«جام‌جم» گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس را در حوزه سرمایه‌گذاری بررسی می‌کند

«سرمایه» زیر چتر امنیت

گفت‌وگوی «جام‌جم» با مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی

خودروهای لوکس در پارکینگ مالیات

خودرو چند سالی است از یک بازار مصرفی به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شده‌است. به طوری که افراد برای حفظ ارزش پول خود، سرمایه‌ها را وارد این بازار کرده‌اند. یکی از دلایلی که باعث بر هم خوردن تعادل بازار خودرو شد، انتظارات تورمی بود که در نوسانات نرخ ارز ریشه دارد. از سوی دیگر واردات خودرو ممنوع شد و این موضوع دلیلی بود تا رشد قیمت‌ها اتفاق بیفتد. در این گزارش به موضوع دریافت مالیات از خودروهای لوکس پرداخته‌ایم که جزئیات آن در ادامه آمده‌است.
کد خبر: ۱۴۲۸۸۵۹
 
سال گذشته روال به این صورت بود که خودروهای تا یک میلیارد تومان از مالیات معاف بودند اما اکنون آن‌طور که مسئولان سازمان امور مالیاتی می‌گویند، این رقم تا سه میلیارد تومان افزایش یافته‌است. اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروهای داخلی و همچنین سرمایه‌گذاری برخی صاحبان سرمایه در بازار خودرو، باعث شده دولت از ابزار نظارتی و مالی خود برای کنترل بازار استفاده کند. بخشی از افزایش قیمت خودروهای خارجی به دلیل ممنوعیت واردات و نوسانات ارزی بود اما اکنون واردات در حال انجام است و نوسانات ارزی نیز به حداقل رسیده و دولت برای این‌که بتواند با دلالان این حوزه مقابله کند از ابزار مالیاتی بهره برده‌است. سرمایه‌های مردم همیشه تبدیل به ملک، طلا، حساب بانکی یا ارز نمی‌شود؛ برخی ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به خودروهای لوکس تبدیل کنند که هم نگهداری از آن راحت است و از طرف دیگر همراه با تورم، سرمایه‌ آنها بیشتر ‌می‌شود؛ اما قانون مالیات سراغ این افراد هم رفته و دو سال است که خودروهای لوکس مشمول مالیات شده‌است.  در سال‌های اخیر و با تبدیل‌شدن خودروهای لوکس به یک بخش سودده، تعداد زیادی از صاحبان سرمایه، پول خود را به سمت خرید این نوع خودروها بردند. قانون مالیات خودروی لوکس در پایان سال ۱۳۹۹ تصویب شد و در سال ۱۴۰۰ هم به اجرا درآمد. در حال حاضر مطابق این قانون، خودروهایی لوکس محسوب می‌شوند که ارزش کلی آنها بیش از سه‌میلیارد تومان باشد؛ البته نرخ مالیات این خودروها یک تا ۴ درصد محاسبه می‌شود. باید توجه داشت خودروها تا سقف سه میلیارد از مالیات معاف بوده و تنها رقم مازاد بر سه‌میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شود. همین مسأله باعث شده تا دولت برای اجرای قانون مالیات بر خودروهای لوکس، نگاه درآمدزایی نداشته‌باشد و فقط برای جلوگیری از رشد سوداگری در این بخش، این قوانین را وضع و اجرا کند.
شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: داده‌های مالکان خودروهای بالای سه میلیارد تومان که مشمول قانون مالیات بر خودروهای لوکس می‌شوند، از نیروی انتظامی دریافت و بر مبنای این اطلاعات، برای این مالکان پیامک ارسال شده‌ است.
وی با بیان این‌که مهلت نهایی پرداخت مالیات خودروهای لوکس و گران‌قیمت تا پایان بهمن‌ماه است، تأکید کرد: این پیامک برای مالکانی که هر یک از خودروهای آنها بالای سه میلیارد تومان قیمت دارد، ارسال شده و اگر کسی چند خودرو داشته‌باشد و مجموع آنها به بالای این رقم می‌رسد، مشمول مالیات بر خودروهای لوکس نخواهدبود. مستوفی همچنین گفت: تعداد خودروهای لوکس مشمول مالیات ۱۵۱هزار و ۹۲۴خودرو بوده که درمجموع پیش‌بینی می‌شود ۲۸۰۰میلیارد تومان مالیات از خودروهای گران‌قیمت اخذ شود. وی با بیان این‌که کمتر از یک ماه از ارسال پیامک به مالکان خودروهای لوکس و گران‌قیمت می‌گذرد، گفت: تاکنون ۷۷۵ نفر، مالیات خود را تسویه کرده‌اند که رقمی حدود شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از این طریق وصول شده‌است.  
وی تصریح کرد: بعد از اتمام مهلت قانونی برای افرادی که مالیات خود را واریز نکرده‌باشند، طبق رأی دیوان عدالت اداری احکام صادر شده و اطلاعات آنها در اختیار مراجع قانونی قرار گرفته و جلوی هرگونه نقل ‌و انتقال خودروهای این افراد گرفته می‌شود. مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این‌که رقم مالیات بر خودروهای لوکس به نسبت بودجه، اندک بوده و موضوع کسب درآمد دولت از این طریق منتفی است، عنوان کرد: تصویب این قانون از سوی مجلس و تلاش دولت برای اجرایی‌شدن آن تنها به‌خاطر جلوگیری از سوداگری در بازار خودرو و تورم در این بازار بود؛چرا که خودرو ذاتا سرمایه نبوده و نباید به شکل سرمایه‌ای با آن برخورد شود.
مستوفی افزود: اگر فردی بیشتر از یک خودرو داشته‌باشد و مجموع ارزش تمامی خودروهای او بیشتر از سقف مشخص شده برای خودروهای لوکس باشد، نباید برای پرداخت مالیات اقدام کند؛ چرا که اساسا افرادی سراغ خرید خودروهای بالای سه میلیارد تومان می‌روند که نگاه سرمایه‌گذاری به این بخش دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها