در چهارمین روز ازبررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، مطابق باحروف الفبا روزگذشته نوبت بررسی صلاحیت وزیر علوم درصحن علنی مجلس بودوسیماییصراف با حضوردرصحن علنی مجلس ضمن برشمردن برخی ازچالشها ومسائل جدی آموزشعالی، برنامههای خود رابرای عبورازچالشها ارائه کرد.بررسی صلاحیت این وزیر پیشنهادی درنهایت با اظهارنظر هفت نفر از نمایندگان یعنی چهار موافق و سه مخالف تا زمان رایگیری از سوی سایر نمایندگان بسته شد.
چالشهای آموزشعالی
عدمپیوند مناسب بین تقاضا و عرضه آموزشعالی
نبود انسجام ساختاری بین مراکز آموزشعالی و دستگاههای بهرهبردار
ضعف در حوزه مهارتی آموزشعالی و تحویل مدارک فاقدمهارت به جامعه
عدماستقبال بازار از فارغالتحصیلان
کاهش جدی اقبال نسبت به علوم پایه و انسانی
مسألهمحور نبودن پژوهشها
عدمتمرکز پژوهشهای دانشگاهی برای حل مسائل کشور
ضعف در آیندهپژوهی و آیندهنگری
عقبماندگی از روند جهانی علوم و فنون و فناوری
سهم اندک و نیمدرصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی
استهلاک و فرسودگی زیرساختها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه، کارگاه و ابزار تحقیق
تحمیل فشار تحریمهای نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، بر آموزش عالی
عدم وجود سهم رضایتبخش نشاط در دانشگاهها
ضعف در ارائه خدمات مربوط به سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان
افزایش گسست بیننسلی و فرهنگی
اداره دانشگاه پساارتباطات با روشهای سنتی
برنامههای پیشنهادی
اتقان و ارتقای کیفیت آموزشعالی بهعنوان اولویت اول
تحول نظام آموزشی کشور مبتنیبر مهارتافزایی از طریق بازنگری در برنامههای درسی
تحول در کیفیت پژوهش و اثربخشی به آن در رفع معضلات کشور با ماموریتگراکردن دانشگاهها
افزایش سهم آموزشهای مهارتی و حرفهای به ۴۰درصد
بازنگری در استانداردها و ارزشگذاریهای حاکم بر آموزشعالی از جمله آییننامه ارتقای اعضای هیأتعلمی
به رسمیتشناختن استقلال نهاد علم، آزادگی و پرسشگری با هدف حفظ کرامت اساتید و دانشجویان
تسهیل فرآیند جذب نخبگان در دستگاههای علمی و اجرایی
افزایش فعالیت آموزش عالی در کسب مرجعیت علمی
تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه
افزایش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی
انجام طرحهای مشترک فناورانه با کشورهای دوست با هدف تحقق دیپلماسی علمی
رفع عوامل مادی و غیرمادی مهاجرت دانشجویان و نخبگان
دیدگاههای مخالف
علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، عبدالحسین همتی نماینده مردم زرند و کوهبنان و محمد سراج نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور پشت تریبون صحن علنی مجلس با برنامههای حسین سیماییصراف مخالفت کردند.نقطه مشترک مخالفت نمایندگان به شرح ذیل است:
عدمارائه برنامههای عملیاتی مشخص با زمانبندی دقیق
عدمارائه برنامه برای رفع موازیکاری و همپوشانی در نظام آموزشعالی
عدماشاره به چگونگی افزایش آموزشهای مهارتی طبق برنامه هفتم توسعه
عدم ارائه برنامه برای افزایش نیروی انسانی در بخش کشاورزی
عدم ارائه راهکار عملیاتی برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی
عدم داشتن سابقه مدیریتی در ساختار دانشگاه
عدمتوجه به عدالت آموزشی در برخورداری از آموزشعالی
عدمتوجه به تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاههای متاهلی
عدمتوجه به مشکلات معیشتی اساتید و مسکن آنها
مشخص نبودن برنامه برای اجرای سند آمایش آموزشعالی
دیدگاههای موافق
محمد بهرامی سیفآباد نماینده مردم بویراحمد، احمد مرادی نماینده بندرعباس، سیدمسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان و حجتالاسلام سیدمحمد موحد عضو فراکسیون روحانیت مجلس با حضوردر صحن علنی مجلس از حسین سیماییصراف دفاع کردند. نقطه مشترک دفاعیات نمایندگان موافق به شرح ذیل است:
ارائه برنامهای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم
تجربه مدیریتی و اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
تجربه موفق دبیری هیأت دولت دوازدهم و سیزدهم
داشتن تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی
آشنایی با مشکلات دانشگاه و حوزه و نحوه همافزایی این دو کانون علمی
اعتقاد و التزام به نظام با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی
توجه به افزایش مهارتهای فنی
داشتن نگاه ملی و غرقنشدن در مسائل جناحی در مسئولیتهای مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم
امید به آینده و نگاه مثبت به افق آینده در برنامههای ارائهشده
اعتقاد به استفاده از ظرفیت بخشخصوصی و شرکتهای دانشبنیان
داشتن درجه علمی و نگارش از ۵۰ کتاب و مقاله بهعنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲