نگاهی به روند برگزاری مسابقات دانشجویی هوش‌مصنوعی و برنامه‌نویسی با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال

رقابت‌های بین‌المللی بر سر الگوریتم‌های هوشمند

شرکتی دانش‌بنیان با کمک هوش مصنوعی محصولاتی برای پایش و پردازش کلان ‌داده‌ها تولید کرده است

توسعه ابزارهای پردازشی به کمک هوش مصنوعی

با پیشرفته شدن دنیای امروزی و افزایش ارتباطات و تولید حجم انبوهی از داده‌ در هر ثانیه، تحلیل و بررسی تمام این داده‌ها در مدت زمان کم و دادن پاسخ مناسب به شرایط مختلف از‌سوی نیروی انسانی تقریبا کاری غیرممکن به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۴۶۶۶۲۹
 
برای مثال تصور کنید نیروهای امنیتی با کمک دوربین‌های مداربسته سعی در پیداکردن تبهکاران در منطقه‌ای شلوغ داشته باشند؛ با توجه به حجم زیاد اطلاعات موجود مسلما انجام چنین کاری بسیار زمان‌بر بوده و با خطاهای زیادی همراه خواهد شد. اما چه راهکاری می‌تواند سریع‌تر و دقیق‌تر از انسان چنین کارهای پردازشی و تحلیلی را انجام دهد؟ امروزه جواب دادن به این سؤال چندان دور از ذهن نیست؛ هوش مصنوعی. توسعه ابزارهای پایشی و پردازشی بر پایه هوش مصنوعی از‌جمله فعالیت‌های داغ حوزه‌های فناوری به‌شمار می‌رود. در ایران نیز شرکت دانش‌بنیان ژینو از شرکت‌‌های پیشرو در این زمینه محسوب‌ می‌شود.

شرکت دانش‌بنیان ژینو درحوزه ارائه راهکارهای مبتنی برهوش مصنوعی و به‌صورت خاص پردازش تصاویر، همچنین راهکارهای پردازش کلان‌داده‌ها، مدیریت و یادگیری فعال است. این شرکت با بیش از۱۰سال سابقه موفق به عرضه محصولاتی در همین زمینه‌ شده و با فرودگاه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور همکاری داشته است. محمدسعید قاسمی،‌ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین دستاورد مجموعه مامحصولی درزمینه پردازش تصویر،تشخیص،شناسایی وبازشناسایی تصویراست. این محصول در دو دسته انسان و چهره انسان و خودرو و پلاک خودرو کاربرد دارد. محصول شرکت ما در کنار توانایی‌ در تشخیص و شناسایی سوژه، قادر به بازشناسی هم است. این یعنی اگر در محوطه‌ای مثل یک شهر یا حتی بخشی از کشور، سوژه‌ای از جلوی چند دوربین رد شود محصول ما می‌تواند آن را دنبال کند و گزارشش را در داشبورد ثبت کند.» پایش کلان داده‌ها دیگر حوزه فعالیت شرکت دانش‌بنیان ژینو است. قاسمی تصریح می‌کند: «در این زمینه شرکت ما به‌صورت خاص با یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه کشور کار می‌کند. از نمونه فعالیت‌هایمان با این شرکت می‌توان به بحث تعیین رفتار مشتریان، پایش‌های مبتنی بر رفتار، پیش‌بینی درآمد و موارد مشابه اشاره کرد.»
 
عبور از چالش‌ها و حرکت به سوی توسعه
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ژینو همچنین از روند تاسیس و توسعه این شرکت می‌گوید: «وقتی که کار را شروع کردیم ایده‌مان این بود که به قطب پردازش تصویر کشور تبدیل شویم. ما در این زمینه فعالیت زیادی کرده‌ایم و پس از تلاش‌های فراوان موفق شده‌ایم محصولات خیلی خوبی را توسعه دهیم و طی سال‌ها تجربه‌ها و مهارت‌های زیادی را کسب کرده‌ایم.» محمدسعید قاسمی همچنین از دلایل تبدیل شرکت به شرکتی دانش‌بنیان می‌گوید: «در برهه‌ای از زمان به این نتیجه رسیدیم که برای این‌که بتوانیم شرکت‌مان را توسعه بیشتری بدهیم و حضور خود را در کسب‌وکارهای حوزه آی‌تی گسترش دهیم باید به سمت دانش‌بنیان شدن برویم. از همین‌رو هم برای محصولاتمان گواهی دانش‌بنیان گرفتیم وحالاهم سعی می‌کنیم محصولات جدیدی را که در همین حوزه به ما  اضافه می‌شوند، دانش‌بنیان کنیم.»به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، تاکنون فرصتی برای همکاری در پروژه‌های بین‌المللی به‌وجود نیامده است اما این به این معنی نیست که چشم‌اندازی برای ارتباط با بازارهای خارج کشور نباشد. محمدسعید قاسمی توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین کاری که اکنون در ذهن داریم این است که شرکت را توسعه دهیم تا بتوانیم به بازارهای خاورمیانه وارد شویم.» او درباره چالش‌های پیش‌رو تصریح می‌کند: «ممکن است محصولات ما مشتری خارج از کشور داشته باشند ولی اکنون توانایی ما در حدی نیست که بتوانیم در کنار حفظ کیفیت به توسعه در بازارهای بین‌المللی فکر کنیم ولی امیدوارم که بتوانیم تا سال بعد تجربه همکاری بین‌المللی را شروع کرده باشیم.»مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ژینوهمچنین تصریح می‌کند: «بزرگ‌ترین چالشی که درمسیر دانش‌بنیان‌شدن داشتیم این بود که کارشناسانی که ما را ارزیابی می‌کردند ازنظرفنی اطلاعات کافی نداشتند وهمین فرآیند ارزیابی ماراخیلی سخت ‌می‌کرد.» او همچنین نگران وضعیت اقتصادی بسته کشور است ومعتقداست اگراقتصاد کشور آزاد باشد مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار هموارتر خواهد شد.وی درپایان می‌گوید:«واقعیت این است که ماهیچ حمایتی نمی‌خواهیم. فقط می‌خواهیم کار کنیم.»

امین‌رضا کیفرگیر - خبرنگار پیشران
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها