گزارش «المانیتور»؛

کشتار رفح، فاجعه راهبردی رژیم صهیونیستی

علاوه بر خسارت‌های انسانی وحشتناک ناشی از حمله هوایی ارتش صهیونیستی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه، بمباران چادر آوارگان رژیم صهیونیستی را به بُعد عمیق‌تری از انزوای بین المللی سوق می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۵۹۱۹۷

به گزارش جام جم‌آنلاین، از راهبرد معاصر، قتل عام رفح بر شدت انزوای بین المللی اسرائیل را افزایش داد و به افزایش تنش میان اشغالگران و مصر انجامید. حمله هوایی روز یکشنبه رژیم صهیونیستی که در آن دست کم ۴۰ غیرنظامی فلسطینی در رفح کشته شدند، یکی از خونین‌ترین حملات جنگ غزه بود. گزارش‌های میدانی پس از حمله اسرائیلی‌ها به چادر‌های آوارگان در رفح نشان می‌دهد این چادر‌ها نه تنها با موشک، پهپاد و جنگنده، بلکه با گلوله‌های توپ از خشکی و دریا هدف قرار گرفتند و بیشتر کشته‌ها، زن و کودک هستند و همه تکه‌تکه شده بودند.
این حمله تنها چند روز پس از حکم دادگاه بین‌المللی لاهه در ۲۴ می‌انجام شد که از اسرائیل خواسته بود حملاتش را به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه متوقف کند.

اسرائیل با این عنوان که تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری محدود و مبهم است، در تلاش برای فضاسازی ادامه حملاتش است و می‌گوید شرط ادامه حملات، این است کاری انجام ندهد که در چارچوب اتهامات بین المللی مبتنی بر نسل کشی باشد. ایالات متحده و برخی متحدانش تفسیر اسرائیل از حکم را به اعتبار اینکه اوضاع منطقه متشنج است، پذیرفته اند که این موضوع به عملیات در رفح که اسرائیل آنجا را آخرین پایگاه حماس می‌داند، چراغ سبز نشان می‌دهد.

تحقیقات فوری از سوی تشکیلات حقیقت یاب ستاد کل به دستور دادستان نظامی اسرائیل به فرونشاندن خشم بین‌المللی ناشی از انتشار تصاویر وحشتناک اجساد سوخته در رسانه‌ها کمک چندانی نکرد. یک منبع بلندپایه سیاسی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، گفت: این اتفاق در مهم‌ترین لحظه رخ داد، زیرا تمام جهان زیر ذره بین ما را تماشا می‌کردند و حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از سوی دیوان کیفری بین المللی صادر شده است.

 علاوه بر خسارت‌های انسانی وحشتناک ناشی از حمله هوایی ارتش صهیونیستی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه، بمباران چادر آوارگان رژیم صهیونیستی را به بُعد عمیق تری از انزوای بین المللی سوق می‌دهد. معاون سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد به دنبال حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح گفت: بریتانیا از صحنه‌های بسیار ناراحت کننده رفح وحشت زده است. هزاران شهروند بریتانیایی در اعتراض به حملات وحشیانه اشغالگران به شهر رفح، دست به تظاهراتی با شعار «همه چشم‌ها به رفح است» زدند  و خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شدند.

روز بعد از فاجعه رفح اتفاقات غیرمنتظره بیشتری در راه بود. در حالی که اجساد ده‌ها تن از ساکنان فلسطینی از کمپ شلوغ آوارگان تخلیه می‌شد، اسرائیل و مصر در نزدیکی کریدور فیلادلفیا که مصر را از رفح جدا می‌کند، تبادل آتش کردند و یک سرباز مصری در درگیری کشته شد.

نتانیاهو همچنان اصرار دارد اسرائیل به تهاجم خود به رفح تا تحقق پیروزی کامل که در تلاش است با آن اسرائیلی‌ها را راضی نگه دارد، ادامه دهد. شرکای وی در دولت جنگ (فرماندهان نظامی سابق، بنی گانتز و گادی آیزنکوت) مدت‌ها پیش این راهبرد را کنار گذاشته بودند.

آیزنکوت چندی پیش در سخنرانی‌ای قبل از جلسه غیرعلنی حماس گفت: اسرائیل باید در امتداد خطوط توافق شده در نوار غزه مستقر شود و به جنگ پایان دهد تا همه ۱۲۵ گروگان زنده و مرده را که هنوز در دست حماس هستند، بازگرداند. کمیته امور خارجه و دفاع کنست روز دوشنبه این نتیجه را تنها شکل ممکن پیروزی توصیف کرد. با وجود این، نتانیاهو قضیه را متفاوت می‌بیند و از نظر وی، جنگ برای اسرائیل نیست، بلکه نبرد برای بقای خودش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها