حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای، دوست و همرزم شهید: 

وقتی در زندگی شهید باشی، به شهادت می‌رسی

حجت‌الاسلام علی یوسفی؛ فرزند ارشد شهید: 

پدرم علاقه‌مند به تبلیغات و کنشگری اسلامی بود

در کتاب پاییز آمد فرازهایی از زندگی پدر و مادرم روایت شده است و طبیعتا شاید اگر تمام زندگی آن‌ها از دوران کودکی تا ازدواج و شهادت پدرم گفته می‌شد جلوه‌های عظیم و وجوه گسترده‌تری از آن زندگی را می‌دیدیم.
کد خبر: ۱۴۷۷۷۱۵

در این کتاب روایت دختر نوجوان و جوانی را می‌خوانیم که وارد مبارزات انقلابی و فضای فکری و مطالعاتی می‌شود و احساس می‌کند مسیر حقیقت را یافته است. این مسیر به پیروزی انقلاب اسلامی و ازدواج مادرم با یک جوان سپاهی و معتقد می‌شود. در روایت این زندگی، پدرم هم جوانی است که خط سیری مشابه مادرم را در زندگی طی کرده و این راه مشابه و آرمان‌های مشترک بین یک دختر و پسر جوان آن‌ها را به سمت یکدیگر سوق می‌دهد. آن‌ها به دنبال جامعه‌ای آرمانی و انقلابی هستند و زندگی مشترک خود را نیز بر همین منوال آغاز می‌کنند و درصدد تعالی یکدیگر هستند. زندگی این زوج درعین حال که سرشار از معنویت است، بسیار با نشاط و عاشقانه هم هست. انسان در طول زندگی مدام تربیت می‌شود و در حال تحول است. زمانی که روایت زندگی والدینم را در پاییز آمد می‌خوانم؛ می‌بینم تلاش این زوج برای تکمیل یکدیگر است تا هرچه بیشتر به سمت مسیر حق پیش بروند. 

در سبک زندگی پدر شهیدم پویایی و ایثار وجود داشت و همراه با مادرم در راهی که به آن باور داشتند، عشق محبت زمینی و الهی توأم با هم دیده می‌شود. این آموزه‌ها که در پاییز آمد روایت شده دارای ابعاد آموزندگی و الگویی است و خودمان هم به‌عنوان فرزندان چنین زوجی سعی می‌کنیم از فضایی که در آن نفس کشیدیم و اعتقاداتی که براساس آن رشد یافتیم اثرپذیر باشیم. روحیات ما و شناختی که از زندگی به‌دست آوردیم تحت تأثیر طرحواره و الگویی که پدر و مادرم به ما عرضه کردند، قرار گرفت. 
نگارش خاطرات شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم می‌تواند در جنگ روایت‌ها به فرهنگ ما کمک کند. هر واقعه‌ای که در جامعه ما شکل می‌گیرد از نوع روایتی که ارائه می‌شود تأثیر می‌پذیرد. دوران زیست هر انسان برجسته‌ای می‌تواند برای آیندگان راهگشا باشد و به زندگی آن‌ها سمت و سویی ببخشد. اگر منش و روش شهدا و فضای فکری و ذهنی آن‌ها واقعی روایت شود و برای روایت‌ها دست به گزینش نزنیم و ملاحظات بیجا نداشته باشیم، روایت‌هایی که دستکاری نشده و به حقیقت نزدیک است بهتر می‌تواند برای مخاطب هویت‌سازی کند و خواننده کتاب خیلی بیشتر با آن‌ها همذات‌پنداری خواهد کرد. شرح تجربیات کسانی که در طول تاریخ و در مواجهه با مسائل گوناگون رویکردهای مؤثری داشته‌اند، همچنین بیان رویکردهای باطنی و علائق آن‌ها برای هر خواننده جذاب است. امروز شاید برای خیلی از نوجوانان و جوانان سؤال باشد که شهدا واقعا به چه چیزی فکر می‌کردند و دنبال چه آرمان‌هایی بودند که حاضر شدند از جان خود بگذرند. برخی کارهای شهدا در ذهن نسل جدید شاید معقول به نظر نیاید در حالی که اگر فلسفه این کنش و واکنش‌ها شرح داده شود، شبهات ذهنی مخاطب نیز برطرف می‌شود و این دست کارهای فرهنگی از نیازهای اساسی جامعه امروز ماست. عرضه روایت‌های دستکاری شده از زندگی شهدا اثر سازنده‌ای ندارد و موجب عدم درک مخاطب از حقیقت می‌شود؛ بنابراین خواندن چنین کتاب‌هایی در زندگی آن‌ها تأثیری بجا نمی‌گذارد. به نظر من پاییز آمد از این منظر بسیار موفق عمل کرده است و روایت مادرم از آن روزها و خلقیات پدر شهیدم، تصویر بسیار نزدیک به حقیقت از بسیج، دفاع مقدس، مبارزه و انقلابی‌گری ساخته است که به قلم توانای نویسنده این هدف محقق شده است. 

به نظر می‌رسد قصد و هدف رهبرمعظم‌انقلاب اسلامی از تقریظ‌هایی که بر برخی آثار می‌نویسند، براساس نگاه ترویجی ایشان است. رهبرمعظم‌انقلاب تاکنون با این عنایت‌هایی که به آثار مربوط به زندگینامه شهدا داشته‌اند، به دنبال اشاعه و ترویج سبک زندگی، اندیشه والا و حرکت درست هستند. درخصوص این کتاب پاییز آمد نیز طبیعتا مساله، مربوط به یک شهید خاص یا همسر شهید نیست، بلکه مبحث اصلی درخصوص این کتاب، وجود الگویی از زندگی سالم بین زوجی جوان است. این کتاب به‌دنبال جوابگویی به نیاز نسل جدید برای دستیابی به سبک زندگی سلامت نوشته شده و می‌توانند با توجه به چنین زندگی‌هایی، آینده خود را برای سعادتمندی دنیا و آخرت ترسیم کنند. رهبرمعظم‌انقلاب اسلامی با تقاریظی که تقدیم کرده‌اند، اثرگذاری بسیار عمیقی به‌خصوص در بین نسل جوان داشته‌اند و بخش بزرگی از اصالت فرهنگ ایثار و شهادت به‌واسطه همت ایشان به ما منتقل شده است. 

فعالیت‌های ترویجی در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت موضوع بسیار مهمی است و فکر می‌کنم اگر پدرم امروز هم در این عالم حضور داشتند و به فیض شهادت نرسیده بودند در زمینه فعالیت‌های تبلیغاتی و فرهنگی تلاش می‌کردند. پیش از شهادت نیز یکی از اصلی‌ترین مباحث مورد توجه پدرم تمرکز روی تبلیغات و کنشگری اجتماعی برای معرفی درست ارزش‌های دین اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی بود و مادرم را نیز تشویق به همین کنش می‌کرد. شخصیت پدرم فرهنگی بود و اصلا مسئول تبلیغات جبهه و جنگ بودند و سخنرانی‌ها و آثار مکتوبی از وی باقی‌مانده که در بردارنده مفاهیم اصیل دین مبین اسلام است. در یادداشت‌هایی که از پدرم باقی‌مانده به امر تبلیغات در دوران جنگ و تأثیر روایت صادق از وقایع تأکید شده و در متن کتاب پاییز آمد نیز این بخش از رویکرد رسانه‌ای پدرم عنوان شده است. با این‌که آن زمان پدرم امکانات رسانه‌ای خاصی در اختیار نداشته‌اند اما در حد بضاعت خود امر تبلیغات جبهه و جنگ را دنبال کرده‌اند. مفهوم دفاع و فلسفه آن دغدغه پدرم بوده و به همین دلیل در بین پاسداران و همرزمان خود نیز به‌عنوان شخصیتی فرهنگی شناخته می‌شد. مادرم نیز چنین روحیاتی داشته و دارد و اصلا یکی از عواملی که باعث نوشتن این کتاب شد، علاقه مادرم به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود. از نگاه مادرم اتفاقات رسانه‌ای و فعالیت‌های تبلیغاتی لازمه تحقق روایات صادقانه از ایران اسلامی است و همیشه تأکید دارند که این فرهنگ و ارزش‌ها امانتی در دست ماست و باید آن را به هر طریقی که ممکن است به بهترین نحو به نسل‌های بعدی منتقل کرد. تجربیات زیسته شهدا و خانواده آن‌ها حاوی سبک زندگی و الگویی متناسب است که بارها در سخنان رهبرمعظم‌انقلاب اسلامی و تقریظاتی که تقدیم می‌کنند به این نکته اشاره شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها