مهار بداخلاقی انتخاباتی در فضای مجازی

تلاش برای برقرار یک هنجار‌ها در جامعه و پیشگیری از بروز رفتار‌های ناهنجار در جامعه نیازمند توجه به دو رکن اساسی آموزش و آگاهی بخشیدن و اجرای قانون است.
تلاش برای برقرار یک هنجار‌ها در جامعه و پیشگیری از بروز رفتار‌های ناهنجار در جامعه نیازمند توجه به دو رکن اساسی آموزش و آگاهی بخشیدن و اجرای قانون است.
کد خبر: ۱۴۵۹۹۲۶
نویسنده محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی

در شرایط فعلی در کشور و بویژه فضای مجازی و حتی در رسانه‌های داخلی هم کمابیش با برخی رفتار‌های هنجارشکنانه و غیر اخلاقی مواجه ایم و افرادی که چنین رویکردی دارند می‌توانند به هر شکلی که تمایل دارند قانون شکنی کنند. 

از جمله رفتار‌های غیر اخلاق و خلاف شرع در حوزه انتخابات رخ می‌دهد. به این معنا که برخی در فضای مجازی براحتی به نامزد‌های انتخاباتی حمله می‌کنند و به آن‌ها تهمت می‌زنند و با کمال تاسف هم با هزینه‌ای هم مواجه نمی‌شوند و برخورد قانونی به میزان جرمی که به وقوع پیوسته با قانون شکنان صورت نمی‌گیرد. 

وقتی قانون شکنی هیچ هزینه‌ای ندارد طبیعی است در هر جامعه‌ای کسانی باشند که نمی‌خواهند قانون و اخلاق رعایت شود و درکی نسبت به این مساله ندارد و یا اینکه منافع شان بواسطه قانونگرایی تامین نمی‌شود و از این رو به رفتار‌های هنجارشکنانه بخصوص در حوزه انتخابات روی می‌آورند.

طبعا بهترین شیوه برای برخورد با چنین رویکردی برخورد قانونی است و صرفا نصیحت راهگشا نیست و اساسا مشکل بسیاری از این افراد نداشتن آموزش و آگاهی کافی نیست بلکه گره کار آنجا است که خود را برتر از قانون می‌دانند و کارشان را درست می‌پندارند و چاره کار مهار این افراد با قانون است، اما چنین مواجه‌ای متاسفانه به میزان کافی و لازم صورت نگرفته است. 

بخشی از این چالش البته ناشی از نبود قانون در برخی از عرصه‌های مجازی است. شبکه‌های اجتماعی ولنگار است و بسیاری از افراد می‌توانند هر جرمی را بخواهند در این فضا انجام دهند و اساسا قابل تعقیب و پیگیری هم نیست. اگر کسی با هویت جعلی در بستری مثل تلگرام، اینستاگرام، شبکه ایکس و ... اقدام به هر عمل تخریبی بکند برخورد با او چندان قابل پیگیری نیست، چون بر بستر‌های خارجی، قانونی بر آن حاکم نیست. البته بستر‌های داخلی امکان پیگیری و برخورد وجود دارد و اگر کسانی در شبکه‌های اجتماعی داخل اقدام به بی اخلاقی‌های انتخاباتی کنند مراجع قضایی باید با آن برخورد کنند؛ بنابراین اگر اهتمام جدی نسبت به این موضوع صورت نگیرد و دستگاه‌های ذیربط برای مواجه با این پدیده ناهنجار عزم خود را جزم نکنند طبیعی است که در قانون شکنان به شیوه گذشته هر گونه بخواهد فعالیت‌های خود در حوزه رفتار‌های هنجارشکنانه خود تدوام می‌بخشند. 

از این رو، یکی از وظایف رسانه‌ها در این بخش مطالبه گری است و راه چاره نشان دادن این زشتی است که متاسفانه دربرخی از سطوح عادی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها