آمریکا تسلیحات مختلفی به رژیم صهیونیستی، تایوان و اوکراین می‌فرستد، اما زمانی که تقاضا برای ارسال سلاح‌ها ازجمله سامانه‌های موشکی و پدافند هوایی افزایش یابد، انبارهای سلاح خالی می‌شود و واشنگتن از سوی متحدانش زیر فشار قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۴۳۰۸۷۷

به گزارش جام جم آنلاین؛ آیا آمریکا سلاح کافی برای حمایت از متحدانش در اختیار دارد؟ این سؤالی است که خلف وعده های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر تأمین سلاح متحدانش «برای دفاع از خود» آشکار می کند. منظور در اینجا وضعیت اوکراین،  اسرائیل و حجم سلاح های در اختیار ایالات متحده است که  با توجه به احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه، اوکراین و تایوان محدود به نظر می آید.

زمانی که ایالات متحده در سال 2022 به اوکراین تسلیحات و تجهیزاتی برای مقاومت در برابر حمله روسیه اعطا کرد، بسیاری از آنها تعجب کردند، آیا این کشور سلاح لازم برای جلوگیری از حمله چین به تایوان در اختیار دارد؟ این روزها پس از ورود اسرائیل، متحد دیگر آمریکا به جنگ با حماس، این ابهام بسیار بیشتر نمود دارد.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تأکید کرده است، ایالات متحده به متحدانش کمک خواهد کرد از خود دفاع کنند و به تازگی مدعی شد، آنها بزرگترین زرادخانه دموکراسی جهان هستند. این وعده ها ما را یاد وعده های فرانکلین روزولت، رئیس جمهور آمریکا در سال 1940 می اندازد. آیا واقعاً بایدن سلاح های کافی برای عمل به وعده هایش دارد؟

ایالات متحده تسلیحات مختلفی به اسرائیل، تایوان و اوکراین می فرستد؛ اما زمانی که تقاضا افزایش یابد، با توجه به در دسترس بودن برخی سلاح ها مانند موشک و سامانه های پدافند هوایی زیر فشار متحدانش قرار می گیرد. هر سه دارای انباری از سامانه های پاتریوت هستند، سامانه موشکی گران قیمت و مؤثری که برای رهگیری موشک ها و هواپیماهای مهاجم استفاده می شود.

اسرائیل، تایوان و اوکراین دارای سامانه استینگر (موشک دوش‌پرتاب، اما قابل شلیک از روی خودروهای نظامی و حتی بالگرد) هستند؛ موشکی که می تواند هواپیماهای در ارتفاع پایین را ساقط کند. سامانه آونجر (Avenger) نمونه ای از سامانه استینگر است، اما بر روی وسیله نقلیه حمل می شود. گرچه همه این سلاح ها کارایی خود را در نبرد به اثبات رسانده اند، اما تعداد محدودی در دسترس هستند.

مارک کانسیان، عضو مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی «CSIS» که مرکز تحقیقاتی آمریکایی است، در ارزیابی خود عنوان کرد، سامانه پاتریوت امکان دسترسی دارد، اما عرضه آن با برخی محدودیت‌ها مواجه شده و این در حالی است که انبارهای استینگر و آونجر بی نهایت محدود هستند. این محدودیت به دلیل تقاضای زیاد برای خرید آن و دشواری یافتن قطعات یدکی است.

علاوه بر این، موشک های ضد تانک جاولین که در مقادیر ناکافی موجود هستند، ترکیبی ترسناک از قدرت و دقت دارند. این موشک ها در اوکراین به کار گرفته شدند و عملکرد مناسبی داشتند. به گفته کانسیان، زرادخانه موشکی تایوان از این سامانه های تسلیحاتی قابل حمل آمریکایی می تواند برای جلوگیری از هرگونه حمله چین کمک بگیرد.

اسرائیل با توجه به اینکه جنبش حماس ناوگان خودروی زرهی در اختیار ندارد، نیاز چندانی به در اختیار داشتن تسلیحات ضد تانک حس نمی کند، اما به دلیل دقت در اصابت به اهداف این سلاح ها، می تواند در جنگ شهری علیه نقاط مستحکم مفید واقع شوند و به دست آوردن آن کار آسانی برای تل آویو نخواهد بود.

تحلیلی که سال گذشته منتشر شد، نشان داد ایالات متحده ممکن است بیش از یک سوم انبارهای سلاحش را خرج کرده باشد. مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی «CSIS» تخمین می زند این درصد امروز به 40 درصد رسیده است که باعث می شود منابع تسلیحاتی اش در سناریوی جنگ های سه گانه بسیار محدود باشد.
البته تاکنون موجودی سایر تسلیحاتی که در آمار مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی لحاظ نشده نیز به اتمام رسیده است؛ چه اینکه ایالات متحده از کمبود گلوله های توپ 155 میلی متری رنج می برد. طبق گزارش ها، ایالات متحده محموله ای را که به اوکراین فرستاده بود به اسرائیل منتقل کرده است. درباره درگیری بر سر تایوان، ارزیابی‌ها نشان می‌دهند ایالات متحده به زودی موجودی موشک‌های ضد کشتی دوربرد خود را از دست خواهد داد که می‌تواند در دفع حملات چین بسیار مؤثر باشد.

بسیاری از کارشناسان نظامی بر این باورند، کمبود موجودی سلاح و مهمات نشان دهنده سرمایه گذاری ناکافی ایالات متحده در زمینه مهمات در سال های اخیر است. واقعیت دو جنگ اوکراین و اسرائیل و احتمال جنگ سوم واقعیت ها را در آستانه تحول قرار داده است. آمریکا در تلاش برای افزایش سرمایه گذاری در تولید گلوله های خمپاره، توپخانه، مهمات، سامانه های پیشران موشکی و دستگاه های الکترونیکی دقیق است که به طور فزاینده در صنعت مهمات مدرن کارایی دارند.

علاوه بر این، ایالات متحده دارای ذخایر کافی تسلیحات مختلف است که متحدانش به شدت به آن نیاز دارند. کانسیان تخمین می زند از 100 نوع سلاحی که از سال 2022 به اوکراین ارسال شده است، تنها 12 نوع آن موجود باشد. در هر صورت اگر جهان بیش از پیش در هرج و مرج فرو رود، آمریکا که خود را ابرقدرت می خواند، زیر فشار شدید متحدانش قرار خواهد گرفت.

منبع : راهبرد معاصر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها