جام جم آنلاین اصفهان؛ شوراهای دانشآموزی، عرصهای برای مشارکت عملی و حضور فعال دانشآموزان در فرایند تصمیمسازی و تصمیمگیری و گامی برای تمرین و تجربه مسؤولیتپذیری، مشارکتجویی، کارگروهی، تقویت، خودباوری و اعتماد به نفس دانش آموزان در مدرسه است.
انتخابات شوراهای دانشآموزی هر ساله در آبان یعنی پس از آغاز رسمی فعالیت مدارس و شکلگیری کامل کلاسها در مدارس کشور برگزار میشود. بر همین اساس دانشآموزان داوطلبی که دارای شرایط لازم جهت کاندیداتوری هستند، ثبتنام کرده و تا قبل از انتخابات، تبلیغات در مدرسه انجام میدهند.
شوراهای دانش آموزی برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از ارکان مدرسه مورد توجه برنامهریزان آموزش و پرورش قرار گرفت و پس از یک دوره آزمایشی در سال ۱۳۷۹ در مدارس کشور برگزار شد.
شوراهای دانش آموزی وظایف متعددی دارند که می توان به «بهره مندی از شیوهنامههای پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیت های شورای دانشآموزی و انجمن های آن با مفاد آیین نامه اجرایی مدارس»، « بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه»، «همکاری در برنامهریزی و اجرای مناسبت های مذهبی و انقلابی و ملی در مدرسه»، « اداره امور نشریههای دانش آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه»، «همکاری در ارتقای مهارتهای فرهنگی، هنری علمی و ورزشی دانشآموزان و برگزاری مسابقات مربوطه» و«همکاری در برگزاری بازدیدها و اردوهای تفریحی، مذهبی و پرورشی» اشاره کرد.
از دیگر وظایف این شورا، «همکاری در برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه»، « همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی مدارس در راستای ایجاد زمینههای مناسب برای ممارست اقتصادی و دایر نمودن نمایشگاههای عرضه دست سازه های دانش آموزان»، «همکاری در امور انتظامی و بهداشتی مدرسه»، «همکاری در تنظیم برنامه امتحانات داخلی مدرسه»، « شرکت در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا مربیان بر اساس ضرورت و ارتباط موضوع» و «ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویق دانش آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی آموزش و پرورش مدرسه داشتند»، است.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت روز شوراهای دانشآموزی گفت: شوراهای دانشآموزی یکی از ارکان تأثیرگذار مدارس هستند که هدف اصلی از تشکیل آن توانمندسازی و تقویت مهارتهای اجتماعی و مدنی دانشآموزان و مشارکت آنان در فعالیتهای تربیتی و آموزشی است.
نقش و جایگاه دانشآموزان در طول تاریخ انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست، حضور نوجوانان و جوانان در عرصههای متفاوت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میثاق این عزیزان با آرمانها و اهداف والای بنیانگذار انقلاب اسلامی قابل تقدیر است.
همانطور که میدانید شعار امسال «شورای دانشآموزی پیشران تحقق ایران قوی» است. پس باخود عهد ببندیم ضمن احترام به فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی با آگاهی و عقلانیت در زندگی فردی و اجتماعی مسؤولیت پذیر بوده و بر اساس معیارهای اسلامی رفتار کنیم، کرامت انسانی، امانت داری، خودباوری، کارآمدی احترام به خود و دیگران، اعتماد به نفس، وقت شناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانونگرایی و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهیم و از فرصتهای آموزشی و تربیتی که به برکت خون شهیدان والامقام برای ما فراهم شده است نهایت بهره را ببریم.
قهرمان قصه ما؛ دانش آموز پایه پنجم دبستان شهید شکرالهی غرغن شهرستان فریدن استان اصفهان است.
ابوالفضل بختیاری؛ کاندیدای شورای دانشآموزی مدرسه می شود، در یکی از شعارهای انتخاباتیاش، «رفع نقاط حادثه خیز مدرسه» را مطرح می کند که بعد از انتخاب شدن در شورای مدرسه، خودش دست به کار شد و به همراه چند نفر از بچههای مدرسه، کف حیاط مدرسه را مرمت کردند.
عکس زمان مرمت کردن حیاط مدرسه؛ توسط یکی از اعضای کادر مدرسه به روابط عمومی آموزش و پرورش استان اصفهان داده می شود و آنها هم خبر را برای روابط عمومی وزارتخانه ارسال می کنند و این خوش قولی نوجوان عزیز؛ در سایت وزارت آموزش و پرورش و از آنجا در خبرگزاری ها و سایت ها منتشر و در شبکه های اجتماعی بسیار پربازدید می شود.
وزیر آموزش و پرورش؛ یازدهم آبان ماه در سفر یک روزه به اصفهان در حاشیه جلسه ای از این دانش آموز عزیز تقدیر می کند و دستور می دهد تمام وعده های داده شده توسط این کاندیدای خوش قول عملیاتی شود.
حال، حیاط مدرسه شهید شکرالهی، کاملا آسفالت شده است و آقا ابوالفضل قصه ما، خوشحال ترین دانش آموز این مدرسه است که به خودش و دیگران درس خوش قولی و عمل به وعده ها خصوصا زمانی که مسئول می شویم داده است.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گروسی: مشکل تیم روحی و روانی است
شاهین بیانی در گفتوگو با «جامجم»: