در پاکستان مشاهده شد:

اولین نمونه آبله میمونی

یک روز پس از کشف یک مورد ابتلا به آبله میمون در یک بیمار در سوئد که حامل یک سویه بدخیم ویروس بود، پاکستان نیز از اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در این کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۹۱۷۹

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از صدا وسیما، یک روز پس از کشف یک مورد ابتلا به آبله میمون در یک بیمار در سوئد که حامل یک سویه بدخیم ویروس بود، پاکستان نیز از اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در این کشور خبر داد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این‌ها اولین موارد ابتلا به آبله میمون در خارج از آفریقا محسوب می‌شود. اپیدمی آبله میمون در حال گسترش است و نگرانی‌ها در این باره زنگ هشدار را برای سازمان جهانی بهداشت به صدا درآورده است.

ظهورمجدد آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو که بروندی، کنیا، رواندا و اوگاندا را نیز تحت تاثیر قرار داده، سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشت تا روز چهارشنبه وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کند.

آژانس بهداشت عمومی سوئد روز پنجشنبه اعلام کرد یک مورد ابتلا به آبله میمون از نوع سویه clade ۱ b را ثبت کرده، این همان سویه جدیدی است که از سپتامبر ۲۰۲۳ در کنگو ظاهر شده است.

مگنوس گیسلن، متخصص اپیدمیولوژی در بیانیه‌ای که آژانس بهداشت عمومی سوئد منتشر کرد، خاطر نشان کرد که فرد بیمار دربازدید از بخشی از آفریقا که به‌شدت تحت تاثیر شیوع سویه clade ۱ b قرار دارد، آلوده شده است. 

وزارت بهداشت پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سویه ویروس آبله میمون کشف شده در کشور هنوز مشخص نشده، اما فرد آلوده از یکی از کشور‌های خلیج فارس آمده است.

ارشاد روغنی، رئیس بهداشت عمومی خیبر پختونخواه اعلام کرد، این بیمار پاکستانی که یک مرد ۳۴ساله است، در یکی از بیمارستان‌های منطقه تحت درمان قرار دارد. برای توالی‌یابی ژنتیکی سویه، نمونه‌هایی را به اسلام آباد ارسال کردیم.

پس از کشف یک مورد ابتلا به آبله میمون در سوئد، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده احتمال موارد جدید ابتلا به این بیماری در اروپا وجود دارد.

دفتر منطقه‌ای اروپایی سازمان جهانی بهداشت در کپنهاگ در حال گفتگو با سوئد برای یافتن بهترین شیوه رسیدگی به این مشکل است.

آبله میمون یا امپاکس یک بیماری ویروسی است که از حیوانات به انسان سرایت می‌کند، اما از طریق تماس فیزیکی نزدیک با فرد آلوده به ویروس نیز منتقل می‌شود. این بیماری باعث تب، درد عضلانی و ضایعات پوستی مانند جوش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها