«جام‌جم» بررسی می‌کند

کاهش قیمت گوشت در آستانه عیدقربان

همزمان با فرارسیدن عید قربان شاهد افزایش تقاضا از سوی مردم برای خرید گوشت قرمز به منظور ادای نذر خود هستیم؛ به‌طوری که این امر سبب شده هم‌اکنون بیشترین نهاد‌های مرتبط و زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز شهروندان آمادگی کامل داشته باشند.
کد خبر: ۱۴۶۱۱۲۴
 
درهمین خصوص محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در آستانه عید سعید قربان، تمهیدات لازم برای تامین مناسب دام زنده در نظر گرفته شده و نظارت‌های بهداشتی توسط همکاران ما در سازمان دامپزشکی کشور برای این ایام در حال انجام است. نیکبخت درباره تولید گوشت قرمز تصریح کرد: در گام نخست، ضمن جلوگیری از کشتار دام مولد، بازسازی گله مولد در دستور کار است و امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام‌شده شرایط بازار گوشت قرمز مانند آنچه در تولید و بازاررسانی مرغ و تخم‌مرغ انجام شد، به ثبات برسیم.

ثبات قیمت گوشت قرمز به لطف بارش های مناسب در زمستان سال گذشته و بهار سال جاری صورت گرفته که مراتع کشور را سرشار از علوفه برای پرورش دام در محیط‌های باز کرده اما از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی برای دامداری در محیط بسته نیز به میزان کافی نهاده‌های دامی وارد کرده و این امر به‌وضوح در آمارهای گمرک و کشتی‌های لنگرانداخته در بنادر قابل مشاهده است.از این رو می‌توان گفت وضعیت تامین و بازار جو، ذرت و کنجاله سویا برای دامداران خوب است؛ به‌طوری که قیمت‌ها نسبت به سال قبل کاهش داشته است.مجموع این امور سبب شده در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام سنگین از ۲۱۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان برسد، در حالی که قیمت منطقی آن ۲۱۵ هزار تومان است. بر این اساس می‌توان گفت عرضه گوشت قرمز بالاتر از ۵۷۰ هزار تومان گرانفروشی و ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال است.
   
قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت قربانی
قیمت دام سبک نیز در محدوده ۲۶۰ هزار تومان است و به نظر می‌رسد هر کیلوگرم گوشت قرمز نهایتا باید با قیمت ۵۰۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، البته پیش از این منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور قیمت پیشنهادی دام زنده بره نر گوسفندی را برای عید قربان کیلویی ۲۳۰ هزار تومان عنوان کرده بود.با این حال اما روز گذشته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد قیمت دام زنده در مناطق مختلف کشور متفاوت است و با توجه به نوع و کیفیت از ۲۶۰ هزار تومان آغاز می‌شود. قیمت دام زنده در تهران نیز برای دو روز عرفه و عید قربان بین ۳۳۰ تا ۳۳۵ هزار تومان خواهد بود.
   
کمبودی در عرضه دام عید قربان نداریم
مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این‌باره با بیان این‌که کمبودی در عرضه دام سبک و سنگین نداریم، گفت: هدف ما این است که مصرف‌کنندگان در روزهای آتی دام باکیفیت و ارزان تهیه کنند. وی با بیان این‌که دام زنده قیمت مصوب ندارد، گفت: نوع دام، کیفیت دام، وزن گوشت و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است. این مقام مسئول افزود: هموطنان عزیز می‌توانند برای انجام فریضه این روز مبارک، دام مورد نظر خود را از ۱۹۰۰ جایگاه مستقر در تهران و شهرستان‌ها تامین کنند. مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای رفاه حال مردم و برای این‌که بحث گران‌فروشی کاذب ایجاد نشود، بازرسان خود را در مراکز عرضه دام مستقر کردیم.  وی با بیان این‌که استان‌ها می‌توانند قیمت خود را اعلام کنند، افزود: در شهر تهران قیمت‌ها متفاوت است و سازمان میادین و سازمان تعاون روستایی قیمت‌ها را در روزهای آینده اعلام می‌کنند.
   
از خرید گوشت ذبح دام‌های غیرمجاز خودداری کنید
از طرف دیگر سازمان دامپزشکی نیز بارها به مردم در مورد ذبح دام‌ها در اطراف خیابان‌ها و راه‌های مواصلاتی هشدار داده و گفته مردم باید برای حفظ سلامتی‌شان گوشت مورد نیاز خود را ترجیحا از کشتارگاه‌ها خریداری کنند. گفتنی است در اطلاعیه‌های این سازمان آمده است: «در راستای پیشگیری از برخی بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، از جمله بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو با توجه به شروع فصل گرما و نیز بیماری‌های مهمی نظیر هاری، سل، بروسلوز، شاربن، کیست هداتید و...، ازخرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجازکه بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج ازکشتارگاه‌هاوعموما در روستاهای اطراف تهیه وواردچرخه مصرف می‌شود،جداخودداری کرده وهنگام خریدگوشت حتماازممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کرده و ترجیحا فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به‌صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.»

عرضه حدود ۲۰۰ هزار رأس دام برای عید قربان
مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور از عرضه ۲۰۰ هزار رأس دام سبک گوسفندی برای عید قربان خبر داد و گفت: برای روز عید قربان در مجموع ۱۹۰۰ جایگاه نظارتی بهداشتی و شرعی به‌صورت ثابت و سیار در کشور فعال می‌شود. او افزود: از مجموع ۱۹۰۰ جایگاه عرضه دام در عید قربان، ۸۴۴ مورد ثابت و ۱۰۴۹ مورد سیار خواهد بود.  صفدر نیازی، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: برای این تعداد جایگاه کشتار دام عید سعید قربان در مجموع ۳۵۸۴ پرسنل ناظر شرعی و بهداشتی در نظر گرفته شده که از این تعداد نیز ۱۲۶۱ مورد دامپزشک و ۶۲۰ مورد ناظر شرعی هستند. وی تصریح کرد: امسال برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان این میزان به ۲۰۰ هزار رأس خواهد رسید. رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۸۰ هزار رأس دام سبک برای عید قربان عرضه شده بود که از این میزان ۳۵۰۰ رأس دام دچار مشکل بودند که ۳۰۰ رأس آن از چرخه عرضه به شهروندان خارج شده بود.  نوروزی گفت: لازم است هموطنان مسائل بهداشتی را مورد توجه قرار دهند؛ به‌طوری که دام عید قربان از مراکز عرضه معتبر خریداری و دام در جایگاه‌های نظارتی سازمان دامپزشکی کشور کشتار شوند. وی به هموطنان توصیه کرد: به‌طور قطع قبل از مصرف گوشت به مدت ۲۴ ساعت این محصول را در پیش‌سردکن قرار دهند.  این مقام مسئول گفت: به‌منظور سلامت جامعه لازم است تا شهروندان دام عید قربان را در جایگاه‌های نظارتی بهداشتی و شرعی و زیر نظر بازرسان بهداشتی قربانی کنند تا مشکلی در مصرف این محصول پیش نیاید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها