سوال اینجاست که میکرو اینفلوئنسرها علیرغم تعداد پایین فالوور با چه ویژگیهایی قادر به جریانسازی در شبکههای اجتماعی هستند؟ جهت پاسخ بایست گفت که آنان در ابتدا روی یک موضوع خاص تمرکز دارند تا بعدها در آن تبدیل به یک مرجع خاص یا شاخص شوند؛ پس اینطور هم بیشتر مورد بازدید قرار میگیرند.
رفتار یک خرده تاثیرگذار چگونه است؟
اگر دقتی روی رفتارهای میکرواینفلوئنسرها داشته باشید میبینید که در بیان گفتارها و محتواهای خود بسیار مراقبت میکنند تا اعتماد مخاطبان خود را از دست ندهند و یا بهاصطلاح ریزش نداشته باشند. جهت اعتمادسازی هم پاسخگویی قوی برای فالوورهای خود هستند که در قالب Post-by-Post مشاهده میشود و همین امر یک شبکهای از مخاطبان وفادار را با مشارکت بالا ایجاد میکند. پس با ساخت یک شبکه اعتمادی از طرفداران خود به بیان نظرات و یا میتینگهای سیاسی روی میآورند که در این حالت هم تنها نیستند و بهراحتی از پشتیبانی فالوورهای خود برخوردارند. در نتیجه نرخ تعاملی بین آنان رشد میکند و در برخی بررسیها به بالای شصت درصد هم افزایش پیدا میکند. البته گاهی اوقات آنان بهمنظور بالا بردن روابط بین خود و فالوور اقدام به برگزاری رویدادهایی زنده و یا ضبط شده میپردازند که این امر موجب تحریک احساسات مخاطب برای واکنش میشود. یکی از بسترهای مناسب نیز بهمنظور انتشار رویداد و بهطور کلی جلوههای بصری همین اینستاگرام است که غالب میکرواینفلوئنسرها از آن استفاده میکنند. اپلیکیشنی که بنابر تحقیق مک نیلی و دوستانش در سال ۲۰۲۰ بعد از فیس بوک، مقام دوم را به لحاظ میزان استفاده روزانه پنجاه و یک درصدی دارد، اما در زمینه سطح درگیر کردن هر پست با میزان ۶/۱ درصد جهت تبلیغ یک کالا از فیسبوک جلوتر است. مطلبی که امروزه در ایران باعنوان میکرواینفلوئنسر مارکتینگ آغاز شده و با تهیه فیلمهای کوتاه از مراسمهای تجملی مثل ماهگردها یا جشنهایی در اینستاگرام قوت میگیرد. موضوعی که نیازمند بیان ارتباط دیجیتال مارکتینگ با فعالیتهای میکرواینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی است و ما در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت.
چرا میکرو اینفلوئنسرها ملیجک تبلیغاتی هستند؟
گفتیم یکی از علل برجسته شدن خرده تاثیرگذاران همانا ایجاد روابط اعتمادی پایدار است که بایست از صداقت گفتار آنان حاصل شود. همین عامل امروزه موجب جذب صاحبان کالاها به این افراد شده تا بهجای سلبریتیهای بزرگ، از جذابیت میکرواینفلوئنسرها جهت تبلیغ خود استفاده کنند. عدهای از محققان بهمنظور اثبات این تاثیرگذاری اقدام به نظرسنجی از میان ۵۴۰ زن با رده سنی ۱۸ تا ۲۵ در سال ۲۰۱۸ کردند. موضوع از این قرار بود که چقدر خرده تاثیرگذاران شبکههای اجتماعی میتوانند بر قصد خرید یک رژلب در میان فالوورهایشان اثرگذار باشند. آزمایش نشان داد که این افراد از نفوذ خوبی بر زنان برخوردارند و حتی قابلیت تبلیغات بیشتر را هم دارند.
میکرواینفلوئنسرها چگونه برای ما قاب رویایی میسازند؟
بنابر آمار جهانی گفتیم که چگونه فعالیتهای خرده تاثیرگذاران در شبکههای اجتماعی بویژه ایسنتاگرام در صدر پر مخاطبها قرار گرفت. افرادی که سلبریتی نیستند، اما تنها بهسبب قدرت گفتاری و صداقت در آن توانستهاند دستهای از فالوورها را جذب و بر سبک زندگانیشان تاثیر بگذارند. الیزا سرافینلی درباره علت این موضوع در تحقیقش مینویسد: «تجربه واقعی کارهای ما معمولا توسط دستگاهها در قالب فرمهای مبتنی بر رسانه نمایش داده میشود که چیزی بیش از یک واسطه نیستند و در دو وجه از زندگانی ما مشخص میشوند: ۱) ضبط ۲) اشتراکگذاری و پخش آنان. در بخش دوم ما دیگر شاهد فرد، مکان و موضوع مورد نظر نیستیم بلکه شواهدی از اندیشه و ایدئولوژیکشان در بستر بازسازی واقعیت هستیم.». این یعنی شما با واقعیت خود فرد روبرو نیستید و اصل رسانه هم بر مبنای نمایش بخشی از صحنه و یا شاید هم ساخت آن است. تولیدی که امروزه در فضای شبکههای اجتماعی مخصوصا اینستاگرام بنام رویدادهای ساختگی یا Fake-events شناخته میشود و هدف آن، افزایش جنبه نمایش زندگی روزمره و ایجاد تنوع در روند تولید محتوای بصری اش است تا افراد بیشتری را جذب و سپس به پایه ثابتهای صفحه ارتقا دهد. حال خرده تاثیرگذاران از این ابزار بهعنوان یک پل اصلی ارتباطی میان خود و مخاطبانشان استفاده میکنند که همان مراسمهای معمولی هستند، اما توسط خود رویداد ایجاد و برای آن نیز وسعت داده میشوند. پلتفرمهای مورد استفاده آنان اینستاگرام است و از این طریق سبک جدید زندگیشان یا آن چیزی که در رویای فالوورشان آرزوست، به نمایش بصری در میآورند. پلتفرم بصری که نقش مهمی در انتقال مفاهیم واقعیت ساختگی با درگیر کردن مخاطبان در آن دارد. این مشارکت بصورت فیزیکی در مراسمها و یا حضور آنلاین در آنان است که برای میکرواینفلوئنسرها بار فیزیکیاش بهجهت ارزش گرافیکی یا زیبایی شناختی آن همانند نوع پوشش، آرایش، چیدمان و رنگ و رفتارها اهمیت بیشتری دارد. زیرا از همینها میتوانند اعتبار کسب کنند و بر تعداد مخاطبانشان بیافزایند. شاهد مثال این هم یک مقاله تحقیقاتی در پرتال علوم انسانیست که دست به مصاحبه با چندین میکرواینفلوئنسر زن ایرانی زد. در یکی از آنان میخوانیم که: «ما باید هر از چند گاهی با برگزاری مراسمی، محتوای صفحات خود را بهروزرسانی کنیم یا باید سفرهایی برویم تا بتوانیم محتوای خود را در مکانهای مختلف تولید کنیم مثل جشن تولد یا جشن دندونی با تِمهای مختلف که آنها را شبیه به عروسی در اینستا معرفی میکنیم.». یا در گفتگو با خرده تاثیرگذار دیگر، او روند دقیق شکلگیری یک رویداد ساختگی را میگوید که: «ما جهت جلوگیری از تکرار فعالیتهای روزانه خود و ایجاد تنوع در محتوا گاهی مراسمی را بر پا میکنیم. به عنوان مثال یازده ماه از ازدواج ما میگذرد و ماهگردی به این بهانه، با حضور برخی اینفلوئنسرها بر پا میکنیم تا فالوورها افزایش و تصاویر چندینبار به اشتراک گذاشته شوند. تنها چیزی هم که مهم است داستانها و پستهایی میباشد که از قِبل آن ساخته تا افراد را به صفحه ما جذب کنند؛ به اینخاطر هر چیزی که زیبایی ظاهری مثل انواع میوه، شربت، غذا و کیک و.. داشته باشد در آن برجسته میکنیم.». البته این بزرگنمایی تنها یک برداشت برای میکرواینفلوئنسر زن ایرانی محسوب نمیشود و بعد از آن تازه، مراحل اصلی جهت مجذوب شدن مخاطبان رقم میخورد که یکی از آنان چنین شرح میدهد: «برگزاری رویدادها معمولا در چند مرحله هست، یک صحنه خود مراسمی است که در آن همه داستانها را به اشتراک میگذارند، سپس پستهایی را منتشر میکنند و بعد، استوریهای پستها را به اشتراک میگذارند. پس از آن، اینفلوئنسرهایی که دعوت شدهاند استوریهایی را به اشتراک میگذارند و میزبانها را تگ میکنند تا به آنها تبریک بگویند. در مرحله بعد، تاثیرگذاران غائب، داستانهایی را جهت تبریک به اشتراک میگذارند و بعد میزبان، با اشتراک گذاری دوباره آنها از مهمانان تشکر میکند.».
بنابراین، چرخش بازدید رویدادهای ساختگی با توجه بر اصل الگوریتمی هوش مصنوعی موجب پر رنگ شدن افراد و یا در صدر قرار گرفتن آنان میشود که این امر البته بیشتر مرهون اینستاگرام است. پلتفرم بصری که طبق تحقیقات انجام شده در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ برای ایرانیان اول بوده و امروزه هم بهعنوان ابزار اصلی نمایش رویایی از زندگی، در خدمت میکرو اینفلوئنسرها قرار دارد. تصویری که بقول گای دوبور تنها انباشتی از روابط تولید مدرن یا همان سرمایهداری در قالب شبکهای از الگوریتمهایی مثل اینستاگرام است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد