«جام‌جم» از پیامک‌های مردمی یک هفته گذشته سامانه ۱۶۲ گزارش می‌دهد

قهرمان ماندگار در ذهن مخاطبان

نگاه به سریال کوتاهی که اخیرا از شبکه ۴ پخش شد

بارش خاکستر بر سپیدی برف

جنگ ظاهر و باطن سیاهی دارد، مخصوصا وقتی برای فرماندهانش تهی از معنای دفاع باشد. به هر روی این هیولای خون‌آشنام و خانمان‌سوز که بلای جان مردمان عادی و رونق زندگی است در ابعاد جهانی فلج‌کننده ظاهر می‌شود و تا سال‌ها سایه سیاه خود را بر سر جهانیان می‌کشد؛ چه در اقتصاد و چه در روابط بین‌الملل و چه در سلامت جسم و روان.
کد خبر: ۱۴۶۰۰۳۷
نویسنده حمید چادردوز - اهل قلم
 
به تصویر کشیدن ریشه‌ها، استراتژی‌ها و آثار جنگ در قالب نمایش به عنوان سندهای تاریخی باید برای آیندگان ثبت و ضبط شود. درواقع در این مهم فراتر از رسالت‌های هنری باید از جایگاه وظیفه داد سخن سر داد. مخصوصا وقتی پای نبردهای جهانی درمیان باشد که سرنوشت بسیاری از جهانیان درپی آن متغیر گردیده است.
 
استراتژ‌ی رهایی
سریال کوتاه «برف و خاکستر» یکی از این آثار است که در چهار قسمت سعی دارد از محاصره نیروهای شوروی توسط نیروهای آلمان در جنگ جهانی دوم بگوید. تمرکز سریال بیش از وقایع درام و احساسی، به وجوه استراتژی نبرد و رهایی از این محاصره است. در این مینی‌سریال که به‌تازگی راهی آنتن شبکه چهار سیما شد، می‌بینیم: بخش زیادی از نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۲ تقریبا در محاصره نیروهای آلمان هستند و تنها راه اتصال آنها به ارتش و نیروهای روسی، روستایی کوچک و منطقه باتلاقی وسیع اطراف آن است. آلمان‌ها درصدد حمله به این منطقه و ارسال تانک به این روستا هستند و برای این کار جاسوسانی را به آنجا ارسال می‌کنند و کار را با انفجار انبار مهمات روس‌ها آغاز می‌کنند اما...مینی‌سریال چهارقسمتی «برف و خاکستر - Snow and Ashes»، محصول ۲۰۱۵ روسیه، یک درامِ جنگی و تاریخی به کارگردانی الکساندر کرینکو است. در این سریال کوتاه بازیگرانی همچون آگنات آکراچکو، آناتولی بلی و آلیونا ایچونکو حضور دارند.
 
خاکستری، سرد و برفی
همان‌طور که اشاره شد در سریال برف و خاکستر، نویسنده و کارگردان بیش از این‌که درپی برجسته کردن وجوه احساسی آسیب‌های این جنگ بر سربازان، خانواده‌های آنان و مردم معمولی به صورت مستقیم باشند تا مانند بسیاری از آثار مرتبط با جنگ جهانی دوم اشک مخاطبان را دربیاورند، به دنبال طرح قصه‌ای یک خطی و بی‌حاشیه در چهار قسمت و پایان‌بندی معین بودند. آنان در این چهار قسمت سعی کردند با طرح قصه‌ای از یک محاصره و در فضایی مردانه، طرح و نقشه دو گروه مقابل همدیگر برای رهایی از بحران را به تصویر بکشند. این تصویر در فضایی تاریخی و پر از برف و سرما که البته برای روس‌ها بیگانه نیست، چالش‌های خاص خود را دارد که کارگردان تا حد زیادی از پس آن برآمده است. فضای داستان نیز متناسب با نام و قصه‌اش کمی سرد و بی‌روح از آب درآمده که بی‌شباهت به اتمسفر سینمای روسیه نیست. شاید بتوان گفت بر همه عناصر از بازی‌ها تا قصه و... رنگ خاکستر پاشیده‌اند و به همین خاطر در حالتی خنثی قرار دارد که نه می‌توان صددرصد مجذوب آن شد و نه از دیدنش صرف‌نظر کرد. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود اگر در فرصت‌هایی که این سریال روی آنتن رفته موفق به دیدن نشدید و از علاقه‌مندان به تاریخ هستید آن را در تلوبیون دنبال کنید یا دست‌کم با اسکن کردن کیوآرکد در این صفحه به تماشای تیزر آن بنشینید، شاید مشتاق شدید تا بیننده آن باشید. 

آوای روس‌ها و آلمان‌ها
قطعا دوبله خوش‌نوا و حرفه‌ای ایرانی از جذابیت‌های مضاعفی است که یک اثر می‌تواند از آن بهره‌مند شود و این ارزش افزوده نصیب برف و خاکستر هم شده است. دوبله این سریال به مدیریت علیرضا باشکندی در واحد دوبلاژ صداوسیما صورت گرفته است و دانیال الیاسی، علی جلیلی‌باله، ارسلان جولایی، حسین خدادادبیگی، وحید منوچهری، مریم رادپور، شیرین روستایی، منوچهر زنده‌دل، زهرا سوهانی، پریا شفیعیان، امیرمحمد صمصامی، فاطمه عباسی، امیربهرام کاویان‌پور، علی منصوری‌زاد، شهروز ملک‌آرایی، علی‌همت مومیوند، بهمن هاشمی، عباس نباتی و  آزیتا یاراحمدی از گویندگان این سریال هستند.سریال برف و خاکستر به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها