رونمایی از کتاب تجلی پیام در افق رسانه ملی

برنامه سازان صداوسیما برای آگاهی از کم و کیف مطالب مربوط به 3 حوزه «پیام»، «ساختار و قالب» و «مخاطب»، دیگر نیازی نیست صدها هزار صفحه مطالب منتشر شده در این خصوص را مطالعه کنند؛
کد خبر: ۱۴۶۳۳۰
زیرا تمامی مطالب مورد نیاز آنها در قالب کتابی 5جلدی با نام «تجلی پیام در افق رسانه ملی» تدوین شده و از همین امروز در دسترس آنهاست.
از 2 سال گذشته ، «افق رسانه» به مهمترین مساله ای تبدیل شده که محورهای اصلی فعالیت های سازمان صداوسیما را مشخص می کند. این مساله سبب شده است فعالیت های مختلفی برای تبیین این موضوع مهم صورت بگیرد. یکی از همین فعالیت ها دیروز انجام شد و در مراسمی از کتاب 5 جلدی افق رسانه با حضور مدیران و دست اندرکاران سیما رونمایی شد. این کتابها در فعالیت شبانه روزی اداره کل پژوهش و آموزش سیما تدوین شده است.
به گزارش خبرنگار ما، در این مراسم پرویز فارسیجانی ، رئیس مرکز آموزش و پژوهش سیما با اشاره به شکل گیری این طرح از اواخر سال گذشته ، گفت: برای نگارش هر جلد از این کتابها، تمامی نظرات ، دیدگاه ها، آثار و نوشته های امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب ، آیت الله جوادی آملی ، علامه طباطبایی و آیت الله مطهری استخراج و بررسی شده است.
وی ادامه داد: هر جلد از این کتابها حاوی دیدگاه های مبنایی و محتوایی یکی از این 5متفکر برجسته درباره موضوع های مرتبط با رسانه است و البته در آینده از تفکرات دیگر چهره های برجسته نیز برای تدوین کتابهای دیگر در این خصوص استفاده خواهد شد.
وی در پایان تاکید کرد: این کار بی عیب و نقص نیست و ارائه ویرایش نهایی را در دستور کار داریم و آنچه ارائه شده ، فعلا به صورت یک منبع داخلی است و در آینده کتابهایی درباره ساختارشناسی و مخاطب شناسی هم ارائه خواهد شد.

پژوهش باید به تولید برسد

دکتر مرتضی میرباقری ، معاون سیما نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر این نکته که انتشار این کتابها، پاسخی به تقویت ارتباط منطقی بین تولید و پژوهش است ، گفت: در یکی ، دو سال گذشته برای این که نظمی جدی به فعالیت های این حیطه داده شود و به صورت نظام مند، زمینه فعالیت موثر برای آینده فراهم و تلاشهای انجام شده در گذشته هم ثبت و ضبط شود، به سمت تدوین یک مانیفست برای فعالیت های رسانه رفتیم.
میرباقری در ادامه افزود: بعد از دهه 80 و عبور از بحران ، زمینه مناسبی برای طراحی چشم اندازهای مختلف فراهم شد و در خصوص برنامه های کلی ، کشور به سمت تدوین چشم انداز 20 ساله رفت. صداوسیما هم از نخستین دستگاه هایی بود که برنامه های خود را در قالب افق رسانه تدوین کرد.
وی با اشاره به این نکته که ماموریت رسانه ملی مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی جامعه است ، گفت: برای تحقق این هدف باید چشم انداز و راهبردها و ماموریت ها تعریف می شد.
میرباقری در ادامه با اشاره به فصل ممیزهای در نظر گرفته شده در تدوین افق رسانه گفت: آنچه ممیزه افق رسانه ملی با دیگر رسانه هاست ، در اهداف افق رسانه تجلی می یابد و آن اسلامیت این مساله است.
معاون سیما با تاکید بر این نکته که تا این مطلب به حوزه برنامه سازی نرسد، آثار خود را در برنامه ها نشان نمی دهد، گفت: با تدوین این کتابها، بخشی از کار تمام شده و فقط مراجعه به منابع راحت تر می شود؛ اما پژوهش باید رابطه خود را با تولید حفظ کند و در حوزه های دیگر برای این که مثلا بفهمیم خانواده ایرانی در چه سطحی است و به چه برنامه هایی نیاز دارد، به یک سلسله مطالعات درباره شاخصها و نیازهای خانواده های ایرانی نیازمندیم.
در پایان این مراسم از علی تاج دینی و محمدرضا سالاریان ، 2 نفر از دست اندرکاران تدوین این کتابها به نمایندگی دیگر همکاران طرح تجلیل شد.

مشکلات مستندسازان داخل خانواده باید حل شود

معاون سیما در پایان این مراسم در گفتگو با خبرنگار ما درباره موضع معاونت سیما درباره نامه اخیر جمعی از مستندسازان ، با تاکید بر این نکته که فضای همدلی و دوستی باید تقویت شود، گفت: در این نامه ، مستندسازان مدیریت مرکز مستندسازی را زیر سوال بردند که صلاحیت لازم را ندارد؛ اما با توجه به ماموریت های تعیین شده برای این مرکز، رئیس فعلی موجه ترین فرد برای این کار است.
میرباقری مهمترین علت اختلاف مستندسازان با مدیر فعلی را اختلاف نظر جدی در زمینه مسائل مالی عنوان کرد و گفت: در سالهای اخیر چندین مورد اعتراض از سوی مرکز نسبت به رعایت بیت المال و کیفیت از سوی برخی مستندسازان مطرح شده است. البته این افراد فعالیت هایی با مرکز مستندسازی داشته اند و ما نیز مایلیم کار در فضای تفاهمی ادامه یابد و چنانچه گلایه ای وجود دارد، از روال مرسوم اقدام شود و این مشکلات در بین خانواده تولید رتق و فتق شود. قطعا این کار بهتر از جنجال آفرینی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها