دنیای حجازی‌فر فراتر از بازیگری
گفت‌وگوی «جام‌جم» با دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران(مبارک)

دنیای حجازی‌فر فراتر از بازیگری

در نشست خبری جشنواره تئاتر عروسکی مبارک مطرح شد

برون‌سپاری جشنواره‌ها زیرنظر صنوف

نشست بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ــ مبارک با حضور حمید نیلی، مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت ارشاد؛ امیر سلطان‌احمدی، دبیر جشنواره؛ سولماز عسگری، مدیر اجرایی جشنواره؛ مرضیه سرمشقی، مدیر هنری این رویداد و مریم سعادت، هنرمند با سابقه تئاتر، روز یکشنبه ۱۸ آذر در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 
نشست بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ــ مبارک با حضور حمید نیلی، مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت ارشاد؛ امیر سلطان‌احمدی، دبیر جشنواره؛ سولماز عسگری، مدیر اجرایی جشنواره؛ مرضیه سرمشقی، مدیر هنری این رویداد و مریم سعادت، هنرمند با سابقه تئاتر، روز یکشنبه ۱۸ آذر در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 
کد خبر: ۱۴۸۴۵۹۱

در ابتدای این نشست حمید نیلی به‌عنوان رئیس جشنواره گفت: خوشحالم آرام آرام به ایستگاه پایانی جشنواره نزدیک می‌شویم. با توجه به اتفاقاتی که امسال ناخواسته درگیرش شدیم جشنواره در زمان مقرر برگزار می‌شود. به نظر من جشنواره بیستم چند مؤلفه دارد که می‌توان درباره‌شان صحبت کرد. 

وی ادامه داد: یکی از نکات جشنواره بیستم، نگاه نوآورانه بوده که توسط دبیر و دبیرخانه جشنواره شکل گرفته است. نکته دیگر استفاده از ظرفیت‌هایی خارج از ظرفیت‌های اداره‌کل هنر‌های نمایشی است و مورد بعدی نگاه ویژه آموزشی با برگزاری نشست‌های تخصصی بوده که از حدود دو ماه پیش آغاز شده است. 

جشنواره مبارک مرکز ثقل هنرمندان تئاتر عروسکی 
در ادامه این نشست سلطان‌احمدی، دبیر جشنواره بیستم تئاتر عروسکی تهران ــ مبارک نیز درباره این دوره گفت: این جشنواره اولین جشنواره بین‌المللی ایران است که در سال ۱۳۶۸ رقم خورد. بار‌ها به‌عنوان هنرمند تلاش کردم با این جشنواره همکاری داشته باشم. این جشنواره مرکز ثقلی برای هنرمندان تئاتر عروسکی است. 
سلطان‌احمدی در ادامه به تشریح اهداف جشنواره پرداخت و گفت: برای ما مهم بود جشنواره چند گام به سوی جوان‌ها بردارد و راه را برای حضور آن‌ها هموار کند. من دغدغه معاش هنرمندان عروسکی را دارم از این‌رو بخش «۱۰۰ ثانیه‌ای» را گنجاندیم. بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند که محتوا‌های کوتاه بسازند و خودشان تریبون تبلیغاتی خود شوند. 

وی یادآور شد: در حوزه تبلیغات و سرگرمی، تئاتر عروسکی نقش بسزایی بر‌عهده دارد. در شبکه‌های اجتماعی با ویدئو‌های کوتاه «کلاه قرمزی» و «جناب‌خان» شاهد هستیم که درآمد بالایی برای ادمین‌هایی که این تصاویر کوتاه را پخش می‌کنند به همراه دارد. 
وی ادامه داد: ما به‌دنبال تولید محصولی مانند «تاک‌شو» هستیم تا دوستانی که تمایل دارند، وارد حمایت از تئاتر عروسکی شوند و در ضمن برنامه‌ای گفت‌وگومحور در زمینه تئاتر عروسکی داشته باشیم تا تخصصی به این عرصه بپردازیم. 

فرانسه، روسیه و قرقیزستان مهمانان خارجی جشنواره
در بخش دیگری از این نشست سولماز عسگری، مدیر اجرایی جشنواره هم به ارائه گزارشی آماری از این دوره از جشنواره از زمان انتشار تاکنون پرداخت. وی درباره بخش ملل جشنواره گفت: دو کار از روسیه، یک کار از فرانسه و یک کار هم از قرقیزستان را در جشنواره بیستم میزبانی می‌کنیم. 
همچنین مریم سعادت نیز در این نشست گفت: امسال یکی از بهترین جشنواره‌ها برای من خواهد بود، چون سلطان‌احمدی فردی صادق و با حسن‌نیت تمام است. در این روزگار این ویژگی خیلی سخت به دست می‌آید. من به این جشنواره خیلی امیدوار هستم، زیرا تمام استعداد‌ها هنر عروسکی از دل همین جشنواره‌ها شناخته می‌شوند. 
وی یادآور شد: مردم با تئاتر عروسکی بیگانه‌اند. حتی تصور می‌کنند که تئاتر عروسکی فقط ویژه کودکان است. این وظیفه جشنواره‌هاست که به مردم نشان دهند تئاتر عروسکی چه وسعتی دارد. 

برون‌سپاری فعالیت‌های هنری
در بخش پایانی نشست نیز نادره رضایی، معاون هنری وزیر ارشاد گفت: با توجه به تمام تلاش‌هایمان در معاونت هنری، به معاونت برگزاری جشنواره‌ها تبدیل شده‌ایم. ما نهاد سیاست‌گذار و برنامه‌ریز هستیم، ولی حضورمان در فعالیت و اجرا، ما را از وظیفه‌مان دور کرده است. ما در مشورت با بزرگان این حوزه و صنوف قصد برون‌سپاری داریم. 
وی ادامه داد: عدد بودجه‌ای ما با دیون از قبل در معاونت کمتر از بودجه نمایشگاه کتاب است. این بودجه برآورده‌کننده نیاز‌ها نیست. اگر اهمیت موضوع در حوزه نمایش به‌ویژه تئاتر کودک و نوجوان برای مجموعه‌های بسیاری که تمایل به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگ‌سازی دارند، مشخص شود بودجه‌های حمایتی تکرارشونده را هر سال خواهیم داشت. 
معاون هنری وزیر ارشاد بر اهمیت تداوم فعالیت‌های تئاتر عروسکی، تاکید کرد و ادامه داد: باید به روش‌های نو برای تداوم فعالیت‌ها فکر کرد. به طور حتم سال آینده نیاز ما به فرهنگ و هنر بیش از پیش است. جای خالی نسل جدید در این جلسات خالی است تا مطالبات خود را مطرح کنند. در پایان این نشست از پوستر جشنواره رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها