یادداشت-رضوان حیات کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

اصول آماده کردن محیط امن برای کودکان

یادداشت/راضیه دهقان کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر؛

فعاليتي که بچه‌هاي شما نبايد در اينترنت انجام دهند

امروزه ديگر به نظر مي‌رسد رايانه‌ها، تبلت‌ها يا گوشي‌هاي هوشمندي که توانايي دسترسي به اينترنت را دارند به بخشي جداناپذير در زندگي کودکان‌مان تبديل شده‌اند
کد خبر: ۱۴۳۲۶۸۸

امروزه مثالي بين مردم رايج شده است که مي‌گويند اگر مي‌خواهيد نحوه کار و راه‌اندازي هر دستگاه ديجيتالي را ياد بگيريد، از يک کودک بپرسيد. اين شوخي نيست بلکه واقعيتي در دنياي پيرامون ما است! امروزه ديگر به نظر مي‌رسد رايانه‌ها، تبلت‌ها يا گوشي‌هاي هوشمندي که توانايي دسترسي به اينترنت را دارند به بخشي جداناپذير در زندگي کودکان‌مان تبديل شده‌اند.

چنين دسترسي به تکنولوژي و اينترنت که از سنين پايه نيز صورت مي‌گيرد بدين معناست که پدر و مادرها بايد افزون بر آنکه مراقب برنامه‌هاي تلويزيوني باشند تا آن‌ها از محتواي مناسبي براي فرزندانشان برخوردار باشند، بايد بر عملکرد کودکان‌شان بر روي وب نيز نظارتي مستمر پيدا کنند.

اما اينترنت آن قدرها هم بد نيست، اينترنت مي‌تواند بسياري از چيزهاي مثبت و خوب را به فرزندانمان بياموزد در واقع اينترنت به مانند شمشير دو لبه‌ايي است که مي‌تواند آن‌ها را در برابر تهديدات گوناگوني نيز قرار دهد. فعاليت‌هايي که کودکان‌تان نبايد در اينترنت انجام دهند.

1- گفتگو با افراد ناشناس

شبکه‌هاي اجتماعي و راه‌هاي پرشمار ديگري وجود دارد که افراد ناشناس گوناگوني مي‌توانند با کودکان شما در تماس باشند. ساده‌لوحي و ناآگاهي کودکان باعث مي‌شود تا آن‌ها ندانند خطر در کجاي زندگي آن‌ها به کمين نشسته است. به ياد داشته باشيد گمنامي فراهم شده توسط اينترنت تقريبا خطرناک‌تر از زندگي واقعي است.

2- به اشتراک‌گذاري اطلاعات شخصي

بسياري از کارهايي که ما در اينترنت انجام مي‌دهيم شامل اشتراک گذاري فايل‌ها و اطلاعات مختلف زندگي‌مان است. کودکان نيز از اين امر مستثني نيستند، بنابراين پدران و مادران نيز تمايل بيشتري دارند تا بدانند فرزندانشان چه چيزهايي را به اشتراک مي‌گذارند. بنابراين بهتر است با فرزندان خود صحبت نماييد و آن‌ها را از خظرات ناشي از ارايه اطلاعات شخصي آنلاين آگاه نماييد.

3- بازي کردن بدون محدوديت زماني

تقريبا همه بچه‌ها مي‌خواهند تا بازي‌هاي گوناگوني را بارگيري نمايند تا آن‌ها را سرگرم نگه دارد و چالش‌هاي جديدي را پيش پاي آن‌ها بگذارد. اگر آن‌ها تنها بخشي از زمان خود را به بازي کردن اختصاص دهند مشکلي روي نمي‌دهد. مشکل از زماني آغاز مي‌شود که آن‌ها ساعت‌هاي فراواني را به بازي کردن مي‌گذرانند. اين کار باعث مي‌شود تا ارتباط آن‌ها با محيط پيرامون و دوستان و هم‌سن و سالانشان کاهش پيدا کند و آن‌ها کارهاي ديگر را به منظور بازي کردن بيشتر به تعويق بياندازند. اما توصيه ما چيست ؟ بهتر است براي فرزندان خود بازه زماني مشخصي را به جهت بازي کردن آن‌ها در نظر بگيريد.

4- بارگيري برنامه‌هاي نامناسب

فروشگاه‌هايي هستند که هزاران برنامه را به کاربران خود ارايه مي‌دهند، بسياري از آن‌ها براي اينکه زندگي ما را آسان‌تر کنند طراحي شده‌اند، اما بهتر يا حتي ضروري است بدانيد که دقيقا چه برنامه‌هايي را بارگيري مي‌نماييد. همه آن چيزي که براي شما فراهم شده است قابل اعتماد نيستند. به ياد داشته باشيد بسياري از برنامه‌ها ممکن است بدون اجازه شما کارهاي گوناگوني را بر روي گوشي‌ها و يا بر روي رايانه شما انجام دهند. بنابراين بهتر است به کودکان خود بگوييد تا پيش از بارگيري اين گونه برنامه‌ها شما را در جريان قرار دهند.

5- ورود به تارنماهاي با محتواي نامناسب براي کودکان

چه به صورت عمدي يا غيرعمدي، کودکان ممکن است به تارنماهايي بروند که براي سن آن‌ها مناسب نيست. در بسياري از موارد، تنها بررسي تاريخچه کاوشگرها براي آنکه ببينيد کودکانتان به چه تارنماهايي رفته‌اند کافي نيست. ويژگي نظارت والدين بر روي کاوشگرها به شما اين امکان را مي‌دهد تا تعيين کنيد فرزندانتان چه تارنماهايي را مي‌توانند ببينند و چه تارنماهايي را نمي‌توانند.

6- باور آن که آن‌ها چيزي را برنده شده‌اند.

همگي ما دعوتنامه‌ها و پيام‌هاي گوناگوني را در زندگي خود دريافت کرده‌ايم که محتواي آن‌ها شامل برنده شدن ما است. اين پيام‌ها در بيشتر وقت‌ها از ما درخواست برخي از اطلاعات شخصي را مي‌نمايند. بنابراين مهم است که به کودکان خود بگوييم هيچ کسي براي آنکه اطلاعات شخصي ما را دريافت کند حاضر نيست به ما جايزه‌ايي را بدهد.

7- رنج بردن از زورگويي مجازي

با توجه به جدي بودن اين حملات، کودکان اغلب اين وقايع را از پدران و مادران خود پنهان مي‌کنند. زورگويي مجازي نوعي زورگويي در ميان کودکان به شمار مي‌آيد اما منشاء آن به بيرون از اينترنت باز مي‌گردد. اين زورگويي توسط افرادي انجام مي‌شود که در اطراف کودک شما قرار دارند، بنابراين مهم است که واکنش‌هاي کودک خود را در هنگام استفاده از اينترنت در نظر بگيريد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها