این گوی و این میدان

برگزاری مراسم آیین قرعه‌کشی برنامه نمایش فیلم‌های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر که صبح روز گذشته با حضور عوامل فیلم‌های سینمایی شرکت‌کننده در این رویداد و اصحاب رسانه برگزار شد، اهالی و دوستداران سینما را یک قدم دیگر به مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران نزدیک‌تر کرد.
کد خبر: ۱۴۴۲۶۵۵
 
مراسم قرعه‌کشی جدول نمایش فیلم‌ها که چند سالی است درجشنواره فیلم فجر انجام می‌شود، حرف و حدیث‌های قدیمی درباره ساعت و روز اکران آثار و بحث‌هایی پیرامون رابطه‌هایی برای دستیابی به سئانس‌های طلایی را از بین می‌برد و راه عدالت از مسیر شانس و اقبال میسر می‌شود. البته باید آماده نبودن احتمالی برخی فیلم‌های سئانس‌ها و روزهای ابتدایی را هم لحاظ کنیم که به محض مشخص شدن قرعه، نگرانی‌هایی درباره رساندن به‌موقع فیلم‌های‌شان به جشنواره و موعد مقرر دارند.  در مراسم دیروز همچنین از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی شد.نکته قابل اشاره دیگر درباره جدول جشنواره امسال (مربوط به برج میلاد به عنوان خانه جشنواره) این‌که باتوجه به تعطیلی‌های روزهای پایانی جشنواره، این دوره برخلاف سال‌های قبل یک روز زودتر به اتمام می‌رسد و فیلم‌ها از ۱۲ تا ۲۰ بهمن به نمایش درمی‌آیند. اتفاقی که باعث فشرده شدن برنامه روزانه جشنواره و کار سخت‌تر رسانه‌ها و دست‌اندرکاران جشنواره برای پوشش و برگزاری هرچه بهتر این رویداد می‌شود. اختصاص روزانه چهار سئانس به نمایش فیلم، باعث شتاب ناگزیر و فرسایشی مورد انتظار برای تماشا و پرداختن به آثار خواهد شد.
     
احمد به روز اول می‌رسد؟
احمد به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد به قید قرعه، دومین فیلم جشنواره است که در برج میلاد به نمایش درخواهد آمد. این فیلم که روایتگر حضور موثر سردار شهیداحمدکاظمی درزلزله بم است، ازآثارمهم و کنجکاوی‌برانگیز این دوره جشنواره است. منتها از آنجا که فیلمبرداری فیلم به تازگی به پایان رسیده، بسیار سخت است که احمد خودش را به روز اول و سئانس دوم جشنواره برساند. 
     
عزتی در روز دوم می‌آید
جمعه ۱۳بهمن یکی ازمهم‌ترین روزهای جشنواره است ومی‌تواند تنور این رویداد را خیلی زود گرم کند. سئانس اول به نخستین ساخته سینمایی جواد عزتی یعنی تمساح خونی اختصاص دارد. فیلمی که خیلی‌ها منتظرند هم اولین فیلم عزتی را به عنوان کارگردان ببینند و ارزیابی کنند و هم ببینند ترکیب بازی او و سعید آقاخانی چطورازآب درآمده است.تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری، فیلمبردار برجسته سینمای ایران و تهیه‌کنندگی علی اوجی هم که با قرعه خبرنگار جام‌جم از گوی درآمد، دومین فیلم روز دوم جشنواره است. فیلمی که تماشای آن هم با بازی مهران مدیری یکی از کنجکاوی‌های امسال خواهد بود. اما شاید کنجکاوی برانگیزترین فیلم روز دوم جشنواره و بنا به شنیده‌ها ملتهب‌ترین فیلم این دوره جشنواره، بی بدن به کارگردانی مرتضی علیزاده و تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمد است. این فیلم که به یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده‌های قضایی چند سال اخیر ایران می‌پردازد، در سئانس سوم روز جمعه ۱۳ بهمن اکران خواهد شد. 
     
رقابت گروه مرگ در روز سوم
گرچه نمایش فیلم‌هایی چون تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی و بازی عزتی و سعید آقاخانی و تابستان همان سال ساخته محمود کلاری و بازی بازیگرانی چون مهران مدیری و صابر ابر و علی شادمان و بی‌بدن با بازی الناز شاکردوست، نوید پورفرج، پژمان جمشیدی و سروش صحت بسیار مستعد این است که روز دوم جشنواره لقب گروه مرگ بگیرد اما شاید در رقابتی تنگاتنگ و نفسگیر، این لقب بیشتر برازنده روز سوم جشنواره باشد؛ مجنون، شه سوار، قلب رقه و صبحانه با زرافه‌ها، ضمن تنوع موضوعی و مضمونی، با ترافیک چهره‌ها همراه است. مجنون که در سئانس اول روز سوم یعنی شنبه ۱۴ بهمن به نمایش درمی‌آید، گرچه نخستین ساخته سینمایی داستانی کارگردانش مهدی شامحمدی است اما این فیلمساز سابقه موفقی در ساخت فیلم‌های مستند دارد و خیلی‌ها کنجکاو هستند روایت او از زندگی شهید مهدی زین‌الدین در مجنون را ببینند. فیلمی که سجاد بابایی نقش اصلی آن را بازی می‌کند، همان بازیگر جوانی که سال گذشته برای بازی در فیلم استاد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به دست آورده بود. «شه‌سوار» به کارگردانی حسین نمازی هم که در سئانس دوم این روز به نمایش درمی‌آید، از پشتوانه‌ای چون فیلم «شادروان» ساخته قبلی سازنده‌اش برخوردار است که نمایش موفقی در جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی داشت. ضمن این‌که بازی‌های مهرداد صدیقیان و الناز حبیبی در نقش‌های اصلی هم می‌تواند جزو امیدواری این فیلم باشد. دراین میان شاید فیلم «قلب‌رقه» در یک پیشداوری با توجه کمتری نسبت به دیگر آثار روز سوم مواجه باشد اما حتی همین فیلم هم می‌تواند با غافلگیری‌هایی همراه باشد، به‌خصوص از سوی شهرام حقیقت‌دوست که در شکل و شمایلی متفاوت در این فیلم بازی می‌کند. اما یکی از جذاب‌ترین ویترین‌های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بدون شک متعلق به فیلم پرستاره سروش صحت به عنوان کارگردان است. «صبحانه با زرافه‌ها» که در سئانس چهارم و پایانی روز سوم در برج میلاد به نمایش درمی‌آید، بازیگرانی چون بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا و هادی حجازی‌فر دارد که هرکدام می‌توانند برگ برنده یک فیلم باشند. ضمن این‌که خیلی‌ها که فیلم اول سروش صحت یعنی جهان با من برقص را دوست داشتند و اخیرا هم خاطره خوشی از سریال او «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» دارند، بسیار مشتاق تجربه جدید و دلپذیر صحت در فیلمسازی هستند. بنابراین روزی که با فیلم دفاع مقدسی مجنون شروع و با فیلم خوش حس و حال صحت تمام شود، از حالا شایستگی دریافت لقب گروه مرگ (از منظر تعریف و به سیاق دشواری رقابت خوبان در رویدادهای ورزشی به ویژه فوتبالی عرض می‌کنیم) را دارد.
     
روز جنگی جشنواره؟
دو فیلم سئانس‌های اول و دوم روز چهارم جشنواره در یکشنبه ۱۵بهمن نسبتی با جبهه و جنگ و مقاومت دارد. اولی دست ناپیدا به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه کنندگی سید سعید سیدزاده است که نقش حمایتگرانه و مؤثر زنان و دختران در جنگ تحمیلی را روایت می‌کند و باتوجه به نمونه موفق«شب بخیر فرمانده»می‌تواندغافلگیرانه باشد ودومی هم «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید‌الهی که قصه‌اش درچابهار رخ می‌دهد، به موضوع مقاومت می‌پردازد.آغوش باز به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی هم در سئانس سوم این روز از این جهت که باعث بازگشت مهدی هاشمی، پس از هشت سال به جشنواره فیلم فجر می‌شود، حائز اهمیت است و می‌تواند دوستداران او را به حضورهای دوباره جدی‌اش در فیلم‌های معتبر از فیلمسازان خوب امیدوار کند.
     
همگروه شدن ۲فیلمساز باسابقه
ویژگی روزپنجم جشنواره دردوشنبه ۱۶بهمن نمایش دو فیلم ازدو فیلمساز نام‌آشنا و باسابقه سینما و تلویزیون ایران در دو سئانس پشت هم(سئانس‌های دوم و سوم) است. درسئانس دوم فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی به نمایش درمی‌آید که او را با آثاری چون کوچک جنگلی، روز فرشته، عروس و شوکران به یاد می‌آوریم ودرسئانس سوم هم «بهشت تبهکاران» ساخته مسعود جعفری جوزانی اکران می‌شود که آثار ماندگاری چون در چشم باد، شیرسنگی وجاده‌های سرد را درکارنامه دارد.
     
چشم انتظار دلاوری شیرودی
اگر از روز عجالتا کم رمق ششم بگذریم که امیدواریم فیلم‌ها به شکل خوشایندی باعث غافلگیری و رد این پیش‌فرض بشوند، در سئانس اول روز هفتم در چهارشنبه ۱۸بهمن می‌توانیم منتظر تماشای یک فیلم جنگی جذاب باشیم و آسمان غرب به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب والی‌نژاد، روایتی تماشایی از دلاوری‌های خلبان شهید علی اکبر شیرودی به نمایش بگذارد. از نقاط روشن روز هشتم جشنواره و پنجشنبه ۱۹بهمن می‌توان به نمایش آبی روشن به کارگردانی بابک خواجه پاشا در سئانس دوم و نوروز به کارگردانی سهیل موفق در سئانس سوم اشاره کرد. امیدواری به آبی روشن از ساخته قبلی خواجه پاشا یعنی در آغوش درخت می‌آید و در نوروز هم می‌توانیم دلخوش به حضور گرم علی نصیریان و دیدن دوباره مهدی هاشمی باشیم. 
     
رویارویی با پرویز خان
کنجکاوی روز پایانی نمایش فیلم‌ها در جشنواره یعنی جمعه ۲۰بهمن هم تماشای عملکرد سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری در فیلم پرویز خان به کارگردانی علی ثقفی است. به جز این امیدواریم تماشای شورعاشقی به کارگردانی داریوش یاری در سئانس آخر هم حسن ختام خوب و باارزشی برای جشنواره باشد. ارزش مضمونی فیلم که البته باتوجه به روایت عاشورایی اثر تضمین شده است اما به جز این امید می‌رود تجربه ساخت مستند خوب کربلا، جغرافیای یک تاریخ اینجا در ساحت یک اثر سینمایی و داستانی به خوبی به کار آمده باشد. 

گزینه خوب برای شروع
بنا به قرعه‌کشی صورت گرفته، چهل ودومین جشنواره فیلم فجر درخانه جشنواره بافیلم«دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم آغاز به کار می‌کند و این فیلم درسئانس اول روز اول یعنی پنجشنبه ۱۲بهمن به نمایش درمی‌آید. باتوجه به این‌که فیلم با عوامل ایرانی و بازیگران بنگلادشی در بنگلادش ساخته شده، به نظر می‌رسد گزینه خوبی برای آغاز جشنواره باشد. البته این بیشتر خوشایند صاحبان دیگر فیلم‌های شرکت‌کننده است که این بخت به آنها رو نکرد و قرعه به نام دروغ‌های زیبا افتاد. با این حال در غیاب «آتش‌زمزم» در مراسم قرعه‌کشی، کاووس آقایی، تدوینگر فیلم چندان از این قرعه راضی نیست و بحث نرسیدن بازیگران بنگلادشی به جشنواره در روز اول را از دلایل این نارضایتی اعلام می‌کند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها