هدف از نگارش این اثر تبیین عرفان عملی و نظری صوفیّه بر اساس مکتب تشیّع است که برخی از نویسندگان معاصر از مسلمان و مستشرق غربی پیوندی ناگسستنی بین آن دو قائل شدهاند، و یا خاستگاه تشیّع را مبانی فکری صوفیّه دانستهاند، و یا عرفان شیعی را نوعی اصلاح در مبانی صوفیّه بر اساس مکتب اهلبیت علیهمالسلام تلقّی نمودهاند.
در این کتاب بهوضوح آمده است که عرفان نظری اهلبیت علیهمالسلام هیچ پیوندی با تفکّرات متصوّفه نداشته، و اصولاً مبنای فکری اهلبیت علیهمالسلام با مبانی متصوّفه متباین است.
عرفان نظری شیعه بر اساس مستنداتی که درکتاب آورده شده، از زمان پیامبر اکرم و اهلبیت علیهمالسلام دارای یک روش منسجم و مستقلّ است، و روش سیروسلوک معنوی در سیره آن پیشوایان دینی و علمای شیعه در مراتب توحید و افعال و صفات الهی و ولایت و امامت و اصول و مبانی تشریع و کشف و شهود و خواطر رحمانی و شیطانی با اصول فکری متصوّفه در تغایر و تباین است، و به همین علّت نگارنده در تلاش است تا در این کتاب به اختلافات ماهوی این دو نوع تفکّر دینی با استناد به منابع مورد قبول صوفیّه اشاره نماید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد