گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱

ایران رتبه ۷۱ فناوری و نوآوری جهان را دارد

نگاهی به طرح ایجاد سرفصل «هوش مصنوعی کاربردی» در دروس دانشگاهی از سوی ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک

نفوذ هوش مصنوعی در رشته‌های تخصصی

هوش مصنوعی(AI) به‌سرعت در حال متحول‌کردن بسیاری از صنایع و رشته‌های علمی است و به نظر می‌رسد در سال‌های آتی نقش آن در بسیاری از حوزه‌های مختلف تخصصی غیرقابل انکار باشد.
کد خبر: ۱۴۵۷۵۴۶
 
درهمین راستاستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی ورباتیک درنظردارد با اعلام فراخوانی از اعضای هیأت ‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت کند تا طرح پیشنهادی خود را برای تدوین سرفصل‌های درس به‌کارگیری هوش مصنوعی با پوشش جامع کاربرد درهرتخصص ارائه دهند. باایجاد این واحد درسی به‌کارگیری هوش مصنوعی درطیف وسیعی از تخصص‌ها، ازرشته‌های مهندسی مانند مهندسی برق گرفته تا قلمروهای خلاقانه هنر وفلسفه،تسهیل می‌شود و ازسوی دیگر ذهن دانشجویان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های این فناوری جدید در حوزه‌های مختلف تخصصی آماده‌تر خواهد شد.
 
فرآیند اجرا
۱- انتشار طرح برگزیده به‌عنوان سرفصل قابل استناد در دانشگاه‌ها
۲- شناسایی مسائل کلیدی در حوزه‌های تخصصی گوناگون 
۳- شناسایی ابزارهای هوش مصنوعی موجود متناسب با نیاز مطرح‌شده
۴- فراهم‌کردن داده‌های مورد نیاز برای کاربرد عملی
۵- شناسایی عناصر دیگری که به ادغام مؤثر هوش مصنوعی در هر تخصص کمک می‌کند
۶- فراهم‌کردن منابع آموزشی برای بهبود نوآوری درهر تخصص 

اهداف نهایی
۱- ترویج درک چندرشته‌ای و ایجاد درک عمیق‌تری از چگونگی استفاده از هوش ‌مصنوعی در حوزه‌های گوناگون
۲- توانمندسازی پژوهشگران و متخصصان در توسعه طرح‌های تحقیقاتی و تحول‌آفرین 
۳- آگاهی‌رسانی به گفتمان عمومی در مورد نقش هوش ‌مصنوعی در جامعه 
۴- رمزگشایی از تأثیر هوش‌ مصنوعی در طیف وسیعی از تخصص‌ها 

مخاطبان پروژه
۱- استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها 
۲- پژوهشگران و دانشجویان حوزه‌های تخصصی مختلف
۳- متخصصان علاقه‌مند به بررسی ظرفیت هوش‌ مصنوعی در صنایع
۴- عموم مردم 

نحوه همکاری متخصصان در طرح
۱- شناسایی چالش‌های خاص حوزه تخصصی
۲- توصیه روش‌های هوش مصنوعی مرتبط با چالش‌های شناسایی‌شده 
۳- همکاری در شناسایی و جمع‌آوری مجموعه داده‌ها
۴- فراهم‌کردن فرصت فعالیت نیروهای چابک دانشجویی
 
نفوذ هوش مصنوعی در رشته‌های تخصصی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها