همین دیروز سازمان ملل از ورود حدود شش میلیون گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۲۳ و صعود شش پلهای ایران در ردهبندی جهانی از این نظر خبر داده است. در یک فقره آماری دیگر اعلام شده شهر استانبول با میزبانی از ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر به عنوان پربازدیدترین شهر جهان برای گردشگران بینالمللی در سال ۲۰۲۳ اعلام شده است اما نکته جالب اینکه ایرانیها سومین گروه از گردشگران ورودی به ترکیه هستند و در یک فقره آماری دیگر عنوان شده که از هر ۱۰ گردشگر خارجی در ترکیه، یکی ایرانی است. اما ترکیه چقدر از محل گردشگری خود توانسته است درآمدزایی کند؟ مهمتر اینکه با ارتقای جایگاه ایران در جذب گردشگر خارجی، چقدر رسیدن به کشورهایی همچون ترکیه برای ایران قابل دسترس است. چراکه میدانیم فارغ از تمام محاسن اقتصادی رونق این صنعت در ایران، از ارزآوری گرفته تا اشتغالزایی، آنچه میتواند به تحکیم اقتدار ایران بینجامد، پیامدهای رسانهای این سفرهاست. چرا که همچنان بخش قابلتوجهی از جامعه غربی تحت سلطه رسانههایی قرار دارند که تمام تلاششان وارونهنمایی از وضعیت زندگی در ایران است. ناامن نشان دادن این سرزمین و ایرانهراسی یکی از پروژههای ثابت و سیاستهای همیشگی این رسانهها از دهههای پیش بوده و هیچ راهکاری بهتر از تسهیل ورود گردشگران خارجی به ایران نمیتواند این ذهنیت نادرست را ترمیم کند.