تکرار کودتای آمریکایی در کاراکاس

واشنگتن، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی، بازی چندباره و خطرناکی را در کاراکاس آغاز کرده‌اند که ثمره آن، قطعا شکست دوباره غرب خواهد بود. پس از آن که مقامات انتخاباتی ونزوئلا نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور را به‌طور رسمی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند، اعتراضات گسترده‌ای در چندین شهر ونزوئلا برگزار شد و معترضان مادورو را به تقلب متهم کردند.
کد خبر: ۱۴۶۶۹۲۳
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
آمریکابه مانندهمیشه درپشت پرده این تحرکات قراردارد.درادوارگذشته انتخابات‌ریاست‌جمهوری‌ونزوئلا،هم دردوران ریاست‌جمهوری چاوز و هم مادورو، شاهد بروز چنین تحولات و بحران‌هایی در کاراکاس و دیگر مناطق ونزوئلا بوده‌ایم. کاراکاس، تبدیل به کانون آمریکا‌ستیزی در آمریکای لاتین شده و این مسأله از سوی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا همواره به مثابه یک تهدید مزمن و دامنه‌دار مورد شناسایی و محاسبه قرار گرفته است. در چنین شرایطی بار دیگر، برخی سیاستمداران وابسته به غرب در ونزوئلا، در کسوت مهره‌های واشنگتن در آمریکای لاتین وارد مبارزه با خواست و اراده مردم این کشور شده‌اند. 

هدف آمریکا از اغتشاش در ونزوئلا 
آمریکادرصددآن است که با تداوم این اعتراضات،موج جدیدی از ناآرامی‌هادرونزوئلا آغاز شود.درسال‌های قبل، هر نوع تظاهرات خیابانی توسط ارتش این کشورکه همواره حامی مادورووسلف اوهوگو چاوز بوده،کنترل شده است.حمایت ارتش ونزوئلا از دولت‌های منتخب این کشوربه یکی ازاصلی‌ترین موانع پیشبرداستراتژی‌ها و تاکتیک‌های خطرناک کاخ سفید در آمریکای لاتین تبدیل شده است.اخیرا نیکلاس مادورواعلام کرددولتش«می‌داندچگونه بااین وضعیت مقابله کندوکسانی که خشونت‌طلب هستند را شکست دهد». 
او تاکید کرده اکثر معترضان، جنایتکارانی پر از نفرت هستند واین اعتراضات درآمریکا طراحی شده است.باوجود این، ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مالک شرکت‌هایی همچون ایکس و تسلا با انتشار ویدئویی مداخله‌گرایانه، تلاش کرد تا اعضای ارتش ونزوئلا را جهت کودتا علیه دولت مادورو ترغیب کند.خورخه رودریگز، قانون‌گذار حزب حاکم و مدیر ستاد انتخاباتی مادورو، از هواداران خود خواست تا در حمایت از دولت راهپیمایی کنند. ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع این کشور نیز نسبت به تکرار رویدادهای وحشتناک سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ میلادی هشدار داد.
 
دوران سیاه آمریکا 
مقامات کاخ سفید بار دیگر با شکستی سنگین درکاراکاس مواجه شده‌اند. آمریکا روزدوشنبه ضمن حمایت از مخالفان دولت ونزوئلا، از دولت این کشور خواست تا فورا اطلاعات روشنی درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کند! مقامات دولت بایدن مادورو را به دستکاری در انتخابات متهم کردند، زیرا نمی‌توانند شکست سنگین خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا و مانور قدرتمندانه مخالفان کاخ سفید در کاراکاس را برای حداقل پنج سال دیگر بپذیرند. رویکرد مداخله‌گرایانه برخی کشورهای آمریکای لاتین باعث شد دولت ونزوئلا اعلام کند که کارکنان دیپلماتیک آرژانتین، شیلی، کاستاریکا، پرو، پاناما، جمهوری دومینیکن و اروگوئه را اخراج می‌کند؛ زیرا آنها دولت‌های تابع واشنگتن هستند که مواضع ایدئولوژیک فاشیستی دارند.
 
شکست مشترک واشنگتن - تل‌آویو در آمریکای لاتین
تحولات اخیر ونزوئلا را می‌تواند نماد دیگری از شکست مشترک واشنگتن و تل‌آویو در آمریکای لاتین قلمداد کرد. این روز‌ها برخی دولت‌های آمریکای لاتین، اقدامات تحسین‌برانگیز و بسیار ارزشمندی را در حمایت از ملت فلسطین و در مخالفت با جنایات و نسل‌کشی رژیم اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه صورت داده‌اند. در حالی که ماه‌ها از آغاز جنگ سپری شده، شماری از کشور‌های آمریکای لاتین قاطعانه در برابر جنایات تل‌آویو ایستاده‌اند.فراخواندن سفرای کلمبیا و شیلی از تل‌آویو به دستور دولت‌های آنها و قطع رسمی روابط لاپاز (پایتخت بولیوی) و تل‌آویو، بار دیگر قدرت آمریکای لاتین را در روند صهیونیسم‌ستیزی در نظام بین‌الملل به اثبات رسانده است. در چنین شرایطی مقامات آمریکایی وصهیونیستی تلاش می‌کنند تاباحمایت ازکودتا در ونزوئلا، زنجیره ضد سلطه ایجاد شده در آمریکای لاتین را گسسته سازند اما در این مسیر هر بار با شکست و تباهی رو‌به‌رو شده‌اند.طی سال‌های اخیر، رژیم اشغالگر قدس از طریق موسسات غیردولتی و امنیتی اروپایی و آمریکایی، نفوذ فرهنگی قابل‌توجهی را در آمریکای مرکزی و جنوبی صورت داده ودر‌صددتغییر ذائقه و رویکرد فرهنگی و عمومی ساکنان این منطقه، نسبت به ماهیت اشغالگرایانه و متوحش خود بر آمده است.اما تحولات اخیر در آمریکای لاتین و موضع‌گیری قاطعانه کشور‌های گوناگون این منطقه درتقابل بانسل‌کشی صهیونیست‌ها در نوار غزه، بار دیگر نشان می‌دهد که ما با نوعی صهیونیسم‌ستیزی گسترده و مستمر در این منطقه مواجه هستیم که قطعا هیچ‌گاه فروکش نخواهد کرد. ونزوئلا از پیشگامان مبارزه با صهیونیسم در آمریکای جنوبی و مرکزی محسوب می‌شود.در دوران ریاست‌جمهوری هوگو چاوز، زمانی که رژیم اشغالگر غاصب فاجعه کشتار قانا رادرجنگ۳۳‌روزه رقم زد،دولت ونزوئلا دراقدامی قاطعانه و شجاعانه دستور اخراج سفیر رژیم‌صهیونیستی از کاراکاس و قطع روابط رسمی با تل‌آویو راصادرکرد.آن اقدام در حالی صورت گرفت که کشور‌های عربی و سازمان ملل متحد با سکوت در برابر جنایات اسرائیل در جنگ ۳۳‌روزه، زمینه را جهت استمرار این جنایات فراهم ساختند و در نهایت، به شرکای شکست تل‌آویو در نبرد با حزب‌ا... لبنان تبدیل شدند.  اکنون تاریخ در حال تکرار است! در غیاب سران کشور‌های عربی که سکوت وقیحانه و منفعلانه‌ای را دربرابر صهیونیست‌ها اتخاذ کرده و صرفا شاهد و ناظر نسل‌کشی نتانیاهو و همراهانش در نوار غزه هستند، بسیاری از کشور‌های آمریکای لاتین مواضع قدرتمندانه و شجاعانه‌ای را در برابر تل‌آویو اتخاذ کرده و معدود کشورهایی مانند آرژانتین با بازی در زمین واشنگتن خود را به بازیگرانی منفور تبدیل کرده‌اند.

نظرسنجی مشکوک با حمایت سیا
پایگاه خبری ژئوپلیتیکال اکونومی در گزارشی می‌نویسد: «نظرسنجی بعد از انتخابات ونزوئلا که ادعای پیروزی اپوزیسیون را دارد توسط موسسه‌ای طراحی شده که ارتباط نزدیکی با دولت آمریکا و سازمان سیا دارد و برای تبلیغات رسانه‌ای دولت این کشور فعالیت می‌کند.» این موسسه تحقیقاتی تحت عنوان «ادیسون ریسرچ» همچنین با بی‌بی‌سی همکاری داشته است.علاوه بر ونزوئلا، این موسسه قبلا نظرسنجی‌های مشکوکی را در اوکراین، گرجستان و عراق انجام داده؛ مناطقی از جهان که توسط وزارت خارجه آمریکا «بسیار استراتژیک» تلقی شده و مداخله بی‌امان واشنگتن را شامل شده است.  موسسه تحقیقاتی ادیسون توسط معاون اجرایی شرکت «راب فاربمن» مدیریت می‌شود. نام او همچنین در بیانیه مطبوعاتی نظرسنجی پس از انتخابات ونزوئلا ذکر شده است. وبسایت این موسسه آمریکایی خاطرنشان می‌کند: «فاربمن تحقیقات بین‌المللی ادیسون را با تخصص در خاورمیانه و آفریقا برای مشتریانی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، شبکه‌های پخش خاورمیانه و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی مدیریت می‌کند.» 
روزنامه نیویورک‌تایمز در سال ۱۹۷۷ این رسانه‌ها را رسانه پروپاگاندایی بین‌المللی که توسط سیا ساخته شده‌اند، توصیف و همچنین تاکید کرد که سرمایه‌گذاری و بودجه مربوط به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی توسط سیا تامین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها