کشتیهایی که گاهی برای خرید ارزان سوخت مسیر خود را به سمت مرز آبی این استان تغییر داده یا مدتها منتظر لنجهای حامل سوخت قاچاق میمانند. افزایش فعالیت این قاچاقچیان در هرمزگان باعث شد، عملیات بزرگ برخورد با قاچاقچیان سوخت در این استان طراحی و پس از ماهها کار اطلاعاتی و جمعآوری چهار ترابایت اطلاعات تصویری از فعالیت آنها آغاز شود. قاچاقچیانی که با خودروهای سبک و سنگین مدتهاست سوخت را به لنجها رسانده و از این طریق در دریا میفروختند. در این رابطه با مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان به گفتوگو نشستیم و وی با تشریح عملیات بزرگ برخورد با قاچاقچیان سوخت، پشت پرده مافیای قاچاق پرسود را فاش کرد.
چرا با وجود اقدامات قضایی و انتظامی، بازار قاچاق سوخت در استان هرمزگان هنوز داغ است؟
به خاطر سود سرشار آن است. فکر نمیکنم هیچ کاری اینقدر سود داشته باشد و همین باعث تحریک افراد به سمت این قاچاق میشود. اجازه دهید ابتدا اشارهای به تفاوت قیمت فروش گازوئیل کنیم تا متوجه این سود شوید. یک بشکه گازوئیل در جایگاه سوخت ۶۰ هزار تومان فروخته میشود. حالا ۵۰ متر آنطرفتر از جایگاه، آن را چهار میلیون تومان میفروشند. حالا اگر این بشکه گازوئیل به میناب برسد، قیمتش هشت میلیون تومان شده و در دریا به ۱۸میلیون تومان افزایش پیدا میکند. میانگین درآمد و گردش مالی روزانه قاچاقچیان حدود ۵۰میلیون تومان است. یک قاچاقچی که با نیسان گازوئیل جابهجا میکند در هر سرویس بین ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان درآمد دارد که در هر روز فقط با دو سرویس، حدود ۵۰میلیون تومان به دست میآورد که چند برابر حقوق ماهانه یک مدیر است. این درآمد برای لنجها میلیاردی است.
چرا برخوردها تاکنون برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی توسط قاچاقچیان بینتیجه مانده؟
این معضل فقط با برخوردهای قضایی و انتظامی حل نمیشود و باید دیگر دستگاهها هم پای کار بیایند و به بحث اقتصادی موضوع توجه کرد. در حوزه قضایی از تمام توان خود در این زمینه استفاده و برنامههای پیشگیرانهای را اجرا کردیم. سراغ سامانهها رفتیم و ستاد پیشگیری و مقابله با قاچاق در استان تشکیل دادیم. اخیرا پلیس هم در میدان اقدامات خوبی اجرا کرده اما حجم کار گسترده است. از جنوب کرمان با ورود ۱۰۰۰نیسان به هرمزگان روبهرو هستیم. روزانه حدود ۵۰۰۰ماشین سنگین در استان سوختگیری میکنند که تعدادی از آنها سوخت خود را میفروشند. این حجم خودروی قاچاقبر، جادههای استان را هم نا امن کرده است.در مرکز استان از هفته قبل تیمهای پایش را مستقر کردیم. جایگاههایی که صفهای کیلومتری داشتند حالا با حضور تیم پایش خلوت شدهاند. این نشاندهنده هدف این رانندگان از ایستادن در صفهای طولانی سوخت بود.
قاچاق سوخت فقط منحصر به گازوئیل است؟
تا چند ماه قبل فقط گازوئیل بود اما اخیرا قاچاق بنزین هم رواج پیدا کرده است.
مقصد هم دریاست؟
دقیقا. قاچاقچیان ابتدا سوخت را به ساحل رسانده و بعد به آبهای آزاد برده و به کشتیهای خارجی میفروشند. قیمت پایین گازوئیل نسبت به قیمت جهانی آن باعث شده کشتیها به دنبال خرید سوخت قاچاق باشند.
قاچاقچیان از چه روشهایی برای انتقال سوخت استفاده میکنند؟
گاهی از خانهای به عمق دریا لولهکشی کرده و از داخل خانه با پمپ، سوخت را به دریا فرستاده و در لنجها بارگیری میکنند. گاهی نیز از کیسههای ماری استفاده میکنند. کیسههایی که داخل آن حدود ۱۰۰هزار لیتر سوخت جا میشود و آن را به لنج بسته و به دریا میبرند. برخی خودروهای سواری هم فضای داخل ماشین را با مشکهایی پوشانده و آن را از سوخت قاچاق پر میکنند. آنها از هر روشی که بتوانند استفاده میکنند. البته برخوردهای خوبی هم در این رابطه شده است. داخل لنجهای سوختبر را با بتن میپوشانند تا ضد گلوله شوند. همچنین دورتادور آن را سیم خاردار میکشند تا ماموران نتوانند وارد شوند. آنها برای اجرای نقشههای خود از هر پوششی استفاده میکنند. چندی قبل به ما خبر رسید در یک مغازه تعویض روغنی قاچاق سوخت انجام میشود. راهی آنجا شده و با کامیونهایی در حال تخلیه سوخت روبهرو شدیم. در این مغازه یک لیتر هم روغن نبود و تابلوی تعویض روغنی پوشش برای اقدامات مجرمانهشان بود. یا در پایش فضایی یک باغ متوجه شدیم قاچاقچیان در این باغ بزرگ چهار اتاقک بزرگ درست کرده و در آنجا سوخت قاچاق میکنند. دو سال در این باغ مشغول فعالیت بودند و دو تریلی در آنجا توقیف شد.
جایگاهداران هم با قاچاقچیان همدستی دارند؟
در برخی موارد نمیتوان نقش آنها را انکار کرد. برای نمونه در پایش یکی از جایگاههای سوخت در بندرعباس متوجه شدیم یک کشنده در یک روز ۱۷بار سوختگیری کرده بود. در برخی موارد هم بدون صف اینکار را انجام میداد. به نظر شما بدون همکاری فردی در جایگاه میتوانست به این راحتی گازوئیل بزند؟
این موضوعات باعث شد شما عملیات بزرگ علیه قاچاقچیان را طراحی و اجرا کنید؟
این عملیات پس از کارهای خوب اطلاعاتی و جمعآوری مستندات کافی توسط تیمهای فنی و مهندسی طراحی شد. با بررسیهای اطلاعاتی، بیش از ۵۵۹۰ خودرو را شناسایی کردیم که در حوزه قاچاق سوخت فعالیت دارند. ۱۰۰۳خودروی تانکردار، ۲۸۶۹ تریلر و ۱۶۷۶ سواری شناسایی شدند که در مرحله اول آن توقیف ۱۰۰۰خودرو را در دستور کار قرار دادیم. همچنین هشت نفر از سرشبکههای قاچاق سوخت در این طرح دستگیر شدند و بحث پولشویی آنها را پیگیری میکنیم. جالب است بدانید به یکی از حسابهای این قاچاقچیان رسیدیم که یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان داخل آن بود که کسی سراغ آن نیامده است. یکی از متهمانی که دستگیر کردیم، ۱۰ماشین سواری دارد که با آن سوخت قاچاق میکند. روزی هشت بار هر ماشین او سرویس میرود که در مجموع میشود روزی ۸۰ بار قاچاق سوخت.
قیمت ۲۰۰ لیتر گازوئیل از پمپ بنزین تا دریای آزاد
۶۰ هزار تومان در پمپ بنزین
۴میلیون تومان ۵۰ متری پمپ بنزین
۸میلیون تومان در شهر میناب
۱۸ میلیون تومان در دریای آزاد