مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه مبارزه با پدیده قمار و شرطبندی سایبری، موضوعی چندوجهی است و برخورد موثر بااین جرم ومحدودسازی عاملان آن نیازمند اقدام درابعاد مختلف انتظامی، قضایی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات والبته خدمات بانکی و پرداخت است، تاکید کرد: پدیده مجرمانه قمار و شرطبندی درکشوردارای اکوسیستم پیچیدهای است که نباید آن راصرفا رفتاری شخصی ومتکی به افرادمجرم دانست.
محرمیان افزود: بررسی مدل فرآیندی قمار و شرطبندی در فضای مجازی نشان میدهد برای مقابله با این پدیده نیازمند اقدامات همهجانبه و فرادستگاهی در کشور هستیم تا بتوانیم بهصورت هماهنگ و فرآیندی با پدیده قمار و شرطبندی در فضای مجازی مقابله کنیم.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی ادامه داد: ما دربانک مرکزی بهعنوان متولی وناظر حوزه«خدمات بانکی و پرداخت» در اولین و یکی از مهمترین اقدامات در حوزه مبارزه با قمار و شرطبندی سایبری ضمن شناسایی بازیگران اصلی در حوزه تبادلات مالی این اکوسیستم، عملکرد خود را در چهار محور اصلی شامل مقابله با قمارخانهداران، مقابله با قماربازان، یافتن سرشاخههای اصلی و نهایتا انجام سلسله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از فریب کاربران در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، برنامهریزی و متمرکز ساختیم.
استفاده از ابزارهای تنبیهی برای ارائهدهندگان
محرمیان با تاکید بر اینکه اقدامات بانک مرکزی طی سه سال گذشته، به کاهش قابل ملاحظه آمار سوءاستفاده از روشهایی مانند واسطههای نرمافزاری برنامکهای پرداخت، درگاههای پرداخت اینترنتی و ابزارهای بانکداری الکترونیکی در سایتهای قـمار و شرطبنـدی منجر شده است، افزود: با توجه به اقدامات انضباطی اثربخش درخصوص تخلفات مرتبط با بهکارگیری درگاههای پرداخت الکترونیکی در حوزه قمار و شرطبندی مجازی، در حال حاضر شیوه اصلی تخلفات مالی، سوءاستفاده از روش کارت به کارت از سوی متخلفان است؛ به نحوی که قمار باز رأسا نسبت به انجام عملیات انتقال وجه به کارت قمارخانهدار اقدام مینماید. شایان ذکر است، باتوجه به اقدامات تکمیلی نظارتی در پایش عملیات انتقال وجه کارت به کارت، آمار این بخش نیز با توجه به اعمال محدودیتها و اقدامات صورتگرفته از سوی بانک مرکزی، کاهش قابلتوجهی داشته است؛ به نحوی که میزان سوءاستفاده از این شیوه نیز حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.
محرمیان تاکید کرد: بانک مرکزی در مبارزه با قمار و شرطبندی در فضای مجازی همکاری نزدیک و مستمری با سایر نهادها از جمله قوه قضاییه، دستگاههای نظارتی و پلیس فتا دارد. این همکاریها شامل مواردی از جمله شناسایی اجارهدهندگان کارتهای بانکی به قمارخانههای سایبری، قماربازان، سرشاخههای قمار و شرطبندی و متولیان شناساییشده در لایههای مختلف قمار و ارجاع این گزارشها به نهادهای مسئول دارد.
به گفته محرمیان، «تحلیل شبکه تبادلات مالی مشکوک با هدف شناسایی هوشمند سرشاخههای قمار و شرطبندی سایبری نیز از دیگر اقدامات بانک مرکزی» است که در قالب آن فهرست سرشاخههای قمار و شرطبندی سایبری به همراه شواهد در چند مرحله برای دادستانی کل کشور ارسال میشود.
یافتن تقاطع سرشاخههای قمار و شرطبندی سایبری با سرشاخههای اخلالگر ارزی که از مصادیق جرایم سازمانیافته تلقی میشود و همچنین همکاری نزدیک بانک مرکزی با معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور و دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه۳۸ (جرایم امنیت اخلاقی) جهت پیگرد سرشاخهها نیز در همین راستا انجام میگیرد. شناسایی بیش از ۲۰ هزار درگاه پرداخت اینترنتی مرتبط با قمارخانهداران و تشکیل پرونده قضایی برای صاحبان آنها، همچنین شناسایی بیش از ۷۲ هزار کارت اجارهای در شبکه بانکی و اعمال محدودیت در دریافت خدمات بانکی از جمله نتایج این اقدامات بوده است.