اندیشمندان و سیاستمداران بین‌المللی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» عنوان کردند

وحدت دنیا برای حمایت از فلسطین

آخرین روز ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی(ره)، به‌عنوان روز قدس نام‌گذاری شده است. وقوع جنگ غزه و تشدید جنایت ددمنشانه و نسل‌کشی آشکار صهیونیست‌ها در این منطقه، اهمیت برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال را دوچندان ساخته است. ملت‌های جهان در حالی در حمایت از ملت فلسطین غریو و فریاد آزادی قدس شریف از چنگال اهریمنان صهیونیست را سر می‌دهند که سانسور و تحریف رسانه‌ها و سیاستمداران غربی نیز نتوانسته مانع از این جوش‌وخروش شود.
کد خبر: ۱۴۵۰۸۷۲
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
همگان روی این گزاره مهم متفق‌القول هستند که نمی‌توان بدون توجه به ابعاد گفتمانی مقاومت، شرایط جاری در منطقه و فلسطین را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. عملیات‌های استشهادی موفقیت‌آمیز اعضای مقاومت در اراضی اشغالی، پیروزی‌های حماس در مواجهه نظامی با صهیونیست‌ها و اراده مثال‌زدنی ساکنان غزه، جنین و کرانه باختری و شیخ جراح در مصاف با اشغالگران و...؛ جملگی منبعث از گفتمان مقاومت است. در خصوص اهمیت برگزاری روز جهانی قدس امسال، گفت‌وگویی با تنی چند از سیاستمداران و اندیشمندان بین‌المللی صورت داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

۱- حمایت از فلسطین، تلنگری برای سازمان ملل خواهد بود 
ریچارد فالک، استاد حقوق بین‌الملل و گزارشگر آمریکایی سابق سازمان ملل متحد در خصوص اهمیت حمایت جهانی از فلسطین و تبلور آن در روز جهانی قدس می‌گوید: بر همگان آشکار است که سازمان‌های بین‌المللی و در رأس آنها سازمان‌های حقوق بشری، زمانی که به جنایات اسرائیل در قبال فلسطین می‌رسند، سکوت کرده و کارکرد ادعایی خود را از دست می‌دهند. این یک روند غیر قابل توجیه در عرصه حقوق بین‌الملل، آن هم از سوی سازمان‌های داعیه‌دار حقوق بشری محسوب می‌شود. در جریان جنگ اخیر غزه، ما این موضوع را بیش از پیش تجربه کرده‌ایم. افکار عمومی دنیا از خود می‌پرسند که چرا سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامی واقعی در راستای جلوگیری از تشدید جنایات اسرائیل در غزه و پایان‌دادن به این جنگ و نسل‌کشی آشکار و مستمر صورت نمی‌دهند؟ این حقوقدان آمریکایی می‌افزاید: آمریکا با نفوذ خود در سازمان ملل متحد، مانع از تحقق کارکرد واقعی و مورد انتظار آن در قبال بحران غزه شده است. این موضوع، مسبوق به سابقه بوده و نشانگر آن است که تلاش‌ها برای اجرای حقوق بشر، به خاطر تمایلات و خواسته‌های یک بازیگر خاص (آمریکا)، چگونه ناکام مانده است.

۲- دنیا قدس را از آن خود می‌دانند 
طراد حماده، وزیر سابق لبنانی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، به ابعاد دیگری از اهمیت راهپیمایی روز قدس امسال اشاره کرده و می‌گوید: بدون شک روز قدس از نوعی اهمیت ذاتی در طول دهه‌های اخیر برخوردار بوده و کسی نمی‌تواند این موضوع را نادیده انگارد. از آنجایی که آزادسازی قدس اشغالی همواره یکی از وظایف مسلمانان بوده است، امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز جهانی قدس نام‌گذاری کردند. باید توجه داشت که از زمان شکل‌گیری منظومه مقاومت در منطقه، همه طرح‌های رژیم اشغالگر و حامیان آن برای به شکست کشاندن مقاومت ناکام مانده و امروز شاهد بلوغ و استواری جبهه مقاومت هستیم.این سیاستمدار لبنانی افزود: امسال همه دنیا قدس را از آن خود می‌دانند و آزادی آن از چنگال رژیم اشغالگر را فریاد می‌زنند. دنیا نسبت به جنایاتی که در غزه می‌گذرد، آگاه شده و حتی سانسور و تحریف رژیم صهیونیستی و حامیان آن در قبال آنچه در این منطقه رخ می‌دهد، تاثیری در خیزش جهانی علیه صهیونیست‌ها نداشته است. 

۳- هراس صهیونیست‌ها از روز جهانی قدس امسال 
عدنان منصور، وزیر خارجه اسبق لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم به ویژگی‌های خاص روز قدس امسال اشاره کرده و می‌گوید: روز قدس امسال از نوعی قداست و اهمیت ویژه برخوردار است. البته این روز همواره مقدس بوده و نشانگر حمایت جهانی از آرمان فلسطین و مقاومت است اما این بار به واسطه جنگ غزه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه ساکنان این منطقه صورت داده، این مسأله اهمیتی ویژه پیدا کرده است. در طول ماه‌هایی که سپری شده (از جنگ غزه)، شاهد حمایت‌های گسترده جهانی از فلسطینیان هستیم و حتی دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی نیز دیگر جرات ابراز این حمایت را حداقل به‌صورت آشکار ندارند. اما روز قدس امسال، نمایشی از وحدت جهانی در حمایت از فلسطینیان و محکوم‌کردن یکپارچه جنایات رژیم اشغالگر قدس خواهد بود. بدون شک این یک فرصت بزرگ است و باید آن را مغتنم شمرد.

۴- روند بصیرت جهانی در قبال فلسطین تصاعدی است 
طلال عتریسی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان معتقد است وقوع جنگ غزه و آنچه در آن می‌گذرد، به آگاهی جهانیان نسبت به ماهیت رژیم اشغالگر و بازخوانی مسأله فلسطین منجر شده است. دکتر عتریسی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: ما از یک آگاهی و بصیرت روزافزون در جهان سخن می‌گوییم. نام‌گذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس توسط امام خمینی(ره) در واقع با هدف آشکار ساختن بُعد دینی مسأله فسلطین و قدس انجام شد اما اکنون روز جهانی قدس به یک نماد جهانی تبدیل شده است. این مسأله در بطن جنگ غزه معنای دیگری می‌یابد. بصیرت و آگاهی روزافزونی در قبال مسأله فلسطین و قدس وجود دارد که خود را در قالب برپایی تظاهرات‌های بی‌سابقه در کشورهای گوناگون دنیا، حتی کشورهای اروپایی و آمریکا (در حمایت از فلسطین و محکوم‌کردن جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه) نشان داده است.  این استاد دانشگاه لبنانی افزود: این همان روند رشد آگاهی جهانی در قبال مسأله فلسطین است که به‌خوبی خود را نمایان ساخته و مانع از تحقق اهداف شوم رژیم اشغالگر در منطقه و دنیا می‌شود.

۵- آزادی فلسطین به هدفی جهانی تبدیل شده است 
ماهر طاهر، مسئول جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در گفت‌وگو با جام‌جم به اهمیت برگزاری راهپیمایی روز قدس اشاره می‌کند و می‌گوید: نام‌گذاری آخرین روز جمعه ماه رمضان به‌عنوان روز قدس، نشان‌دهنده درک و بینش بالای امام خمینی(ره) بود. ایشان به‌خوبی اهمیت مسأله فلسطین را دریافت و این درک و بینش را به کل دنیا منتقل ساخت. امروز تحولاتی در فلسطین رخ می‌دهد که دردناک است. جهان شاهد جنایاتی است که در معرض دید همگان و به دور از هرگونه توجیه و انسانیتی صورت می‌گیرد. نسل‌کشی کودکان فلسطینی چگونه قابل توجیه است؟ از سوی دیگر، سکوت برخی دولت‌ها در مقابل این حجم از جنایت را چگونه می‌توان پاسخ داد؟ آنچه امروز در فلسطین می‌گذرد، یک بحران و تراژدی تمام‌عیار است که ملت‌های دنیا را به خشم آورده است. امروز نه‌تنها ملت فلسطین و ملت‌های مسلمان، بلکه همه ملت‌های دنیا از آزادی فلسطین سخن می‌گویند. این مسئول فلسطینی افزود: معنای این حمایت همه‌جانبه و جهانی مشخص است؛ این‌که فلسطین دیگر محصور در مرزهای خود نیست و آزادی آن نیز مطالبه‌ای معطوف به یک جغرافیا و فرهنگ خاص نیست. همه انسان‌های آگاه در سرتاسر دنیا، در روز قدس امسال آزادی فلسطین را مطالبه خواهند کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها