رئیس اداره مهندسی حفاری شرکت ملی حفاری ایران :

امور مهندسی بازوی متخصص و معتمد شرکت از آغاز تا پایان حفر یک چاه است

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران خبرداد:

خارج شدن ملی حفاری از فهرست خصوصی سازی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری گفت: بنده مخالف طرح خصوصی سازی بودم که با توجه به سیاست های دولت سیزدهم، نگاه دولتمردان، پیگیری های وزیر نفت، مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی حفاری، زمینه خروج شرکت ملی حفاری ایران از فهرست خصوصی سازی فراهم و در نهایت 27 خردادماه سالجاری با مصوبه هیئت وزیران، واگذاری ملی حفاری منتفی و به عنوان شرکت بالادستی در بدنه صنعت نفت باقی ماند.
کد خبر: ۱۴۶۲۰۵۹
نویسنده معصومه مجدم

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین - خوزستان، حمیدرضا گلپایگانی در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان، ضمن تبریک دهه ولایت، اظهار کرد: شرکت ملی حفاری 2 بنیان گذار دارد، حضرت امام یک بنیان گذار و بنیان گذار دیگر شهید رئیسی بودند از این جهت که ایشان برای ما نقطه عطفی ایجاد کرد که به آن تولد دوباره می گوییم؛ امیدواریم در سالی که حضرت آقا با نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کرده اند، بتوانیم در خط مقدم اقتصاد کشور خدماتی ارائه دهیم تا این شعار در عمل محقق شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه این شرکت در سال 58 و به فرمان حضرت امام تاسیس شد، تصریح کرد: ملی حفاری پیش از این در اختیار آمریکایی ها و غربی ها بود و عملا ما ایرانی ها در مجموعه صنعت حفاری کارگران آمریکایی ها بودیم اما، امام با ورودشان به این مساله در صنعت نفت انقلابی ایجاد کردند و کار با 6 دکل آغاز شد.

 

وی حفاری را کلید فتح مخازن خواند و گفت: دشمن به هیچ وجه تمایل نداشت که ما ایرانی ها به این تخصص ورود کنیم لذا رشته دانشگاهی هم نداشت اما دانشکده نفت در دهه 70 رشته حفاری را وارد کرد.

 

رتبه اول ناوگان حفاری خشکی در منطقه به ملی حفاری اختصاص دارد

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه در خشکی 70 دکل و در دریا 3 دکل داریم، بیان کرد: این شرکت رتبه اول ناوگان حفاری خشکی را در منطقه به خود اختصاص داده و در 10 استان کشور از جمله اردبیل، تبریز، سیستان و کیش فعالیت دارد؛ عملکرد شرکت طی 45 سال گذشته 10 میلیون متر بوده است.

 

گلپایگانی با اعلام اینکه مساله خصوصی سازی شدن شرکت ملی حفاری از سال 79 مطرح شد، عنوان کرد: قریب به 23 سال است که گرفتار این موضوع هستیم. در سال 93 که بنده مدیر شرکت بودم بهره وری شرکت 96 درصد بود در حالی که سال 99 که مجدد مدیریت شرکت به بنده واگذار شد بهره وری آن به 58 درصد رسیده بود اما باز هم توانستیم در زمان خودتحریمی بهره وری را به 68 درصد برسانیم.

 

وی اضافه کرد: همچنین در سال 93 تعداد 72 دکل فعال بود که در سال 99 به 55 دکل رسید، البته در حال حاضر 63 دکل فعال هستند.

 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: ملی حفاری ایران تنها شرکت در ایران و حتی منطقه است که تمام فعالیت های تکمیلی چاه اعم از سیمان کاری، لاگین، لایه شکافی، حفاری کج، زیر فشار، تعادل و ... را انجام می دهد.

 

گلپایگانی با بیان اینکه قرارگرفتن اسم شرکت ملی حفاری در بنگاه های مشمول واگذاری، بیش از 20 سال تبعاتی به همراه داشته است، تصریح کرد: احتمال خروج غیرقابل کنترل ناوگان به خارج کشور، نابودی نادگان حفاری به دلیل عدم امکان تامین منابع مالی، عدم امکان بازنگری ساختار سازمانی طی 10 سال گذشته، فرسودگی ناوگان و عدم بازسازی و نوسازی، غیرفعال شدن و ورشکستی کارگاه های صنعتی از جمله آن ها هستند.

 

وی با اعلام اینکه حفاری تنها سازمانی بود که وقتی از بدنه دولت جدا شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت، به صورت درآمد هزینه ای کار می کرد، گفت: قرار بر نابودی شرکت بود چرا که طی 15 سال گذشته حدود 26 همت پول کمتر داده شد، در سال 93 با روزی 30 هزار دلار برای هر دکل کار می کردیم که در سال 98 به 5 هزار دلار در سال رسید و این ها دو عامل اصلی در بحث مالی بودند.

 

مطرح کردن طرح هلدینگ حفاری در راستای چابک سازی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه اگر ناوگان حفاری نو شود، 13 هزار و 200 روز کار را به 4 هزار روز کار می رسانیم، افزود: بین ما و افرادی که به دنبال خصوصی سازی شرکت بودند مبارزه سنگینی وجود داشت، بنده در سال 91 تا 93 که مدیریت را برعهده داشتم طرح هلدینگ که همان شرکت مادر تخصصی است را مطرح کردم زیرا به دنبال چابک سازی شرکت بودیم و ساختار هلدینگ یکی از الگوهای معتبر رشد شرکت است.

 

گلپایگانی با اعلام اینکه به دنبال خصوصی سازی نبودیم، ادامه داد: هر سازمانی ساختارش را تغییر ندهد می میرد، حتی در دولت های گذشته هم از خصوصی سازی عبور کردیم، البته سال 98 مجدد هجمه های خصوصی سازی زیاد شد چون قصد داشتند 20 درصد شرکت را به این بخش واگذار کنند.

 

وی گفت: بنده مخالف طرح خصوصی سازی بودم که با توجه به سیاست های دولت سیزدهم، نگاه دولتمردان، پیگیری های وزیر نفت، مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی حفاری، زمینه خروج شرکت ملی حفاری ایران از فهرست خصوصی سازی فراهم و در نهایت 27 خردادماه سالجاری با مصوبه هیئت وزیران، واگذاری ملی حفاری منتفی و به عنوان شرکت بالادستی در بدنه صنعت نفت باقی ماند.

 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بیان کرد: باید واحدها را مدیریت کنیم و اگر واحدی زیان ده باشد یا باید آن را به واحد سودده تبدیل کنیم و یا اینکه با آن خداحافظی کنیم.

 

گلپایگانی اظهار کرد: همچنین 2 سال برای دستمزد ارکان ثالث رایزنی انجام داده ایم و با طرح موافقت شد چرا که بدنی اصلی شرکت حفاری ارکان ثالث است لذا در حال حرکت به سمتی هستیم که نیروهای ارکان ثالث نیز معادل نیروهای قراردادی دستمزد دریافت کنند.

 

وی با اشاره به زنجیره تامین برای تولید، بیان کرد: تا کنون بیش از 7 هزار قطعه در اهواز ساخته ایم، تجهیزاتی هم در حال تولید داریم که اگر شرکت خصوصی می شد این ها نابود می شدند.

 

تغییرات در سقف حقوق نیروهای پیمانکاری در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: بعد از دولتی شدن شرکت وظیفه بنده این است که کاهش قیمت تمام شده را در دستور کار خود قرار دهم، همچنین به دنبال اجازه پرداخت کارانه بهره وری و تغییرات در سقف حقوق نیروهای پیمانکاری براساس طرح کارمزدی هستیم و اگر مدل ما پیمانکاری است در سقف حقوق ما را رها کنند یعنی سقف حقوقی که در شرکت ملی نفت حاکم است برای ما که کارمزدی هستیم برداشته شود.

 

گلپایگانی شرط زنده ماندن شرکت را توسعه در کمیت و کیفیت خواند و افزود: باید حتما گام های افزایش بهره وری و چابک سازی را در دستور کار خود قرار دهیم و اگر بهره وری تولید را افزایش ندهیم بهتر است که اصلا نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها