روزانه در مصرف برق ۴ ساعت صرفه‌ جویی کنید

شرط عبور از تابستان بدون خاموشی

جبران کمبود برق ۱۰میلیارد دلارسرمایه می‌خواهد

این روزها شاهد خاموشی ناشی از فشار بار در برخی پست‌های منطقه برق هستیم. در برنامه هفتم، توسعه شبکه برق جزو محورهای اصلی رشد مطرح شده و دولت چهاردهم باید در این زمینه گام مهمی بردارد.
کد خبر: ۱۴۶۸۳۵۶
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
طی روزهای گذشته با توجه به افزایش دمای هوا شاهد رشد مصرف برق خانگی و صنعتی در سراسر کشور بوده‌ایم، به‌همین‌دلیل برای بیست‌ونهمین بار در دو ماه اخیر میزان تقاضای مصرف برق کشور از حداکثر تقاضای مصرف برق سال گذشته عبور کرد.بد نیست بدانیم درحال‌حاضر ۷۵درصد مشترکین خانگی خوش‌مصرف، ۱۵درصد آنها پرمصرف، ۸درصد بدمصرف و ۲درصد بسیار بدمصرف هستند. بخش خانگی مهم‌ترین دلیل ناترازی برق در فصل تابستان است و نیمی از بار شبکه در این ایام تنها به وسایل سرمایشی نظیر کولر اختصاص دارد.

درحال‌حاضر استفاده از وسایل سرمایشی در بین مشترکین خانگی به اوج خود رسیده است، به‌همین‌دلیل وزارت نیرو تلاش می‌کندتا با تشویق مشترکین کم‌مصرف بتوانداین موضوع راکاهش دهد.دراین زمینه علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو ازرایگان‌شدن قبض ۱۲میلیون مشترک برق (۴۰درصدمشترکین) سخن گفته است. ازطرف دیگر این وزارتخانه تلاش می‌کند تا با پویش«باانرژی» برای مشترکین خانگی مصرف برق رابه حداقل برساند. دراین پویش، میان مشترکین خانگی که نسبت به سال گذشته کاهش مصرف داشته‌اند قرعه‌کشی صورت خواهد گرفت و به ۳۰۰ مشترک یک دستگاه خودرو اهدا خواهد شد.

تقاضا به اوج خود رسیده است
به نظر می‌رسد اقدامات وزارت نیرو نتوانسته حریف گرمای شدید هوا در سراسر کشور شود، به‌طوری‌که علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: تقاضای مصرف برق ایران در حالی به ۸۰هزار مگاوات رسیده که اوج مصرف ترکیه هم‌اکنون چیزی حدود ۵۰هزار مگاوات است وکشور صنعتی و بزرگ آلمان باحجم وسیع سرمایه‌گذاری ۸۰هزار مگاوات مصرف برق دارد.وزیر نیرو با درخواست از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف برق در فصل گرم سال اظهار کرد: کاهش مصرف برق و کاهش فشار روی شبکه نه‌تنها امکان تأمین برق برای همه هموطنان را فراهم می‌کند، بلکه احتمال بروز حادثه در شبکه سراسری را به‌شدت کاهش می‌دهد. وی گفت:هموطنان می‌توانند با استفاده‌نکردن همزمان ازوسایل برقی،قراردادن کولرهای آبی روی دورکند، رعایت دمای آسایش ۲۴ درجه در کولرهای گازی و خاموش‌کردن وسایل برقی که درساعات اوج بار مصرف هیچ‌گونه رفاهی ایجاد نمی‌کنند، به فرزندان خود در صنعت برق برای تأمین برق پایدار یاری برسانند. محرابیان افزود: به‌طورکلی شدت مصرف انرژی درایران نسبت به میانگین جهانی بسیار بالاتر است و این نشان می‌دهد همچنان ظرفیت بالایی برای صرفه‌جویی در بخش خانگی کشور وجود دارد که امیدواریم در سایه همکاری مشترکین با کمترین مشکل روزهای گرم پیش‌رو را نیز سپری کنیم.
 
سرمایه مورد نیاز برای رفع ناترازی برق
برای افزایش تولید برق در کشورمان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مورد توجه قرار گرفته، به‌طوری‌که ظرفیت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر کشور از ۱۲۰۰مگاوات عبور کرده و سهم این انرژی در تامین برق تابستانی به ۰.۶درصد رسید و مجموع سالانه آن نیز یک درصد است.‌ جدیدترین آمار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد که ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تیرماه امسال به۱۲۳۱.۰۶مگاوات رسیده که سهم انرژی خورشیدی با۵۴۷.۰۷مگاوات۵۸درصد ظرفیت کل رابه خود اختصاص داده است. سهم انرژی بادی با ۳۶هزار و ۶۰۳ مگاوات ۳۱درصد و سهم نیروگاه‌های برقابی کوچک با ۱۰۳.۶۷مگاوات ۹درصد از کل ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر شده است.بااین‌حال به نظرمی‌رسد علاوه‌براین کشورمان باید ظرفیت تولید دیگر نیروگاه‌های گازی و برقابی را برای تولید برق افزایش دهد،به‌طوری‌که سیدمحمد پاک‌مهر،سخنگوی فراکسیون امنیت انرژی می‌گوید: باید از گذشته به فکر سرمایه‌گذاری برای تولید برق می‌بودیم، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. وی عنوان کرد: به‌هرحال یکی از دلایل ناترازی برق بحث سیاست‌گذاری درحوزه سرمایه‌گذاری برای تولید برق است که باید به این مهم توجهی ویژه شود. پاک‌مهر بیان کرد:درحال‌حاضرحداقل کمبودبرق درایران بین۱۰تا۱۲هزارمگاوات است که برای جبران این کسری به یک سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری نیاز است. 

راهکارهایی برای کاهش مصرف‌برق
وزارت نیرو طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که هموطنان در اقصی‌نقاط کشور می‌توانند با راهکارهای ساده‌ای که تأثیری در سطح رفاه و وضعیت زندگی روزانه آنها ندارد، به مدیریت تأمین و عرضه برق کشور کمک کنند.
ــ  درفاصله ساعات ۱۳ تا ۱۸و ۲۰ تا ۲۳که ساعات اوج مصرف است،از استفاده از وسایل برقی پرمصرف جدا خودداری و همیشه کولرهای گازی را روی درجه ۲۴ و کولرهای آبی را روی دور کند تنظیم کنید.
ــ  استفاده از وسایل برقی پرمصرف را به ساعات ابتدایی روز یا انتهای شب (۱۰شب تا ۱۰صبح) موکول کنید.
همچنین اگرهرمشترک تنها یک لامپ اضافی راخاموش کند، می‌توان برق مورد نیاز کل کارخانه‌های سیمان کشور را تامین کرد.  در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری برای صنعت برق در نظر گرفته شده است اما چگونگی دستیابی به آن باید توسط بخش اجرایی کشور ترسیم شود. اکنون که ناترازی‌های برق باعث خاموشی‌های نامنظم به دلیل فشار به شبکه برق  شده باید توجه داشت علاوه بر توجه به دخل و خرج این صنعت راهکارهای غیر قیمتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها