حفظ سلامت رقابت ریاست جمهوری توسط نامزدها و حامیان‌شان را بررسی کرده‌ایم

انتخابات؛ آزمون اخلاق نامزدها

نگاهی به جدید‌ترین اظهارات نامزدهای انتخابات

رقابت ایده‌ها و شعارها

هرچه به ۱۰روز پایانی تا موعد مقرر رای‌گیری برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران نزدیک می‌شویم، رقابت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی شش نامزد ریاست‌جمهوری برای کسب حداکثر آرای مردمی شدت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۴۶۱۰۹۴
 
روز گذشته هر شش نامزد ریاست‌جمهوری از طریق قاب تلویزیون و در شبکه‌های مختلف با مردم به صورت زنده و مستقیم‌ یا ضبط شده صحبت کردند و فردا، دوشنبه ۲۸ خرداد نیز اولین مناظره شش نامزد از شبکه یک سیما پخش می‌شود. در ادامه، بخش‌هایی از اظهار‌نظر این شش نامزد انتخابات را می‌خوانیم: 
   
زاکانی: امروز گره‌گشایی از معیشت مردم کار سختی نیست
علیرضا زاکانی با حضور در میز گرد سیاسی شبکه سه سیما، با مردم سخن گفت و با اشاره به اثرات دیپلماسی ‌ و سیاست خارجی در امر معیشت مردم، اظهارکرد: امروز گره‌گشایی از معیشت مردم کار سختی نیست؛ اولویت اول سیاست خارجی ما ارتقای کرامت انسانی و سعادت بشری است و ما هیچ محدودیتی برای ارتباط حتی با عربستان نمی‌بینیم. ایران می‌تواند محور نقش‌آفرین در منطقه غرب آسیا باشد. باید از خنثی کردن تحریم شروع کرد و سپس اساس تحریم را به سخره گرفت. قلدرمآب‌های بین‌المللی بدانند ملت ایران اهل باج دادن نیست و توانمندی امروز ما فوق‌العاده بالاست. سند برجام سندی معیوب و ناقص است.وی با بیان این‌که ایرانیان خارج از کشور فرصت‌اند و به بهترین نحو می‌توانند در اعتلای ایران شریک باشند، ادامه داد: من به ایرانیان خارج از کشور به چشم یک ظرفیت بزرگ نگاه می‌کنم؛ البته هستند برخی افراد که نمایشگرند و ممکن است درجایی بازیگری هم بکنند اما ما در اینجا نیازمند ارتباط و تعامل هستیم.
   
پزشکیان: برای ایران، با ایرانیان؛ بر اساس حق و عدالت‌
مسعود پزشکیان با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، با بیان این‌که شعار محوری من «برای ایران، با ایرانیان؛ بر اساس حق و عدالت» است، توضیح داد: همه این بحث‌هایی که می‌کنیم،باید بر اساس حق و عدالت باید باشد. اصلاحات بر مبنای حق و عدالت معنا می‌دهد. این شعارها برای من فقط شعارنبوده وبا این شعارها زندگی کرده‌ام.وی با بیان این‌که آدم‌های درست در جاهای درست قرار نگرفته‌اند، توضیح داد:پاسخگویی وتوانمندی برای من جایگاه دارد.خیلی‌ها را بدون دلیل وبرهان درجایی نشانده‌ایم. من تا جایی که از دستم برآیداجازه نخواهم دادکه آدم‌هایی که مراحل را طی نکردند،درجایی قرارگیرندکه جای آنها نیست. 
   
قالیباف: تحول، نیازمند یک مدیر قوی است
محمدباقر قالیباف از قاب شبکه یک سیما با اشاره به اقدامات خود در شهرداری تهران و پلیس، گفت: تحول، امکان‌پذیر است و ما بر این باوریم که تحول، نیازمند یک مدیر قوی است.مدیری که بگوید امکانات واختیارمی‌خواهم،یعنی توان تحول ندارد. بزرگ‌ترین ضعف یک کشور در تردید و بلاتکلیف بودن است.وی با بیان این‌که ما از تورم و گرانی شرمنده‌ایم، ادامه داد: امروز ریشه اصلی مفاسد در کشور ما ناکارآمدی است. فرصت آزمون و خطا نداریم و باید مسیر پیشرفت را دنبال کنیم. نقش رئیس قوه مجریه در این تحول کم‌نظیر  است. جایگاه قوه مجریه محل کارآموزی و تمرین کردن نیست. حق آزمون و خطا نداریم. جایگاه قوه مجریه محل تمرین اید‌ه‌ها نیست و باید به طور قطع گام برداشت.
   
جلیلی: خواهش می‌کنم عده‌ای دولت سایه ما بشوند
سعید جلیلی نیز با حضور در شبکه دو سیما در میزگرد فرهنگی شرکت و اظهار کرد: زن ایرانی با فرهنگ ایرانی_اسلامی نقش پرشکوهی ایفا کرده است. برخی مصادیق مثل حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی. عرصه فضای مجازی، ابعاد مختلف دارد و با زندگی مردم عجین شده است. در فضای مجازی هم آسیب وجود دارد ولی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد، نه محدودیت. اگر مسئولیت‌پذیری ایجاد شد، ضایعات آن به حداقل می‌رسد و فرصت آن بیشتر می‌شود.وی افزود: اگر کسی رویکردش این باشد که فرهنگ موجب پیشرفت کشور می‌شود و درک عمیقی از آن داشته باشد، فرهنگ را محدود و کوچک نکرده بلکه از آن استفاده می‌کند. قانون، فصل‌الخطاب است و نباید تابع سلایق باشد. در دولت خودم به این امر قائلم که باید نقاط قوت را تقویت کنیم اما در عین حال اگر رئیس‌جمهور شوم، خواهش می‌کنم عده‌ای دولت سایه ما بشوند. هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد.
   
پورمحمدی: عملکردم، گواه رویکرد فراجناحی‌ام است
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر با مردم درباره دولت خود یعنی «دولت قرار» سخن گفت. علاوه بر آن وی در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: برخی ستایش‌گران آزادی و طالبان اصلاح که درعمل قبیله‌ای رفتار می‌کنند، هیچ‌کس جز همفکران خود را به حلقه‌های نزدیک‌شان راه نمی‌دهند و مسیر تلاش جناح‌ها و سلایق مختلف برای ایران را سد می‌کنند. نه ادعاهایم، بلکه عملکردم، گواه رویکرد فراجناحی‌ام در مدیریت کشور است. وی همچنین در صفحه مجازی خود با اشاره به نام دولتش یعنی «دولت قرار» نوشت که قرارهایش را با مردم ایران از طریق این صفحه در میان می‌گذارد. در همین راستا در پیامی با اشاره به مهاجرت جوانان، نوشت: این یک نا‌امنی فراگیر است که پدر و مادرها دلهره مهاجرت فرزندان‌شان را داشته باشند. ایرانیان خارج از کشور نیز با حفظ آرامش و امنیت هر وقت و هر زمان به هر شکل باید بتوانند به خانه خود بیایند.
   
​​​​​​​قاضی‌زاده: سلامت اقتصادی و خانواده رئیس‌جمهور منتخب، ‌بسیار مهم است
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز با حضور در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما با مردم سخن گفت. ‌علاوه بر آن، وی در نشست خبری خود با بیان این‌که رئیس‌جمهور باید ساختار فکری جمهوری اسلامی را بپذیرد و مکتبی باشد، اظهارکرد: رئیس‌جمهور منتخب باید دکترین و برنامه روشن در تمامی موضوعات مهم کشور داشته باشد. تجربه رئیس‌جمهور نیز حائز اهمیت خواهد بود. سلامت اقتصادی و خانواده رئیس‌جمهور منتخب نیز بسیار مهم است. وی با بیان این‌که دست انقلاب پر است و چهره‌های حائز اهمیت در انتخابات کم نیستند، افزود: در دولت آینده من، بنا به تغییر وزیر و مدیری نخواهد بود؛ چرا که عدم ثبات، مشکل بزرگ کشور است. مگر این‌که شخصی خودش نخواهد در دولت حضور داشته باشد یا جامعه مدنی آن دستگاه، فرد مورد نظر را نپذیرد. آقایان محرابیان و اوجی یکی از مدیران موفق دولت سیزدهم هستند؛ چرا که ارتباط خوبی با جوانان و اعضای صنایع مختص به خود دارند. نگاه جنسیتی به پست‌های مدیریتی نداریم و اولویت‌مان استفاده از جوانان است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها