بهشتی پور در گفت و گو با جام جم آنلاین:

هر نوع قطعنامه‌ای علیه ایران پرونده سازی است

یک کارشناس مسائل هسته ای گفت: گزارش گروسی که چند روز پیش قرائت شد نشان می‌دهد ایران تمام چهارچوب نظارتی آژانس در چهارچوب پادمان را اجرا کرده و تخلفی در این زمینه گزارش نشده تا بهانه‌ای برای قانع کردن ۳۵ کشور در جهت رای دادن به قطعنامه علیه ایران باشد، بنابراین دست اروپا خالیست.
کد خبر: ۱۴۵۹۴۰۵

نشست  فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه فردا ۱۴ خرداد، با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار خواهد کرد. بر اساس گزارش‌ها سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درصدد ارائه قطعنامه جدیدی در شورای حکام علیه ایران هستند که به گفته دیپلمات‌های غربی مورد حمایت آمریکا نیست.
 
در همین ارتباط حسن بهشتی پور در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: متن قطعنامه آنطور که در پیش نویس آن اعلام شده موضوع درخور قابل توجهی ندارد، تصو‌می‌کنم اقبال ۳۵ کشور برای رای دادن به آن کم باشد. وی در عین حال افزود: اما در هر حال اروپا برای ایجاد فشار بیشتر بر ایران در جهت پاسخگویی به موضوعات باقی مانده بین ایران و آژانس درباره دو مکان این فضاسازی را انجام می‌دهد.
 
بهشتی پور ادامه داد: البته گزارش گروسی که چند روز پیش قرائت شد نشان می‌دهد ایران تمام چهارچوب نظارتی آژانس در چهارچوب پادمان را اجرا کرده و تخلفی در این زمینه گزارش نشده تا بهانه‌ای برای قانع کردن ۳۵ کشور در جهت رای دادن به قطعنامه علیه ایران باشد، بنابراین دست اروپا خالیست اما به هر حال با توجه به وجود زد و بندهای سیاسی را نمی‌توان  به طور قاطع از ناکامی سه کشور اروپایی در این زمینه سخن گفت.
این کارشناس مسائل هسته ای تصریح کرد: متن قطعنامه به گونه‌ای است که خواهان نظارت بیشتر و نه ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت است، اما در هر صورت  نکته مهم این است که هر نوع قطعنامه‌ای علیه ایران پرونده سازی است و نباید ساده با آن برخورد کنیم چرا که این‌ کشورها به واسطه این نوع قطعنامه‌ها مستندسازی می‌کنند و هر قطعنامه‌ای صادر شود علیه منافع ملی است بنابراین باید مسئولان مربوطه تلاش کرده و لابی های لازم را انجام و اجازه صدور چنین قطعنامه‌ای را ندهند و در این زمینه می‌توان از غیر متعهدها نیز کمک گرفت.
بهشتی پور در ادامه گفت: به هر حال در ارتباط با صدور این قطعنامه بین آمریکا و اروپا اختلاف جدی وجود دارد چرا که آمریکا به این دلیل مخالف صدور این قطعنامه است که مذاکرات غیر مستقیمی با ایران دارد، براساس این مذاکرات دو طرف پذیرفته‌اند که خواسته‌های هم را در عمل اجرا کنند، بنابراین آمریکا نمی خواهد این روند را به هم بزند و قائل به این است که نباید قطعنامه‌ای صادر شود چرا که موانع جدیدی در روند مذاکرات ایجاد می‌کند.
 
این کارشناس مسائل هسته ای خاطر نشان کرد: به هر حال هدف اروپا ایجاد فشار سیاسی روی ایران است تا کشورمان را مجبور به پاسخ به موضوعات باقی مانده بین ایران و آژانس درباره دو مکان کرده و ایران به تعهدات برجامی‌اش برگردد این در حالیست که ایران می‌گوید اول شما باید تعهدات خود را انجام دهید اما اروپاییان می خواهند  با زرنگی  تعهداتشان را انجام نداده و ایران را مجبور به انجام تعهدات کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها