رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

خطر پرتو‌های فرابنفش، آلاینده ازون و گرمای بی‌سابقه | چرا کمیته اضطرار تشکیل نمی‌شود؟

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه این روز‌ها افزایش پرتو‌های فرابنفش، آلاینده ازون و گرمای هوا سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، گفت: شاخص آلاینده ازون در تهران از عدد ۱۵۰ فراتر رفته است و در چنین شرایطی براساس قانون کمیته اضطرار آلودگی هوا باید تشکیل جلسه دهد.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه این روز‌ها افزایش پرتو‌های فرابنفش، آلاینده ازون و گرمای هوا سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، گفت: شاخص آلاینده ازون در تهران از عدد ۱۵۰ فراتر رفته است و در چنین شرایطی براساس قانون کمیته اضطرار آلودگی هوا باید تشکیل جلسه دهد.
کد خبر: ۱۴۶۶۲۷۶

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمدصادق حسنوند درباره افزایش شاخص پرتو‌های فرابنفش عنوان کرد: افزایش این شاخص ربطی به افزایش دمای هوا در روز‌های شنبه و یکشنبه پیش‌رو ندارد، زیرا این شاخص در بیشتر روز‌های بهار و تابستان در کشورمان افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: شدت تابش پرتو‌های فرابنفش بین ساعات ۱۰ تا ۱۴ در اواسط بهار و روز‌های تابستان همیشه بالا است و ربطی به افزایش دمای هوا ندارد. در واقع در فصل زمستان نیز اگر آسمان ابری نباشد در ساعاتی که به آن اشاره شد شاخص پرتو‌های فرابنفش به اوج می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اینکه چگونه می‌توان در برابر پرتو‌های فرابنفش از خود مراقبت کرد؟ نیز به جام جم آنلاین توضیح داد: برای محافظت چند توصیه می‌توان مطرح کرد. برای نمونه در ساعات بین ۱۰ تا ۱۴ که اوج تابش پرتو‌های فرابنفش است باید از تردد غیر ضروری خودداری کنیم و چنانچه ناچار به تردد در فضای باز هستیم؛ لباس آستین بلند بپوشیم، از کرم ضد آفتاب مناسب (SPF بالای ۱۵)، عینک آفتابی مناسب و کلاه لبه دار استفاده کنیم.

 دکتر حسنوند یادآور شد: شهروندان باید به یاد داشته باشند که در محل‌های سایه نیز مواجهه با پرتو‌های فرابنفش را خواهند داشت باید به نکات مراقبتی که به آن اشاره شد، توجه داشته باشند.

 وی درباره پیامد‌های مواجهه با پرتو‌های فرابنفش نیز عنوان کرد: یکی از خطرات اصلی ابتلا به سرطان پوست است که شایع‌ترین سرطان در کشور است، باید توجه داشت که علت اصلی ابتلا به این سرطان مواجهه با پرتو‌های فرابنفش است.

 رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه این روز‌ها در کنار پرتو‌های فرابنفش عوامل دیگری نیز سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند، افزود: این روز‌ها بحث گرمازدگی نیز مطرح است و شهروندان باید با استفاده از پوشش مناسب، نوشیدن مایعات به اندازه کافی و پرهیز از تردد‌های غیر ضروری در برابر آن از خود مراقبت کنند.

دکتر حسنوند با بیان اینکه خطر دیگری که این روز‌ها شهروندان را تهدید می‌کند آلاینده ازون است، بیان کرد: آلاینده ازون نیز در روز‌های گرم به اوج خود می‌رسد و باید هشدار داد که در روز‌های اخیر حدود ۷۰ درصد از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران شاخص این آلاینده بالای ۱۵۰ است و در برخی ایستگاه‌ها ما شاهد عدد ۲۵۰ نیز هستیم.

وی درباره خطرات افزایش این آلاینده نیز توضیح داد: اگر شاخص آلاینده ازون عدد ۵۰ را نشان دهد می‌توان گفت خطر زیادی برای سلامتی شهروندان وجود ندارد. وقتی این شاخص اعداد بین ۵۰ تا ۱۰۰ را نشان دهد میزان خطر متوسط است و اثرات آن چشمگیر نیست.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:، اما اگر شاخص از ۱۵۰ فراتر برود براساس قانون باید کمیته اضطرار تشکیل جلسه دهد و در خصوص تعطیلی شهر تصمیم گیری کند.

دکتر حسنوند درباره لزوم تعطیلی شهر در چنین شرایطی توضیح داد: مخالف تعطیلی در این شرایط هستم، زیرا به نظر می‌رسد که مبنای علمی ندارد. در کشور‌هایی مانند آمریکا و چین اگر شاخص از ۲۷۰ فراتر برود یکسری محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود. اما در کشورمان تعطیلی‌ها در این خصوص به شرایط اجتماعی و سیاسی وابستگی دارد.

 وی یادآور شد: آلاینده ازون بیماری‌های تنفسی را تشدید می‌کند و سرفه، خس خس سینه و حملات آسمی را در پی دارد.

 رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه این روز‌ها شهروندان در مواجهه با پرتوفرابنفش، آلاینده ازون و گرما قرار دارند، تاکید کرد: به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود که بحث خود مراقبتی را جدی بگیرند تا سلامتی آن‌ها بیش از این در معرض خطر قرار نگیرد.

توجه: شهروندان می‌توانند برای آگاهی بیشتر از اینکه چگونه از خود در برابر پرتو‌های فرابنفش خورشیدی محافظت کنند؟ رهنمود‌های لازم را که از سوی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی تهیه شده است، اینجا مطالعه کنند.



مهدی‌آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها