با برگزاری مناظره سوم  نامزدهای انتخاباتی ‌ با محوریت«انسجام اجتماعی  با حکمرانی فرهنگی»مواضع و دیدگاه های کاندیداها شفاف‌تر شد

فرهنگ نامزدها

سومین مناظره انتخاباتی، ساعت ۲۰ دیشب روی آنتن شبکه یک سیما رفت و مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، شش کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالاتی در موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» پاسخ دادند.
کد خبر: ۱۴۶۱۸۰۹
 
مناظره چهارم با موضوع سیاسی و شعار «ایران درجهان امروز» و نهایتا مناظره پایانی در موضوع اقتصاد با عنوان کارآمدسازی دولت در هفته جاری در کنداکتور برنامه انتخاباتی قرار دارد. البته روز پنجشنبه ۳۱خرداد هم دومین مناظره شش کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری باموضوع اقتصادی وعنوان«خدمات‌رسانی عدالت‌محوردولت»،درساختمان شیشه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزارشد ومانند مناظره اول، محور اصلی‌اش اقتصادی بود که حوزه اجتماعی را هم شامل می‌شد. موضوع «خدمت عدالت‌محور دولت» سه زیرعنوان کلی داشت، اول سیاست‌گذاری در یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و فقر،دوم ارتقای نظام سلامت و سوم ارتقای نظام آموزشی که درباره این موضوعات گفت‌وگو شد.سوالات اصلی بخش اول مناظره «سبک زندگی» بود وسوالات مردم بامحورهایی همچون برنامه شما برای دراختیار قراردادن مهدکودک ارزان‌قیمت،آینده جوانان و ازدواج،چگونگی اعتراض به مسأله که تعبیر به اغتشاش نشود،حل مسأله سقط جنین ومقابله باپدیده بی‌حجابی از نامزدها مطرح شد. 

مصطفی پورمحمدی
هنوز به زنان اعتماد نداشته و باورشان  نداریم

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در فرصت چهار دقیقه اول در بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امام خمینی(ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های جتماعی وارد کردند و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان دادند. وی افزود: سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری و نمایشی برای جذابیت و لجام‌گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن راطرد کرده‌اند. دیدگاه دیگرحضور حداقلی،به ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زن‌مان فراهم شود از آن استفاده می‌شود؛ اما نگاه امام(ره) حضور واقعی،جدی وتاثیرگذار، باوقار وحفظ شئونات است وسبک زندگی تراز اسلام ونظام اسلامی است.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته‌اند اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای‌اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم، آیا نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم. 

محمد باقر قالیباف
عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است

محمدباقر قالیباف در موضوع «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» گفت: بدون شک خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد و ما به آن توجه داریم. وی تاکید کرد: اگر ایران قوی می‌خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم؛ اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است، زن محور این حرکت در خانواده است. قالیباف بیان کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نقش زنان گفت: امروز در خانواده، زن به عنوان مادر، همسر و تربیت‌کننده فرزندان و مادرخرج درخانه است؛ زنان جبران همه کاستی‌ها و بی‌تدبیری، اشکال و مشکلات اقتصادی از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهند.وی با بیان این‌که «مادر،غمخوار خانواده است»، افزود: مادر دغدغه شغل و زندگی و مشکلات فرزندانش را دارد حتی بعد از آن که آنها ازدواج کنند. قالیباف ادامه داد: انقلاب، امام(ره) و شهدا این فرصت را فراهم کردند که خانم‌ها دراجتماع حضورپیداکنند.وی بیان کرد: قول می‌دهم در دولت «خدمت و پیشرفت» زنان در دوراهی«زن خانه‌دار» یا حضور در جامعه باشند؛ بدون‌شک باید زمینه هر دو را برای زنان فراهم کرد تا خودشان انتخاب کنند.

مسعود پزشکیان
برخورد ما در جامعه با زنان، اخلاقی نیست

مسعود پزشکیان در فرصت چهار دقیقه اول بخش اول سخنان خود با اشاره به نقطه‌نظرات سایر نامزدها درباره جایگاه زنان در کشور گفت: این‌گونه که ما می‌گوییم باید وضع خیلی خوب می‌شد، اما نمی‌دانم چگونه شد که اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمد. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهدکودک شروع می‌شود. ما باید از این مرحله کار را آغاز کنیم و نگاه برابر و توانمندی‌های این عزیزان را از مدارس و مهدهای‌کودک‌ آموزش دهیم.وی افزود: ریشه مسائلی که درباره زنان مطرح می‌شود، در مدرسه است و چنانچه در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود، دیگر این تنش‌ها و مشکلات اجتماعی به‌وجود نمی‌آید. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به فقدان همسرش در ۳۲سال پیش اظهار کرد: من و همسرم چهار فرزند داشتیم و هر دو همزمان درس می‌خواندیم؛ یک شب من کشیک بودم او از فرزندان‌مان نگهداری می‌کرد و شب دیگر من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و او کشیک می‌داد و ما با هم بالا آمدیم و می‌توانستیم با هم کارهای خود را انجام دهیم و در ابتدا نیز این نگاه وجود داشت.

سعید جلیلی
حجاب برای حضور اجتماعی زن است
سعید جلیلی دربخش اول سخنان خود در این مناظره بیان کرد: کشور ما در طول تاریخ و بعد از انقلاب اسلامی‌، مرهون نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف است. مورگان شوستر۱۱ماه درایران بوده و از عزم زنان مسلمان ایرانی می‌گوید و به عزت آنها درود می‌فرستد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:درچند سال اخیر دیدیم که دشمنان بر موضوع زن در ایران متمرکز شده‌اند؛ آیا این نقطه ضعف ما بوده‌ یا نقطه قوت؟ من عمیقا معتقدم امروز براین مسأله متمرکز شده‌اند چون می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است که ایران می‌تواند باآن موفقیت‌های خودرابه رخ بکشد وتمدن غرب را که دراین موضوع به بن‌بست و چالش‌های جدی رسیده و خودشان به آن اعتراف دارند، به چالش بکشاند. وی عنوان کرد: چیزی که زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا نقش، جایگاه و نقش‌آفرینی زن سانسور می‌شود. ما امروزه موفقیت‌های بزرگی در کشور داریم و مادران شهدا و همسران شهدا موفقیت‌های بزرگ را رقم زدند و در کشور زنان داشمند‌ و ارزشمندی داریم که در عرصه‌های علمی کار می‌کنند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی
در حوزه زنان حرف‌های بیست سال پیش را می‌زنیم

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت چهار‌دقیقه اول بخش اول سخنان خود با تسلیت شهادت دختر کاپشن صورتی اظهارکرد: خانواده، واحد بنیادین جامعه ایرانی است. ایران مهد خانواده‌محوری است و زن، ستون خانواده است. مردان ایرانی با بند بند وجود خود متوجه این موضوع هستند. برخوردهای شعاری و سیاسی به نگاه زن در انتخابات، وجهه سیاسی دارد و سوءاستفاده انتخاباتی است. زن بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ما است. هیچ‌وقت در تاریخ نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشته‌ایم، برخلاف جامعه غرب. در دو سال گذشته در ایتالیا خانم ملونی با شعارهای توجه به زنان و خانواده، پیروز شد.وی ادامه داد: امروز باید میدان‌دار حمایت از خانواده در جامعه باشیم. یعنی کاری که شهید رئیسی در سازمان ملل انجام داد و باید با جنبش‌های خانواده‌محور جهان ارتباط برقرار کنیم و ائتلاف تشکیل دهیم. باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند.زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت‌هاست؛ حق هم دارند.

علیرضا زاکانی
مواجهه با بی‌حجابی فقط با قانون میسر است

علیرضا زاکانی به تشریح دیدگاه‌های اجتماعی - فرهنگی‌اش پرداخت و باتسلیت سالگرد شهید مصطفی چمران و تبریک ولادت امام هادی‌(ع) گفت: دولت خدمت اساس کارش را اجرای قانون اساسی گذاشته است. بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود، شعار است اما اسلام، ‌زن و دختر را فرصت می‌داند، نه مسأله. وی از دو بسته در حوزه اجتماعی - فرهنگی سخن گفت و افزود: رفاه را ناظر بر یارانه‌ها، معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج تنظیم کرده‌ایم. افزایش جمعیت بامحوریت خانواده دومین برنامه‌ام است. در نظام اسلامی خانواده یک سلول کنشمند است که دیگران را هم به کنش می‌کشاند. دربسته رفاه، مشکلات وگره زندگی مردم باز می‌شود. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اقدامات اساسی را دربسته دوم نیز انجام می‌دهیم تا دغدغه مردم رفع شود. ارتقای آزادی و امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. امام حریم خصوصی و عمومی جامعه را مشخص کرده‌اند و تاکید کرده‌اند هیچ‌کس حق ندارد درحریم خصوصی افراد دخالت کند. درحریم خصوصی، برخی دنبال چه می‌گردند؟
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها