فراریان مالیاتی در تور قانون

در مورد میزان دقیق فرار مالیاتی در کشور آمار دقیقی در دست نیست، اما گفته می‌شود به میزان۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی در کشور فرار مالیاتی وجود دارد. سازمان امور مالیاتی کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر کارنامه قابل قبولی در زمینه ردگیری فرارهای مالیاتی و مقابله با آن از خود بر جای گذاشته است.
کد خبر: ۱۴۷۳۲۶۴
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
با اقدامات مؤثر این سازمان بخش زیادی از افرادی که به‌صورت پنهانی به انجام فعالیت‌های اقتصادی مبادرت ورزیده یا به طرق مختلف از زیر بار پرداخت مالیات صحیح و حقه شانه خالی می‌کردند، زیر چتر نظام مالیاتی قرار گرفته و به‌اصطلاح مالیاتی‌ها، برایشان پرونده مالیاتی باز شده و اوراق تشخیص و قطعی صادر شده است. 
شاهین مستوفی، رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۵.۵ میلیون مؤدی جدید ظرف سه سال گذشته و به واسطه بهره‌برداری از اطلاعاتی که در اختیار سازمان قرار گرفته خبر می‌دهد و می‌گوید: در سال ۱۴۰۰ آمار مؤدیان شناسایی شده حدود چهار میلیون نفر بود که این میزان در سال ۱۴۰۳ به حدود ۹.۵ میلیون نفر رسیده است.
وی همچنین درباره تازه‌ترین مورد کشف فرار مالیاتی کشور در استان کرمان گفت: با جمع‌آوری اطلاعات و مدارک در مورد فعالیت تعداد ۱۸۴ معدن مربوط به تعداد ۱۴۶مؤدی و پس از انجام رسیدگی به پرونده مالیاتی عملکرد سال۱۴۰۱مودیان یادشده، مشخص شده است که از تعداد ۱۰۰مؤدی که برای آنهابرگ تشخیص مالیاتی صادرشده، تعداد۶۴مؤدی دارای کتمان فروش قابل‌توجهی بوده‌اند؛ به نحوی که جمع مبالغ مالیات تشخیصی برای آنها نسبت به مبلغ مالیات ابرازی ایشان، بیش از۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است. از طرف دیگر در یکی از تازه‌ترین اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور جهت مقابله با فراریان مالیاتی و استیفای حقوق مردم و دولت، بدهی مالیاتی به مبلغ ۴۶۴ میلیارد تومان از یک شرکت سازنده مجتمع مسکونی تجاری در غرب تهران از سوی اداره کل امور مالیاتی غرب تهران مورد رسیدگی و مطالبه قرار گرفت. داستان از این قرار بود که شرکت سازنده برج مسکونی تجاری در غرب تهران از تاریخ تأسیس این شرکت در سال ۱۳۹۲ تا پایان سال منتهی به ۱۴۰۰ هیچ‌گونه اظهارنامه مالیاتی تسلیم اداره کل امور مالیاتی مربوطه نکرده بود و تنها اظهارنامه‌ای که این شرکت به اداره کل امور مالیاتی مربوطه تسلیم کرده مربوط به عملکرد سال منتهی به ۱۴۰۱این شرکت بودوصرفا رقمی حدود دو میلیون تومان را در برمی‌گرفت.  اما مدیرعامل شرکت مزبور پس از آن‌که تبعات همکاری نکردن و عدم ارائه مدارک و مستندات به وی گوشزد شد سرانجام مستندات و مدارک لازم را رو کرد و به این ترتیب اداره کل امور مالیاتی غرب تهران هم با انجام رسیدگی و بررسی‌های قانونی درخصوص پروژه مذکور، اقدام به صدور اوراق تشخیص مالیاتی مربوط به سنوات ۱۳۹۹لغایت۱۴۰۱ و مطالبه مالیات و جرائم متعلقه به مبلغ حدود ۴۶۴ میلیارد تومان از این شرکت کرد. در دیگر اقدام سازمان امور مالیاتی در راستای مقابله با مصادیق فرار مالیاتی در کشور، فرار مالیاتی هفت شخص حقیقی ذی‌نفع واقعی واردات کالا در استان آذربایجان غربی کشف و شناسایی شد. بر این اساس و با توجه به بررسی‌های سیستمی و میدانی که در خصوص سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی و پیله‌وری و شناسایی حق‌العمل‌کاران و ترخیص‌کاران واسط معاملات به عمل آمد، هفت شخص حقیقی ذی‌نفع واقعی واردات کالا شناسایی شدند. این اشخاص با سوء استفاده از ۲۹۷ کارت بازرگانی و پیله‌وری اجاره‌ای، دست به واردات گسترده لوازم یدکی زده بودند. سازمان امور مالیاتی کشور نیز درخصوص افراد مزبور، اقدام به مطالبه مبلغ ۲۰۶۳ میلیارد تومان اصل مالیات و جرائم متعلقه مرتبط با سال‌های ۱۳۹۷ لغایت ۱۴۰۱ از ذی‌نفعان واقعی کرد. براساس آمار سازمان امور مالیاتی کشور، در زمینه رسیدگی به تراکنش‌های مشکوک بانکی در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۳۲۶برگ تشخیص به میزان ۱۴هزارمیلیارد ریال وتعداد۳۴ برگ قطعی به مبلغ ۱۷۳ میلیارد ریال صادر شده است. همچنین در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری ۹۲ مورد اجرای بازرسی مالیاتی صورت گرفته که رسیدگی و صدور ۱۲۴۷ برگ تشخیص به‌مبلغ حدود۳۷۰۰میلیارد ریال وصدور۹۱۳برگ قطعی به مبلغ بیش از۸۰۰۰میلیارد ریال را به دنبال داشته است. براساس همین آمار و در همین بازه زمانی از میان ۶۱۶۶ گزارش مردمی دریافت شده در حوزه فرار مالیاتی، ۸۵ فرد فاقد پرونده مالیاتی شناسایی شده و ۸۵ مورد از گزارش‌ها نیز در مرحله درخواست استعلام تراکنش بانکی قرار گرفته است. 

نمونه‌هایی از کشف فرار مالیاتی در کشور
تکمیل پرونده شناسایی ۱۱۳هزارمیلیارد ریال فروش فاکتور توسط یک شخص دراستان همدان، کشف کتمان فروش۱۸هزار میلیارد ریالی برای هفت طلا فروش در استان آذربایجان غربی، کشف ۱۳هزار میلیارد ریال کتمان درآمد۵۷۳ مجری ذی‌صلاح ساختمان در استان خوزستان طی سال‌های ۱۳۹۸ لغایت۱۴۰۲و مطالبه ۳۰۰۰ میلیارد ریال مالیات و عوارض از آنها، شناسایی اشخاص فعال در زمینه واردات و توزیع گوشت قرمزدرسطح کشوروکشف کتمان درآمد به میزان ۱۱هزارمیلیارد ریال در استان همدان، کشف فرار مالیاتی ۱۰هزار و۵۰۰ میلیارد ریالی شرکت‌های زیرمجموعه نمایندگی یکی از برندهای معروف کالای خانگی با سوء استفاده از هشت فقره کارت بازرگانی صوری و اجاره‌ای در استان خوزستان، صدور برگ تشخیص ۱۰هزار و ۴۲۶ میلیارد ریالی برای یک شرکت فولادی و شناسایی ۳۵ هزار میلیارد ریال فروش اشخاص ثالث به این شرکت در استان آذربایجان شرقی، رسیدگی به مالیات فعالان حوزه معاملات آهن قراضه و شرکت‌های فعال در زنجیره خرید و فروش و شناسایی ذی‌نفعان واقعی با تشخیص و مطالبه مبلغی بالغ بر۸۲۰۰ میلیارد ریال مالیات در منابع عملکرد و ارزش افزوده دراستان آذربایجان غربی، کشف کتمان فروش ۷۶۰۰میلیارد ریالی مربوط به عملکرد سال‌های ۱۳۹۷ لغایت۱۴۰۱یک دلال مواد اولیه پتروشیمی دراداره کل امورمالیاتی استان فارس،شناسایی کتمان درآمد۶۲۰۰ میلیارد ریالی ۵۸ پزشک،طی سال‌های۱۳۹۷تا۱۴۰۱ازهشت کلینیک زیبایی در استان مازندران و سرانجام صدور برگ قطعی برای فعالان خرید و فروش رمزارزبه مبلغ ۵۵۰۰ میلیارد ریال در استان آذربایجان غربی.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها