در ستایش همراهی مجاهدانه همسر شهید فخری‌زاده

رهرو مصمم

یکی از بانوان خوش‌ذوق درخصوص جنگ شعری سروده است که می‌گوید «هر سربازی در جیب‌هایش، موهایش و بین دکمه‌های یونیفورمش زنی را به میدان جنگ می‌برد. آمار کشته‌های جنگ غلط است؛ هر گلوله دو نفر را از پای در می‌آورد سرباز و زنی که چشم به راه اوست»؛ شاید در نگاه اول به نظر می‌رسد ذکر این تعابیر احساسی برازنده ویژه‌نامه‌ای که به‌مناسبت گرامیداشت دانشمند شهید محسن فخری زاده منتشر می‌شود، نباشد اما اگر با اندکی اغماض به موضوع جنگ، شهدا و زندگی خانواده شهدا پس از فراق عزیزان‌شان نظری بیندازیم متوجه می‌شویم این عبارات نه فقط احساسی نیست بلکه جان کلام و روایتی شفاف از زندگی واقعی مادران و همسران شهداست که همیشه با اضطراب شهادت عزیزان‌شان زندگی می‌کنند. این حقیقت در جای جای سخنان خانواده شهدا دیده می‌شود و ذکر خاطره شهره پیرانی، همسر دانشمند شهید داریوش رضایی‌نژاد در این خصوص خالی از لطف نیست. وی در دلنوشته‌ای برای خانواده شهدای هسته‌ای به ماجرای لرزش دست‌های خود و همسر شهید فخری‌زاده اشاره کرده و می‌نویسد: «دعوت کرده بودند برای افطار. من و خانم فخری‌زاده سر یک میز بودیم. ایشان محبت داشتند برای من برنج کشیدند. دست‌شان می‌لرزید. گفتم حاج‌خانم من سر ترور داریوش لرزش دست گرفتم. شما چرا دست‌تان می‌لرزد. گفتند شما راحت شدید. ما هرروز ترور می‌شویم. هرروز آماده ترور هستیم. حاج خانم امروز راحت شد.
کد خبر: ۱۴۳۳۵۱۴
نویسنده فرشته مسلمی - روزنامه نگار و تحلیلگر

رهرو مصمم

 
مثل خانم علیمحمدی
مثل خانم شهریاری
مثل خانم روشن
مثل من در یک مرداد ۱۳۹۰
دیگر لرزش دستان‌مان دلیل یکسان دارد.» خواندن این جملات پشت آدم را می‌لرزاند چه برسد که بخواهیم در این جایگاه قرار بگیریم. تنها در این صورت است که می‌فهمیم کلمات تا چه حد از بیان این احساس قاصر هستند. بی‌دلیل نیست که رهبر انقلاب پس از ترور دکتر محسن فخری‌زاده خطاب به همسر ایشان اظهار کردند: همسران شهدا در اجر آنها شریک هستند و از خدا می‌خواهیم صبر و آرامش خود را بر دل‌های شما نازل فرماید و به توفیق الهی بتوانید حرکت خود را متناسب با شأن شهید ادامه دهید. دقیقا همان رویه‌ای که همسر این شهید بزرگوار در پیش گرفته و پس از ترور ناجوانمردانه این دانشمند هسته‌ای با مناعت‌طبعی مثال زدنی و صبری زینبی از مسئولان فقط یک خواسته داشت و آن این بود که خون شهید پایمال نشود چرا که لحظه لحظه عمرش را برای این کار گذاشته بود.
خانم صدیقه قاسمی همسر شهید فخری‌زاده به گواه نزدیکان و همرزمان این دانشمند والامقام، نقش بی‌بدیلی در زندگی علمی و حرفه‌ای دانشمند شهید کشورمان ایفا کرده و ذکر خیرشان همیشه در کلام شهید فخری‌زاده وجود داشته است‌. این بانوی ارجمند در همه مقاطع زندگی همواره یار و پشتیبان شهید دانشمند بوده و این مهرورزی متقابل حاصل مهر و رنج صادقانه‌ای است که در طول سال‌های زندگی شهید فخری‌زاده و مجاهدت بی‌دریغ ایشان در راه اعتلای کشور متقبل شده‌اند.
خانواده شهدا خاصه مادران و همسران این دلاورمردان همواره در پشت صحنه حوادث و ماجراها حضور داشته و تسهیل کننده این شرایط بودند و رهبر انقلاب بحق آنها را خاکریز دوم نامیده و فرمودند: باب شهادت بسته می‌شد اگر همسران شهدا زبان به شکوه باز می‌کردند. شرح این همراهی در آثار سینمایی همچون «بادیگارد» و «هناس» به خوبی به تصویر کشیده شده و می‌توان گوشه‌ای از رشادت و فداکاری این بانوان را مشاهده کرد.
شهدای هسته‌ای کشور نماد پیشرفت، علم، ایمان، شجاعت و پیروزی خون بر شهادت هستند و این نقش ستبر و ماندگار در سایه مجاهدت و تلاش بی‌وقفه خانواده این عزیزان شکل گرفته است. ان‌شاا... خداوند به این عزیزان صبر جمیل عطا کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها