نگاهی به ظرفیت بازار گردشگری عرب‌زبانان در ایران در گفت‌وگو با مدیر یک شرکت خلاق

گردشگری نوین در گرو خدمات خلاقانه

به جرأت می‌توان گفت شهر مشهد از دیرباز به یمن وجود حرم مطهر امام رضا(ع) از اولین مقاصد گردشگری داخلی بوده ‌است. در دهه‌های اخیر نیز مشهد اولین و محبوب‌ترین مقصدگردشگران خارجی به‌ویژه زائران عرب‌زبان کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده ‌است. افزایش تعداد زائران عرب‌زبان، فرصت‌های فراوانی را برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ارائه خدمات متناسب با نیازهای زائران ایجاد کرده‌است.
کد خبر: ۱۴۷۶۱۳۲
 
رواج اشکال نوین گردشگری مانند گردشگری سلامت نیز تاثیر به سزایی در روند توسعه این حوزه داشته ‌است. اما این ورود گسترده گردشگران خارجی به مشهد به قصد زیارت و در ادامه آن به سایر شهرهای ایران به عنوان مقاصد گردشگری تفریحی یا سلامت، مشکلاتی نیز به همراه داشته‌است. محدودیت‌ها و مشکلات پرداخت‌های مالی، نوسانات ارزش ریال در برابر سایر ارزها و مسائلی از این دست هم برای گردشگران عرب‌زبان و هم برای ارائه‌دهندگان خدمات دردسرهای زیادی ایجاد کرده‌است. 

فناوری‌های مربوط به مسائل مالی و ارزی در حوزه گردشگری در سراسر جهان تقریبا سازوکار مشابهی دارد. در واقع این دست مسائل سال‌هاست که به واسطه وجود بانک‌ها و پروتکل‌های بین‌المللی کاملا برطرف شده‌اند. فناوری‌های نوین و شیوه‌های مشارکت مالی نوظهور هم طی سال‌های اخیر به طور کامل جایگزین شیوه‌های سنتی شده‌اند. اما در کشور این شرایط کمی متفاوت است. چه در دهه‌های گذشته و چه حتی در سال‌های اخیر، بنا به مسائل و دست‌اندازهای متعدد و فراوان، کمتر گردشگری توانسته بدون داشتن دغدغه پرداخت‌های مالی ریالی یا ارزی، وارد ایران شود. شهر مشهد و به طور کلی ایران در دهه اخیر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی، تفریحی و حتی سلامت بسیار موردتوجه عرب‌زبانان و ساکنان غالبا متمول کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قرار گرفته است. بنابراین ارائه هر گونه خدمتی در جهت رفاه حال این گردشگران زمینه‌ساز بسیار قوی و موثری برای توسعه زیرساخت‌ها و تبلیغات مثبت گردشگری ایران خواهد بود.
 
همه خدمات در یک بستر
خدمات پرداخت‌های مالی برای گردشگران خارجی دربالاترین سطح اهمیت قرار دارد و با وجود روند روزافزون ورود گردشگران عرب‌زبان به ایران در دهه اخیر، ارائه راه‌حلی جامع جهت تسهیل این روند، امری ضروری تلقی می‌شود. ازاین رو درسال ۱۴۰۰ نرم‌افزار کاربردی نیوکاش (Newcash) به عنوان اولین سکوی جامع ارائه‌دهنده خدمات ویژه گردشگران عرب‌زبان در حوزه‌های سفر، مالی، پرداخت‌های بانکی و ارتباطاتْ زیر نظر شرکت خلاق تجارت الکترونیک فردا در مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان تاسیس شد. علی آیتی، مدیرعامل تجارت الکترونیک صدرا توضیح می‌دهد: «نیوکاش با تکیه بر استراتژی جایگزینی ارائه خدمت در مبدا سفر به جای مقصد و با همکاری نمایندگان خود در شهرهای مختلف ایران و کشورهای عراق، سوریه، لبنان، بحرین، عمان و قطر سامانه‌های خدماتی برخط خود را معرفی کرد و به توسعه آن پرداخت. از جمله این سامانه‌های برخط می‌توان به افتتاح حساب در سه بانک دولتی و خصوصی ایرانی و دریافت کارت بانکی فیزیکی، کیف پول الکترونیکی، انتقال برخط پول، خدمات مالی مانند انتقال وجه، خرید تومان، مشاهده نرخ ارز، تبدیل ارز، رزرو هتل و اقامتگاه، خرید بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس، پرداخت تاکسی شهری، شارژ سیم‌کارت، خرید بسته اینترنت اپراتورهای ایرانی و خارجی، سیستم چت اختصاصی با امکان تماس صوتی و تصویری، مشاهده آنلاین نرخ‌ها، معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران وگزارش تراکنش‌های مالی اشاره کرد.» به گفته آیتی، هر کدام از این امکانات خود به تنهایی می‌تواند سامانه‌ای کاملا جداگانه باشد اما ویژگی منحصر به فرد نیوکاش گردآوری تمام این امکانات در یک قالب و ارائه آن به زبان عربی و انگلیسی به گردشگران عرب‌زبان است.
 
اقتصاد پویا 
به گفته آیتی از مهم‌ترین چالش‌های موجود، تلاش برای حذف سلطه دلار از چرخه سفر گردشگران و کمک به رشد ارزش پول ملی با مبنی قراردادن ریال در چرخه اقتصاد زیارت است. وی تصریح می‌کند: «نیوکاش با تکیه بر توانمندی بیش از ۲۸۰ نماینده خود در بیش از ۳۰ شهر مهم در هفت کشور حاشیه خلیج‌فارس، تاکنون موفق به ارائه خدمات به بیش از ۱۵۰هزار کاربر و گردشگری خارجی شده که نتیجه آن بیش از۳.۵همت گردش مالی درحوزه اقتصاد دانش‌بنیان زیارت بوده‌است.»نیوکاش درسه سال فعالیت خود توانسته به محبوبیت و مقبولیت قابل‌توجهی درمیان گردشگران عرب‌زبان دست پیداکند وبه گفته آیتی درصدد است تادرآینده نزدیک خود را به عنوان اولین انتخاب زائران جهان تشیع درسفر به ایران وبه زودی درسفر به عتبات عالیات معرفی کند و سهم بازار۷ درصدی در حوزه سفرهای زیارتی مسافران منطقه را در کشورهای تحت پوشش شبکه نیوکاش به خود اختصاص دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها