اما در کنار این موضوع بحث مهم کلاندادهها با تقریب صحت درست و بالایی واقعیتهای انکارناپذیری را پیش روی ما میگذارد. دادههای خامی که میتواند هرکدام آنها منشاء تصمیمگیری و پژوهش باشد. به نوعی این دادهها ذائقههای مجازی شهروندانی است که به گواه آمارهای رسمی بیشتر از هر زمان دیگری اوقات خود را در آن میگذرانند و بهنوعی میتوان گفت زندگی مجازی کاربران ایرانی بیشتر از آن چیزی است که همیشه در گذشته بوده است. براساس گزارش سالانه دیتاک از رفتار کاربران ایرانی در فضای مجازی میتوان به برخی از این ذائقهها پی برد. بهعنوان مثال اینکه جامعه ایرانی در سال گذشته در فضای مجازی بیشتر در پی کدام خبرها بوده است یا جالبتوجهتر اینکه کدام برندهای استارتآپی در این فضا مورد بحث بیشتری قرار گرفتند و امتیازهای مثبت و منفی بیشتری را نسبت به خود به همراه داشتهاند و شاید یکی از جالبتوجهترین این موارد مربوط به فضای کسب و کار بر بستر فضای مجازی باشد. اینکه بدانیم جامعه ایرانی سال گذشته چه اجناسی را بیشتر از همه در فضای مجازی خریداری کرده است یا به شکلی روشنتر اینکه چه مشاغلی در فضای مجازی در میان کاربران ایرانی از رونق بالاتری برخوردار بوده است. نکته جالبتوجه در این موضوع این است که بدانیم مشاغلی همچون «فالگیری» در بین ۲۰ عنوان اول مشاغل پررونق در فضای مجازی بهنوعی نشان از رواج خطرناک خرافات در جامعه ایرانی دارد. نکته دیگر مورد اشاره در این گزارش با سرفصل «مصرف رسانهای ایرانیان» به بیشترین محتوای مورد توجه کاربران ایرانی میپردازد. اینکه در سال گذشته کدام خبر مورد توجه جامعه ایرانی در شبکههای اجتماعی بوده است و جنگ غزه با فاصله معناداری در صدر این فهرست قرار دارد. با این توضیح مهم که بدانیم آغاز جنگ غزه در نیمه دوم سال گذشته بوده است و رکورد تولید محتوا در حالی صورت گرفته است که محدود به شش ماه دوم سال بوده است.