مجامع عمومی فوق‌العاده سال 1403 و عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت نفت سپاهان

شرکت نفت سپاهان 33 درصد کل محصولات صنعت روانکار کشور را تولید می‌کند

مجمع عمومی شرکت نفت سپاهان با حضور نزدیک به 90 درصد از سهام‌داران برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها درآمدهای عملیاتی شرکت نسبت به سال قبل رشد داشته اما به همان نسبت هزینه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده نیز افزایش داشته و باعث شده است سود خالص در سال 1402 با سال قبل تقریباً در یک سطح باشند.
کد خبر: ۱۴۶۵۱۳۸

شرکت نفت سپاهان توانست در طول سال 1402 بین 4 شرکت روانکار در کشور 741 هزار تن معادل 33 درصد از کل تولید محصولات صنعت روانکار کشور را به خود اختصاص دهد.

شرکت نفت سپاهان 33 درصد کل محصولات صنعت روانکار کشور را تولید می‌کند

همچنین با صدور و فروش 504 هزار تن، 46 درصد از صادرات صنعت روانکار را به خود اختصاص داد و به همین ترتیب رتبه اول را همچنان در زمینه صادرات برای خود حفظ کرد و با این موفقیت در صادرات، سبب شد 316 میلیون دلار ارز وارد اقتصاد کشور شود.

کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، چین، امارات، عراق، سوریه، ارمنستان و گرجستان از مهمترین مقاصد صادراتی شرکت نفت سپاهان با هدف کسب بیشترین سهم بازار بوده‌اند.
از دیگر دستاوردهای یک ساله شرکت نفت سپاهان در بخش فروش محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ثبت رکورد بالاترین مقدار و مبلغ فروش در بین شرکت‌های روانکارثبت بالاترین میزان سوددهی در بین شرکت‌های روانکاربازگشت ارز حاصل از صادرات مطابق قوانین و مقررات از سال 1397 تا کنونفروش 89 هزار تن در بهمن ماه 1402رشد 27 درصدی فروش در چهار سال گذشته

همچنین شرکت نفت سپاهان از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند سال 1402 موفق شد

بیش از 264 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی را در سامانه جامع تجارت عرضه و از محل منابع داخلی خود سرمایه در گردش مورد نیاز و منابع مالی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت را بالغ بر 700 میلیارد تومان تامین کند.

این شرکت در سال مالی گذشته بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان سود سهام مصوب مجمع و سنوات گذشته را پرداخت کرده و در همین سال رکورد بالاترین میزان تولید از ابتدای تاسیس شرکت تا کنون را به ثبت رسانده است.

علی رغم افزایش هزینه‌های تولید نسبت به سال 1401، عدم تغییر نرخ محصولات در سال 1402 و افزایش نرخ عوارض صادراتی محصولات نسبت به سال 1401، شرکت توانسته پایداری سود خود را با اندکی فاصله نسبت به سال مالی قبل خود حفظ کند.

رشد 6.6 درصدی فروش داخلی

فروش داخلی شرکت نفت سپاهان در سال گذشته 6.6 درصد رشد داشته و بالغ بر 238 هزار تن از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش رسانده است. از این میزان 35 درصد در بورس کالای ایران معادل 83 هزار تن و 65 درصد خارج از بورس معادل 155 هزار تن در بازار عرضه شده است.

پروژه Treated Distillate aromatic extraction (TDAE)

از جمله پروژه هایی که در سال 1402 توسط شرکت نفت سپاهان پیگیری شده است پروژه TDAE با هدف تولید روغن فرآیند سبز با پایه آروماتیکی و دوستدار محیط زیست از اکسترکت است که در صنایع لاستیک سازی و تایرسازی کاربرد دارد. این فناوری از سال 2010 در شرکت‌های صنعتی اروپا، آمریکا، کانادا، ژاپن، چین و روسیه نیز اجرا می‌شود. این پروژه به کم شدن مخاطرات محیط زیستی محصولات پیشین کمک می‌کند و موجب ارزش افزوده برای شرکت خواهد شد.

همچنین شرکت نفت سپاهان در نظر دارد فاز مهندسی پایه این پروژه را تا انتهای سال جاری به پایان برساند و در فاز مهندسی تفضیلی تا 90 درصد پیشرفت کند. هم اکنون میزان پیشرفت این پروژه هفت درصد است.

سفارش گذاری تجهیزات ثابت و دوار تا پایان سال نیز یکی دیگر از برنامه های پیشبرد این پروژه است.

پروژه تولید روغن پایه گروه ӀӀ و ӀӀӀ (Hydro-treatig)

پروژه تولید روغن پایه گروه یک و دو نیز از دیگر پروژه‌های این شرکت است که در سال 1402 به منظور تولید روغن پایه با کیفیت از طریق محصولات قطعی شرکت نفت سپاهان تعریف و اجرایی شده و قرار است در سال 1403 نیز عمده تجهیزات LLI واحد پروژه تامین شود.

همچنین تجهیزات سفارش گذاری شده بر اساس زمان بندی به سایت ارسال و تجهیزات ساخته شده نیز ارسال و نصب شوند.

پروژه Fully Refined Wax (RFW)

پروژه تولید FRW  سومین پروژه در دست اجرای شرکت نفت سپاهان است که هدف از اجرای آن تبدیل محصول پایه به محصولی با کیفیت و ارزش افزوده بیشتر است. در این پروژه تغییرات در واحد وکس زدایی پالایشگاه به گونه‌ای انجام می‌شود که با حفظ ظرفیت فعلی مقدار روغن موجود در وکس تولیدی به زیر نیم درصد کاهش پیدا کند.

با اجرای کامل این پروژه یک محصول جدید به نام پارافین مایع به محصولات شرکت افزوده خواهد شد.

84 درصد از این پروژه تکمیل شده است و در سال جاری نیز تکمیل فعالیت‌های باقیمانده اجرایی پروژه و انجام عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی در دستور کار قرار دارد.

کاهش هزینه‌های تولید از اهم اهداف آینده شرکت نفت سپاهان

از اهداف آینده شرکت نفت سپاهان این است که به منظور کاهش هزینه‌ها پیگیری‌های لازم را برای دریافت خدمات یوتیلیتی انجام دهد و همچنین به منظور جایگزینی ظروف پلاستیکی به جای ظروف فلزی در محصولات برنامه ریزی کند.

ضمن اینکه این شرکت در تلاش است تا با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان‌، افزودنی‌های مورد نیاز محصولات داخل کشور را تولید و همینطور تولید روغن‌های با کیفیت بالا و حاشیه سود مناسب را جایگزین روغن‌های با کیفیت پایین کند.

پالایشگاه نفت اصفهان تامین کننده اصلی خوراک نفت سپاهان

شرکت نفت سپاهان با 1569 پرسنل انواع روغن موتورهای دیزلی، بنزینی، صنعتی و انواع روغن پایه اکسترکت و گروه پارافین را با ظرفیت اسمی 782 هزار تن تولید می‌کند و پالایشگاه نفت اصفهان تامین کننده اصلی خوراک این شرکت است.

شرکت نفت سپاهان 33 درصد کل محصولات صنعت روانکار کشور را تولید می‌کند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها