ببینید | طنین صدای زخمی سپیدموی زاگرس در تهران

اکنون دیگر گرد سپید ۶۷ سالگی روی محاسنش نشسته؛ گلونی لرستان را بر شانه‌ها انداخته، با طمانینه وارد سالن می‌شود، سازها نواختن را آغاز می‌کند و ایرج رحمانپور که به حنجره زخمی زاگرس مشهور است، آوای دلنشین موسیقی لرستان را سر می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۶۳۲۰۴
تعداد بازدید : 17

به گزارش جام جم آنلاین، آخرین کنسرت ایرج رحمانپور که یکی از سرشناس‌های موسیقی لرستان و نواحی ایران است، به دوران پیش از کرونا در تالار وحدت برمی‌گردد.

در همان زمان وقتی که او روی صحنه وحدت رفت، علاقه‌مندان موسیقی لرستان و طرفداران این هنرمند که بسیاری با موسیقی او بزرگ شده‌اند، مشتاقانه در سالن حضور یافتند تا گوش جان به موسیقی او و گروهش بسپارند.

شب گذشته نیز (یکشنبه ۱۰ تیر) در حالی که سالن مملو از جمعیت بود، کنسرت ایرج رحمانپور آغاز شد.

این هنرمند شب گذشته باوجود اینکه در سال‌های اخیر درگیر بیماری و چند عمل جراحی بوده است و مدتی طولانی از صحنه اجرا فاصله گرفته بود، روی صحنه رفت ولی در حالی که صدایش تا حد زیادی همانند گذشته پرقدرت و گرم بود، اجرایی قابل قبول و دلنشین را به نمایش گذاشت و توانست با صحبت‌های خود در بین اجرای هر قطعه، ارتباطی گرم با مخاطبان خود برقرار کند.

پس از اینکه نخستین قطعه اجرا شد، رحمانپور طی سخنانی گفت: «خاک پای خودتان را بر کزی شانه‌های ما نهادید و خیلی لطف کردید که به این کنسرت آمدید.

می‌دانم وقتی هنرمندانی چون من برای مدتی فعالیت نمی‌کنیم، گوشه‌ای در دل مردم جای داریم. خاک پای شما هستیم.»

در جریان برگزاری این کنسرت قطعات متعددی اجرا شد که بسیاری از مردم لرستان با این آثار خاطره‌ها ساخته‌اند اما نکته‌ای در این میان به چشم می‌خورد و آن هم فضای رپرتوار بود. درحقیقت در کنسرت‌های استان لرستان و البته کنسرت‌های کردی، فضا، فضایی شاد است ولی مدتی می‌شود که کنسرت‌های موسیقی اقوام که در تالار وحدت برگزار می‌شوند، دیگر آن فضای شاد سابق را ندارند.

در همین راستا نیز رحمانپور پس از درخواست‌های مکرر مخاطبانش برای اجرای برخی از قطعات، اعلام کرد که برخی از قطعاتی که انتخاب کرده بودند، مجوز اجرا در کنسرت را نگرفته است ولی با این حال آنها تلاش کرده‌اند که فضایی خاطره‌انگیز را برای مخاطبان رقم بزنند.

به طور کلی در کنسرت شب گذشته رحمانپور، کمتر، فضایی شاد رقم خورد و تالار وحدت همانند گذشته شاهد هلهله و شادی لرستانی‌ها نبود. به نظر می‌رسد که پس از آخرین اجرای گروه جنوبی «لیان» در تالار وحدت و حواشی که برگزاری این کنسرت به همراه داشت، بنیاد رودکی ممیزی‌های شدیدتری را در نحوه انتخاب رپرتوار کنسرت‌ها اعمال کرده است؛ اگرچه که پیش‌تر اجرای قطعاتی که امروز ممیزی می‌خوردند در تالار وحدت بلامانع بود و البته که اجرای این قطعات در دیگر سالن‌های تهران مانعی ندارند و فراموش نشود که این قطعات قبلا مجوز انتشار ارشاد را اخذ کرده‌اند.

با این حال رحمانپور از آن دسته از هنرمندانی است که پای نوای هوره‌خوانیش هم نشستن، بسیار لذت بخش است و چه بسا که آثار او عمدتا محتوای اجتماعی/ انتقادی و البته محزون دارند ولی خب قائدتا کنسرت فضای شادتری را می‌طلبد.

در این کنسرت امیر نوروزی سرپرست گروه و نوازنده کمانچه، امیرحسین زینلی نوازنده کمانچه، شاهرخ پیمانی نوازنده سازهای بادی، حسین قنبری نوازنده سازهای الکتریک، امیر نور مرادی نوازنده سازهای کوبه‌ای، مهدی مرتضایی نوازنده سنتور، نوشین آقایی نوازنده سه تار و مانی ملایی نوازنده تار و تنبور بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها