بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۹ آذرماه اعلام کرد که در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور نسبت به انتقال سپرده‌ها، دارایی‌ها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران اقدام می‌کند. موضوعی که برخی سپرده‌گذاران این موسسه را نگران کرده بود، این بود که سپرده‌های آنها چه می‌شود و چگونه می‌توانند به منابع خود دست پیدا کنند. همچنین برخی کارشناسان بر این باور بودند انتقال بدهی به بانک ملی این بانک بزرگ دولتی را ناترازتر می‌کند.
کد خبر: ۱۴۳۴۲۳۵
نویسنده محمد حسین علی‌اکبری - دبیرگروه اقتصاد
 
سپرده‌های موسسه نور به بانک ملی و در مقابل بخشی از دارایی‌های این موسسه به بانک ملی منتقل می‌شود. این گفته حسین صدقی، مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی است که بیان می‌کند در گام اول اجرای این طرح شخصیت حقوقی موسسه نور همچنان وجود دارد و ادغام یا انحلالی صورت نمی‌گیرد، بلکه فقط به‌منظور تمیزسازی ترازنامه این موسسه بخشی از دارایی‌ها در قبال سپرده‌ها منتقل می‌شود.آن‌طور که صدقی می‌گوید این اقدام باید از سال۹۷ انجام می‌شد اما مسئولان بانک‌ مرکزی در دولت قبل اهتمامی برای انجام این کار نداشتند. موسسه نور از انحلال نهاد‌های غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی متولد شد که ناترازی در این بازار به موسسه نور انتقال پیدا کرده و برای حل این ناترازی و برگرداندن سلامت به نظام بانکی طرح انتقال این موسسه به بانک ملی مطرح شده است. وی در مورد ناترازی‌ها هم توضیح داد: ناترازی به معنی ناتراز بودن دارایی و بدهی یک موسسه یا بانک است که به‌واسطه‌آن، ناترازی نقدینگی ایجاد می‌شود. ناترازی یعنی یک موسسه نمی‌تواند همانند یک بانک یا موسسه عادی جریان نقدی ایجاد کند و دارایی‌های مولد داشته باشد.
   
سپرده‌گذاران نگران نباشند
ابوالفضل نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی با اشاره به این‌که مشتریان موسسه نور با مراجعه به شعب سابق موسسه، همان خدمات را از بانک ملی دریافت خواهند کرد، گفت: تمامی سامانه‌های حاکمیتی ازجمله ساتنا و پایا فعال هستند و مردم نیاز به مراجعه حضوری ندارند. پول مردم در حساب موسسه نور باقی می‌ماند تا شرایط انتقال پول به بانک ملی اتفاق بیفتد و این فرآیند سه ماه طول می‌کشد. تا سه ماه آینده مردم شماره‌حساب ملی خود را خواهند گرفت و حتی می‌توانند پول‌های خود را به‌طور کامل از روز شنبه دریافت کنند.
   
ناترازی منتقل نمی‌شود
فرشاد محمدپور، معاون نظارت بانک مرکزی ایران هم دراین‌باره تصریح کرد: موسسه اعتباری سابق نور از ابتدای هفته جاری در قالب بانک ملی فعالیت خود را آغاز کرد. معاون نظارت بانک مرکزی با تاکید بر این‌که اصلاح نظام بانکی در دستورکار اصلی این بانک قرار دارد گفت: تاکید بانک مرکزی این است که دارایی‌های مشکل‌دار موسسه نور به بانک ملی منتقل نشود و حتی یک ریال ناترازی از این موسسه به بانک ملی منتقل نشده است. وی افزود: عمده ادغام‌ها در نظام بانکی در یک دهه گذشته بر این اساس بود که تمام مسائل مثبت و مشکلات بانک مبدا به بانک مقصد منتقل می‌شد، اما انتقال موسسه نور به بانک ملی جزو اولین تجربیاتی است که در آن مشکلات را منتقل نکردیم. معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر این‌که ۴۰ همت ناترازی موسسه نور به بانک ملی منتقل شده است، گفت: این ادعا به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد. اعداد و ارقام کاملا شفاف است و یک ریال ناترازی از موسسه نور به بانک ملی منتقل نشده است بلکه دارایی‌ها و سپرده‌هایی که از موسسه نور به بانک ملی منتقل می‌شود، باکیفیت است.

سخنگوی ساماندهی مدیریت دارایی و بدهی موسسه نور به بانک ملی ایران در گفت‌وگو با «جام‌جم»
وعده اعتبار بانک مرکزی در صورت کسری 

سخنگوی ساماندهی مدیریت دارایی و بدهی موسسه نور به بانک ملی ایران گفت: برخلاف آنچه در اخبار منتشر شده بدهی از جانب موسسه نور به بانک ملی ایران منتقل نشده و قرار نیست ترازنامه این بانک تغییری داشته باشد. حمید مومنی در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشت به جزئیات انتقال اموال و دارایی موسسه نور به بانک ملی اشاره کرد و توضیح داد: ۳۳هزار میلیارد تومان در قالب سپرده‌های بدهی از موسسه مالی و اعتباری نور به بانک ملی منتقل شده و این درحالی‌است که دارایی این موسسه کفاف هزینه‌ها را می‌دهد و ناترازی در کار نیست. 
وی در پاسخ به این پرسش که این موسسه چه تعداد مشتری داشت و نحوه ارائه خدمات از این پس چگونه خواهد بود گفت: موسسه مالی و اعتباری نور دومیلیون مشتری و یک‌میلیون و ۵۰۰هزار حساب داشت. تغییری در ارائه خدمات به مشتریان این موسسه به‌وجود نیامده و حتی آدرس موسسات نیز تغییر نکرده است. تنها تغییر درسردر آنها ایجاد شده که بانک ملی نصب شده و مشتریان می‌توانند مانند قبل از خدمات برخوردار شوند. هنوز تصمیمی مبنی بر جابه‌جایی حساب از موسسه نور به بانک ملی گرفته نشده و تا پایان سال همین روال ادامه خواهد داشت. مومنی تصریح کرد: ترازنامه موسسه نور برابر و بدون کسری است. درواقع بدهی‌ها در یک سمت قرار دارد و دارایی‌ها در سمت دیگر. بانک مرکزی وعده داده اگر دارایی‌های موسسه نور کمتر از میزان بدهی بود به بانک ملی خط اعتباری اختصاص دهد تا ناترازی جبران شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها