاری در صنعت خودروسازی به‌دنبال افزایش تولید خودرو در پرتیراژترین خودروساز کشور هستند.

به‌طوری‌که بد نیست بدانیم چهارشنبه ۱۷بهمن‌ماه بود که پس از کش‌وقوس‌های فراوان و طی‌شدن یک روز سخت و پرچالش برای سهامداران گروه صنعتی ایران‌خودرو، مجمع این شرکت برگزار و در حقیقت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین واگذاری صنعتی تاریخ کشور انجام و گروه صنعتی ایران‌خودرو رسما به بخش خصوصی واگذار شد.

افت ۱۰درصدی

از سوی دیگر شرکت سایپا نیز افتی ۱۰درصدی را در تولید خودرو تجربه کرده، به‌طوری‌که طی این مدت این شرکت برخلاف سال گذشته که حدود ۲۳۸هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود تنها موفق به تولید ۲۱۳هزار دستگاه خودرو شد.

مجموع تولید تیبا، ساینا و کوئیک در این شرکت به ۱۷۳هزار و ۵۳۲ دستگاه خودرو رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۹۵هزار و ۶۳۷) افت ۳/۱۱درصدی داشته، از سوی دیگر تولید شاهین با افت ۴درصدی به ۴۰هزار و ۵۵۲ دستگاه است.

پارس‌خودرو نیز در ۱۰ماهه سال‌جاری ۸۵هزار و ۴۵۸ دستگاه خودرو تولید کرده که در مقایسه با ۸۵هزار و ۹۱ دستگاهی که در ۱۰ماهه پارسال تولید کرده بود بیانگر ثبات تولید در این شرکت است؛ درواقع این شرکت امسال تنها ۳۶۷ دستگاه معادل ۴/۰درصد بیشتر خودرو تولید کرده است.

کارشناسان خودرویی معتقدند که اصلی‌ترین دلایل کاهش تولید خودرو در سال‌جاری به قطعی برق در نیمه نخست سال و محدودیت‌های تأمین گاز و برق در نیمه دوم سال، رشد بدهی خودروسازان به فعالان صنعت قطعه، تغییر مسیر تأمین ارز، عدم تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید و البته خروج برخی از خودروهای زیان‌ده همچون پژو پرشیا از خط تولید برمی‌گردد.

 قولی که عملی نشد

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس، در گفت‌وگویی با خبرنگار ما درباره وضعیت تولید خودروسازان اظهار داشت: خودروسازان داخلی اعلام کرده بودند که با به‌روزرسانی قیمت خودرو، میزان تولید آنها افزایش خواهد یافت؛ اما آمارها نشان می‌دهد که این مساله محقق نشده است.

وی افزود: در شرایط کنونی، وزارت صمت باید نظارت خود را بر روند تولید خودروسازان افزایش دهد. همچنین، لازم است در این وزارتخانه دستورالعملی تعیین شود که تولید بر اساس میزان تقاضا انجام شود. به عبارت دیگر، باید حداقل تعداد تولید مشخص شود تا دولت بتواند نظارت مؤثری داشته باشد.

یوسفی با تاکید بر این‌که خودروسازان اعلام کرده بودند در زیان‌دهی قرار دارند، گفت: انتظار می‌رفت با افزایش قیمتی که خودروسازان درخواست کرده بودند و موافقت شده بود رشد تولید انجام می‌شد اما این اتفاق نیفتاد. ادامه این روند باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها