نقشه راه پیشنهادی برای حوزه اقتصادی

دیروز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری برگزار شد و مسعود پزشکیان کار خود را به عنوان رئیس قوه مجریه رسما آغاز کرد. حضرت آیت ا...خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دراین مراسم بر رعایت اولویت‌بندی‌ها تاکید کردند:
کد خبر: ۱۴۶۶۵۳۷
 
همه می‌دانند که بنده نسبت به مسائل فرهنگی خیلی حساسم؛ مسائل فرهنگی و مسائل اجتماعی مسائل بسیار مهمی است، شاید بیش از همه‌چیز اهمیت دارد؛ لکن امروز از لحاظ زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است.یک تحرک اقتصادی حساب‌شده‌ قوی پیگیر مورد نیاز است. البته کارهایی در دولت قبل انجام گرفته که کارهای باارزشی است و باید ادامه پیدا کند، کارهای دیگری هم باید اضافه بشود.ایشان افزودند:درمسائل اقتصادی، هم اززاویه دید مسائل کلان بایستی به مسأله‌ اقتصادی پرداخت -مسأله ارزش پول ملی، مسأله‌ تولید، مسأله‌ سرمایه‌گذاری، مسأله‌ بهبود فضای کسب‌وکار؛ مسائل اساسی و کلی - هم از نظر بهبود وضع معیشت مردم که یک کار فوری و کوتاه‌مدت است، کارهایی را می‌شود انجام داد و ان‌شاءا...انجام بگیرد. البته در هر دو زمینه کارهایی شده و خوب است که ادامه پیدا کند.
مسعود پزشکیان نیز راهبرد اصلی دولت خود را سیاست های رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: الان آنچه باید پیگیری کرد، وضعیت اقتصادی و پشتیبانی از تولید داخلی است.وی ادامه داد: در نهایت، سفره‌های مردم را برای حل مشکلات‌شان تقویت می‌کنیم. تلاش می‌کنیم آن نیتی را که مقام معظم رهبری دارند در عمل پیاده کنیم.در این گزارش با کارشناسان اقتصادی گفت‌و‌گو کرده‌ایم و نظر آنها را درباره اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم جویا شده‌ایم. تقریبا اغلب کارشناسان بر مهار تورم تاکید دارند و برخی دیگر نیز معتقدند رفع ناترازی‌های انرژی، بانکی و بودجه‌ای باید در اولویت قرار بگیرد. از سوی دیگر پیشنهادهایی در زمینه توسعه تجارت داده شد که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید. 

محمدجواد ایروانی/  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
مهار تورم و رشد تولید
رئیس‌جمهور ایران بارها اعلام کرده سیاست‌ دولت خود را بر مبنای راهبردهای رهبر معظم انقلاب و همچنین سیاست‌های کلی، اجرایی می‌کند. این موضوع امیدبخش است که چهار سال آینده کشور با برنامه‌ریزی مدون اداره خواهد شد. به نظر می‌رسد دولت باید مهار تورم و رشد تولید را در برنامه اصلی خود قرار دهد که البته برای اجرای آن نیازمند زیرساخت‌هایی است. درواقع عوامل رشد تورم باید مهار شود تا تولید با ظرفیت بهتری بتواند به کار خود ادامه دهد. مهار تورم باعث پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد می‌شود و ادامه آن ملزومات رشد تولید را فراهم می‌کند. 

علی سرزعیم/ اقتصاددان
اصلاح نرخ حامل‌های انرژی
یکی از اقدامات اصلی دولت چهاردهم واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی شامل آب، برق، گاز، بنزین، گازوئیل و‌... است. یارانه زیادی که روی این محصولات داده می‌شود، باعث شده تا مصرف این کالاها به‌صورت بی‌رویه‌ای افزایش یابد و باید برای ساماندهی و کنترل مصرف اقداماتی انجام شود. همچنین قیمت نان نیز باعث هدررفت این محصول شده که این رفتار خانوارها نیز باید تعدیل شود. واقعی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی نیازمند ساز‌و‌کاری مشخص است و امیدواریم دولت چهاردهم به‌صورت پلکانی این اقدام را به‌درستی انجام دهد. 

مهدی طغیانی/ نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
رفع ناترازی انرژی
اولین اولویت دولت چهاردهم باید مهار تورم باشد. قدرت خرید خانوارها در طول سال‌های گذشته به‌دلیل شرایط تورمی کاهش یافته که مهار آن می‌تواند تا حد زیادی شرایط را بهبود ببخشد. از سوی دیگر سقف ترازنامه بانک‌ها معضلی برای بخش تولید شده است. اکنون واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش هستند اما بانک‌ها به‌دلیل سقف ترازنامه قادر به ارائه تسهیلات نیستند. از سوی دیگر دولت چهاردهم با ناترازی‌هایی در بخش‌های مختلف از‌جمله انرژی روبه‌روست که باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد. ناترازی در بودجه و همچنین صندوق‌ها نیز باید اولویت دیگر دولت چهاردهم باشد. 

یحیی آل‌اسحاق/ وزیر اسبق بازرگانی
تکمیل کریدورهای اقتصادی ترانزیتی
به نظر می‌رسد دولت چهاردهم باید در زمینه توسعه تجارت گام مهمی بردارد و تجارت با همسایگان می‌تواند در اولویت قرار گیرد. تجارت با همسایگان یک حسن دارد که می‌توان با پول محلی اقدام به تبادل کالا کرد یا از پیمان پولی دوجانبه بهره برد. تکمیل و استفاده از کریدورهای اقتصادی و ترانزیتی کشور اولویت دیگری است که دولت چهاردهم باید به آن توجه کند. تکمیل پازل تجاری کشور می‌تواند علاوه بر درآمد ارزی کاهش هزینه تجارت را برایمان به‌دنبال داشته باشد. از سوی دیگر با انجام این کار زیرساخت تجارت کالاهای عبوری به‌راحتی انجام می‌شود. 

مجید شاکری/ کارشناس بانکی
افزایش مبادی تامین کالاهای اساسی
دولت چهاردهم اولین اولویت خود را باید افزایش مبادی تامین کالاهای اساسی در‌نظر بگیرد. از سوی دیگر سیاست‌های مهار تورم و همچنین رونق تولید نیز باید در دستور کار دولت چهاردهم باشد. مهار تورم در شرایط فعلی نه این‌که یک اولویت باشد بلکه یک ضرورت است و همه دستگاه‌های دولتی و قوای دیگر باید دراین زمینه کمک کنند. در مقابل کنترل ترازنامه بانک‌ها در کشور باعث ایجادرکوددرکشورشده‌که این‌موضوع بایدموردبازنگری قرارگیرد.درواقع سیاست‌های ضد‌تورمی‌نبایدباعث کاهش تولید در کشورشود. 

مهرداد لاهوتی/نماینده مجلس
خروج بانک‌ها از بنگاهداری
دولت قرار نیست رویکرد جدیدی ارائه دهد و همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلام کرده، پایبند به اسناد بالادستی است. اقدامی که دولت چهاردهم باید انجام دهد، کنترل نقدینگی و برخورد با ناترازی بانک‌هاست.اکنون برخی بانک‌ها به بنگاهداری می‌پردازند، باید از بنگاهداری خارج شوندواموال آزادخودشان رابفروشند.دستیابی به رشد۸درصدی اقتصاد،نیازمند زیرساخت‌هایی است که کوچک‌سازی دولت دراقتصادمی‌تواندیکی ازاین راهکارها باشد. ازسوی دیگر اقدامات سازنده برای رشد تولید می‌تواند مسیراقتصادرابهبود ببخشد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها