آیا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟

چکیده : در این مطلب به موضوع شکایت متهم از شاکی پرداختیم و به شکل کامل این موضوع را بررسی کردیم.
چکیده : در این مطلب به موضوع شکایت متهم از شاکی پرداختیم و به شکل کامل این موضوع را بررسی کردیم.
کد خبر: ۱۴۵۶۸۲۸

آیا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟ این مورد یکی از پرسش‌های مهم به شمار می‌آید که احتمالاً شما نیز با آن روبرو شده‌اید. در پاره‌ای از موارد، شاکیان علی‌رغم طرح شکایت به شما اتهامات نادرست و غیراخلاقی را وارد می‌کنند. خوشبختانه قانون برای این موضوع نیز شرایط مشخصی را در نظر گرفته است به نحوی که بتوانید به عنوان یک متهم از شاکی خود شکایت کنید. از این امر با عنوان اعادۀ حیثیت نیز یاد می‌شود. رسیدگی به این مدل پرونده‌ها تنها از عهدۀ وکلای مجرب و کارآزموده برمی‌آید.

شکایت متهم از شاکی

پاسخ به این پرسش که آیا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟ شامل جنبه‌های گوناگونی است. به‌عنوان مثال، باید تعیین کرد که چنین امری دقیقاً در چه زمانی قابل انجام خواهد بود. به‌طورکلی، می‌توان بیان کرد که چنانچه شاکی نتواند مبحث مدنظر خود را به اثبات برساند، فرصتی برای متهم فراهم می‌آيد که از حق‌وحقوق پایمال‌شده خود به‌طور کامل دفاع کند. در واقع، قانون به افراد اجازه نمی‌دهد که بدون سند و مدرک و با ادعاهای کاذب موجب هتک حرمت شوند. هر گونه ادعای دروغ و نادرستی نسبت به شما قابل پیگیری  است و می‌توانید اعادۀ حیثیت کنید.

نکتۀ بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، نیاز به شاکی خصوصی در این زمینه است. در واقع کلیۀ پرونده‌های شکایت متهم از شاکی که به‌منظور اعادۀ حیثیت برقرار می‌شوند باید شاکی خصوصی داشته باشند. این بدان معناست که خود شاکی باید به‌منظور جلوگیری از هتک حرمت به دادسرا پناه ببرد؛ زیرا مراجع قانونی به‌صورت خودکار چنین پرونده‌هایی را راه نمی‌اندازند. شکایت ارائه‌شده بدین منظور باید نشان دهد که شاکی قصد داشته است با طرح موارد نادرست و غلط، آبروی شما را به خطر بیندازد و آن را متزلزل کند. پرونده‌های این‌چنینی معمولاً پیچیده هستند و نیاز به مدارک متعددی دارند. 

شکایت افترا علیه شاکی

شکایت افترا علیه شاکی

آیا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟ آن هم در شرایطی که بحث افترا مطرح باشد؟ پاسخ به این پرسش مثبت است. شاید برایتان اطلاع از این نکتۀ مهم جالب باشد که در صورت اثبات افترا، شخصی که آن را مطرح کرده است به یک ماه الی یک سال حبس و یا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم خواهد شد. این امر بر اساس مادۀ ششصد و نود و هفت قانون مجازات اسلامی رخ می‌دهد.

علاوه بر این، اگر دادگاه تشخیص دهد که افترا بر اساس نشر اکاذیب (مطالب دروغ و نادرست)‌ رخ داده است، شاکی پرونده به دو ماه یا دو سال حبس تعزیری و یا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که مجازات چنین اموری واقعاً سنگین است و قانون برای آبرو و حیثیت افراد و دفاع از آن‌ اهمیت قابل‌توجهی قائل می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که افترا باید به‌صورت دقیق به شخص متهم وارد شده باشد. در واقع شاکی باید بیان کند که منظور اصلی وی از نظر انتساب جرم متهم است. در این حالت، به‌محض اینکه شاکی نتواند اتهامات واردشده را به‌صورت قانونی و با سند و مدرک ثابت کند،‌ امکان طرح دعاوی شکایت علیه افترا وجود خواهد داشت. از جمله مواردی که به معنای افترا در نظر گرفته می‌شوند می‌توان به گزینه‌هایی همچون جملات نامحنوس اشاره کرد.

شکایت متقابل کیفری

با توجه به موارد گفته‌شده، پاسخ به این پرسش آیا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟ کاملاً واضح است، اما مرجع رسیدگی به این موارد کدام ارگان خواهد بود؟ در پاسخ باید بگوییم که دادگاه محل وقوع جرم به‌عنوان مرجع مناسب جهت رسیدگی به شکایت متقابل کیفری در نظر گرفته می‌شود. در واقع همان دادگاهی که وظیفۀ بررسی شکایت شاکی از متهم را بر عهده داشته است، می‌تواند شکایت متقابل متهم از شاکی را نیز رسیدگی کند.

مدت‌زمان رسیدگی به این پرونده‌ها را نمی‌توان به‌هیچ‌عنوان تخمین زد. دلیل این موضوع نیز به عوامل متعددی ارتباط دارد که هر یک از آن‌ها به نحوی بر این امر اثرگذار هستند. باید به یاد داشته باشید که امروزه پرونده‌های مختلفی در این رابطه شکل می‌گیرند که رسیدگی به هر یک از آن‌ها نیازمند جمع‌آوری مدارک، طرح دادخواست و شکواییه و... است.

به‌طورکلی، توصیه می‌شود که به‌محض مشخص شدن عدم امکان ثبت اتهام از سمت شاکی، متهم نسبت به اعادۀ حیثیت خود اقدام کند. این موضوع به‌منظور جلوگیری از تضییع حقوق صورت می‌گیرد. البته همان‌طور که پیش از این بیان کردیم، این موارد تنها زمانی قابل انجام هستند که مشخص شود شاکی به‌صورت مستقیم متهم را مورد خطاب قرار داده و حیثیت وی را خدشه‌دار کرده است.

قبل از پرداختن به موضوع لزوم به کارگیری وکیل از شما دعوت می کنیم به مقاله آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است سری بزنید.

لزوم به کارگیری وکلا

این موضوع را که آیا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟ می‌توان از طریق وکلای ماهر پیگیری کرد. به یاد داشته باشید که پرونده‌های این‌چنینی معمولاً پیچیدگی بسیار زیادی دارند؛ به همین جهت تنها وکلایی که از دانش و تخصص کافی برخوردار هستند می‌توانند نسبت به بررسی آن‌ها اقدام کنند.

متأسفانه بسیاری از افراد نسبت به این موضوع آگاهی خاصی ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند از حق‌وحقوق خود به شکل قابل‌قبولی دفاع کنند. اگر قصد دارید اعادۀ حیثیت کنید و شاکی خود را به‌دلیل از بین بردن آبرویتان تحت تعقیب قرار دهید،‌ لازم است در اسرع وقت مراجعه به یک وکیل معتبر را در نظر بگیرید و از وی در این رابطه یاری بجویید. محمد عطاریان به عنوان بهترین وکیل سعادت آباد در انجام پرونده های حقوقی به شما کمک می کند

بهترین وکیل برای شکایت از شاکی

پرونده‌های حقوقی همواره پیچیدگی‌های بسیار دارند. در برخی از موارد،‌ کسی که متهم شده است می‌تواند به‌دلیل مواردی همچون اعادۀ حیثیت از شاکیان خود شکایت کند؛ زیرا آنان اقدام به زیر سؤال بردن ویژگی‌های اخلاقی وی کرده‌اند و یا اموری مشخصی را به وی ارتباط داده‌اند.

دعاوی حقوقی انواع مختلفی دارند و از بین آن‌ها می‌توان به دعاوی خانوادگی نیز اشاره کرد. به منظور پیگیری پرونده‌های مربوط به این موضوع باید به سراغ وکلایی بروید که در همین زمینه تخصص دارند به منظور تسریع روند رسیدگی به پرونده‌های حقوقی مدنظرتان باید از وکلایی کمک بگیرید که از تجربه قابل توجهی برخوردار هستند.

محمد عطاریان

پاسخ به این پرسش که آیا متهم میتواند از شاکی شکایت کند؟ کاملاً مثبت است. البته به‌منظور ارائۀ دادخواست در این نوع پرونده‌ها باید از وکلای مجرب یاری بجویید. دفتر وکالت محمد عطاریان با سال‌ها تجربه آماده است تا به خواسته‌های شما عزیزان پاسخ دهد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها