علی عسکری در آیین افتتاح دومین رویداد پتروفن:

عبور از اقتصاد شکننده با تلاش بی‌بدیل دانش بنیان‌ها

تلاش کنیم دست برتر را در زمینه شرکت های دانش بنیان داشته باشیم
کد خبر: ۱۴۳۴۰۳۳

 هدف ما فتح بازارهای جهانی است

دومین رویداد پتروفن با حضور عبدالعلی علی عسکری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس،محمدصادق خیاطیان مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی،بابک افقهی مدیرعامل شرکت تاپیکو و برخی از مدیران صنعتی کشور در سالن همایش های بین المللی صداوسیما افتتاح شد.


در افتتاحیه این مراسم رشید قانعی دبیر این رویداد گفت:از زمانی که آقای علی عسکری مدیریت هلدینگ خلیج فارس را برعهده گرفتند تأکید زیادی روی شناخت چالش ها و کمبودها داشتند و به همین دلیل مطالعات گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است.هدف اصلی این بوده که ما در زمینه اقتصاد دانش بنیان تأثیرگذار باشیم.

وی افزود: نمایشگاه های متعددی در کشور برگزار می شود که در برخی مواقع روی موضوعاتی کار می کنند که شاید در اولویت صنعت پتروشیمی کشور نباشد.

 وی ادامه داد: در سال گذشته حدود80 نیاز را اعلام کردیم که امسال سه برابر افزایش داشته وبه230 نیاز رسیده است.

نکته دیگر اینکه در سال گذشته رویداد پتروفن محدود به شرکت های تابعه خود بود اما امسال این رویداد به کل صنعت پتروشیمی کشور تسری پیدا کرده است.در نتیجه علاوه بر19 شرکت تابع هلدینگ خلیج فارس13 شرکت دیگر نیز در این رویداد شرکت کرده اند و از نهادهای دیگر در این رویداد دعوت کردیم که امسال حضور دارند.

سرعت رشد وپیشرفت شرکت های دانش بنیان کم است

عبور از اقتصاد شکننده با تلاش بی‌بدیل دانش بنیان‌ها

محمدصادق خیاطیان مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم گفت: در یک دهه اخیر تلاش های زیادی در زمینه تقویت و نهادینه کردن فرهنگ شرکت های دانش بنیان در کشور صورت گرفته و به همین دلیل در شرایط کنونی ما نسبت به10 سال گذشته پیشرفت خوبی در این زمینه داشتیم.مهم ترین عنصر پیشرفت در ایران نیروی انسانی است که  از توانایی و ظرفیت های بالایی برخوردار است.

دانش ارزش افزوده ایجاد می کند و این وضعیت در کشور ما نیز وجود داشته است.ما امروز در حدود10 هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که ظرفیت قابل قبولی برای ادامه مسیر است اما باید در آینده افزایش پیدا کند.  وی تصریح کرد:پس از اینکه قانون دانش بنیان در مجلس تصویب شد از اواسط دهه90 تصمیم گرفته شد  که نتیجه این شرکت ها به بازار عرضه شود.

هدف نیز این بود که شرکت های دیگر از محصولات دانش بنیان و فناورانه استفاده کنند که توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمد.در نتیجه این اقدامات بازار بزرگی برای شرکت های دانش بنیان به وجود آورد که همین موضوع باعث رشد و پیشرفت شد.


در زمینه استفاده از شرکت های دانش بنیان عقب ماندگی های زیادی داریم

بابک افقهی مدیرعامل شرکت تاپیکو  نیز گفت:دومین رویداد پتروفن فصل نوینی در استفاده از ظرفیت های صنعتی و نیروی انسانی کشور بوده است. متأسفانه توجه ما در صنعت پتروشیمی در زمینه توسعه بازار به صورت محدود و در زمینه توسعه محصول تا حدود زیادی مغفول مانده است.

به همین دلیل یکی از استراتژی ترین مسائلی که باید در آینده مورد توجه قرار بگیرد توسعه محصول است.

رقبای ما در منطقه و جهان سناریوهای متعددی برای توسعه طراحی کرده اند که با سرعت درحال توسعه و پیشرفت هستند.این در حالی است که این موضوع مورد غفلت ما قرار گرفته است.تنها اتفاقی که برای ما رخ داده این است بازارهای هدف خود را گسترش داده ایم و از بخش توسعه محصول غفلت کرده ایم.
وی ادامه داد:شاه بیت توسعه محصول استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان است.

به همین دلیل افزایش استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در دستور کار شرکت های پتروشیمی مجموعه ما قرار گرفته است.این در حالی است که در بخش های مختلفی ما با عقب ماندگی های زیادی مواجه هستیم و بهره وری در بسیاری از مجتمع های ما پایین است.

این در حالی است که افزایش بهره وری و توسعه محصول تنها با تمسک به شرکت های دانش بنیان و توجه ویژه به آنها به وجود خواهد آمد.

عبور از اقتصاد شکننده با تلاش بی‌بدیل دانش بنیان‌ها


باید از اقتصاد شکننده وابسته عبور کنیم

عبدالعلی علی عسکری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نیز در این مراسم گفت:کشور ما در سال های اخیر با تحریم های ناجوانمردانه مواجه بوده است.این در حالی است که دشمنان ما اشتباه کرده اندو این تحریم ها باعث خودباوری و شکوفایی بیشتر در زمینه های مختلف و از جمله در صنعت پتروشیمی شده است.

هلدینگ خلیج فارس نیز در این زمینه به صورت جهادی وارد میدان شده و تلاش می کند علاوه بر بهبود شرایط امروز آینده را بسازد.


 وی ادامه داد: نگاه و روحیه صادرات محور از ضروریات زمانه ماست. ما نباید یک کشور درونگرا و بلکه یک کشور با روحیه فعال و جهان نگر باشیم. هنگامی که یک کشور برای فتح بازارهای جهانی تلاش می کند روحیه حماسی و جهانی در اقتصاد آن کشور شکل می گیرد و در چنین شرایطی است که آینده یک ملت ساخته می شود.

به همین دلیل ورود و حضور در بازارهای جهانی یک موضوع مهم برای کشور ما به شمار می رود.

در این زمینه ما باید سهم و مشارکت شرکت های دانش بنیان را افزایش بدهیم که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.ما باید تلاش کنیم در استفاده از شرکت های دانش بنیان در سطح منطقه و جهان رتبه بالایی داشته باشیم.


 مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: در شرایط کنونی ما در زمینه نیروی انسانی دارای رتبه بالایی هستیم اما از نظر اقتصادی و استفاده از شرکت های دانش بنیان هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم. از جمله چرخش‌های تمدن ساز و آینده ساز برای ماعبور از اقتصاد شکننده وابسته و تمرکز روی اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی متکی به اقتصاد دانش بنیان و فناوری های تحول آفرین و برتری ساز است. فناوری‌هایی که دست برتر را در اختیار  کشور قرار می دهد و به همین دلیل باید به آن توجه بیشتری کرد.

عبور از اقتصاد شکننده با تلاش بی‌بدیل دانش بنیان‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها