در صفحه پیش‌رو نیم‌نگاهی به چند برنامه و مجری تلویزیونی داشتیم که در دهه۶۰ برای مردم خاطرات بسیاری را رقم زدند و با وجود آن‌که سال‌ها از آن زمان گذشته اما هنوز یاد برنامه‌ها و چهره‌ها در یاد مردم است.
کد خبر: ۱۴۲۷۹۲۱
نویسنده هستی شایان‌مهر - روزنامه‌نگار
نوستالژی‌های شیرین

پنجره​​​​​​​
دوست‌داشتنی‌ها
یادش بخیر قدیم‌ها با چه شوق و ذوقی پای تلویزیون می‌نشستیم تا مجموعه دوست‌داشتنی محله برو بیا را با بازی اکبر عبدی، حمید جبلی، زنده‌یاد آتیلا پسیانی و شادروان فردوس کاویانی که در دهه ۶۰ برای کودکان ساخته شده بود، ببینیم. این برنامه فقط مورد توجه بچه‌ها نبود، بلکه بسیاری از بزرگسالان را هم پای خود می‌نشاند. هدف از ساخت «محله برو بیا»، آشنایی بچه‌ها با واژه قانون و کاربردش در زندگی روزمره بود. این مجموعه بچه‌ها را با اتفاقاتی که ممکن است در خارج از منزل با آن روبه‌رو شوند، آشنا می‌کرد و به آموزش علائم راهنمایی و رانندگی در قالب طنز می‌پرداخت. همچنین سرودها و ترانه‌های این برنامه هم شنیدنی بود.

خاطرات
یک داستان شنیدنی
«آینه» یکی از مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیون در سال۱۳۶۴ و روایتگر معضلات و مشکلات موجود در خانواده‌های ایرانی بود که به میزان توانایی خود به ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکلات می‌پرداخت. البته داستان تولید این مجموعه هم شنیدنی است، چراکه در گروه معارف شبکه یک قرار بود کار ۱۰دقیقه‌ای با عنوان «زشت و زیبا» تولید شود اما بعد از این‌که با نویسنده صحبت شد، گروه سازنده تصمیم گرفت شکل کار را تغییر داده، یک سریال ۴۰تا ۴۵ دقیقه‌ای ساخته شود. این اولین باری بود که سریال خانوادگی هفتگی تهیه می‌شد. به همین دلیل «آینه» آغازگر موج مجموعه‌های خانوادگی بود. هنگام پخش مجموعه آینه، خیابان‌ها خلوت می‌شد.

درنگ
چهره ورزشی
یکی ازنوستالژیک‌ترین چهره‌های رسانه‌ای ورزش‌ایران سال۱۳۳۵ در پامنار تهران، چشمش به جهان روشن شد و ۱۷مهر۱۳۹۷ در بیمارستانی در ‌همین تهران بر اثر عارضه قلبی برای همیشه چشم از تماشای دنیا فروبست. نامش برای بسیاری از ما که پای تلویزیون قد کشیدیم و پیش از ظهر جمعه، تصویر و صدایش را از شبکه یک سیما دیدیم و شنیدیم آشناست. احتمالا حدس می‌زنید از شادروان بهرام شفیع، مجری و گزارشگر ورزشی می‌گوییم. او با صدای گرم و تکیه‌کلام‌های خاصش در ذهن مخاطبان زنده است. پس از انقلاب، بهرام شفیع وارد سازمان صداوسیما شد و همکاری‌اش را با این رسانه به‌عنوان گزارشگر آغاز کرد. عشقش به گزارشگری ورزشی اما سابقه دیرینه‌تر از این دارد. او از نوجوانی به این حرفه - هنر علاقه‌مند بود و مدتی هم در جوانی به عضویت یک تیم فوتبال در پایتخت درآمد. شفیع که مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفته بود، کارشناسی ارشد تهیه‎‌کنندگی و گزارشگری را هم از اتحادیه رادیوتلویزیونی آسیا - اقیانوسیه دریافت کرد. اگر اهل تماشای ورزش باشید، «ورزش و مردم» را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های تلویزیون به‌یاد دارید. برنامه‌ای که سال‌های زیادی با تهیه‌کنندگی و اجرای بهرام شفیع پخش می‌شد. شفیع گرچه بنیانگذار این برنامه نبود اما بیش از هرکس، حیاتش روی آنتن با این برنامه پیوند داشت. 

دریچه
اتفاقات پردردسر
بدون تردید یکی از برنامه‌های جذاب دهه ۶۰، دیدنی‌ها بود که فیلم‌های کوتاه با نمک پخش می‌شد که معمولا در این فیلم‌ها فردی بر اثر اتفاقی با حادثه‌ای رو‌به‌رو می‌شد. این برنامه روزهای یکشنبه پخش می‌شد که مردم با تماشای آن، کلی لبخند به لب‌شان می‌آمد. اجرای این برنامه تماشایی را شادروان جلال مقامی به عهده داشت که خیلی هم روان اجرا می‌کرد و همین باعث شد تا مورد توجه مردم قرار بگیرد.

یاد
مردی با محاسن سفید
شما شاید یادتان نیاید اما آن سال‌ها که تلویزیون فقط دو کانال داشت و برنامه‌هایش محدود بود، برنامه‌ای از شبکه یک پخش می‌شد به‌نام آقای اقتصادی! مجری‌اش مردی بود با مو و محاسن سفید که با بیانی گرم و دلنشین مسائل اقتصادی را بازگو می‌کرد، دهه ۶۰ بود و دوران سخت جنگ و هزار اما و اگر برای اقتصاد کشور. اما مردم نباید ناامید می‌شدند، باید امید خود را حفظ می‌کردند که فردا و آینده روشن است و مملکت به‌زودی از بحران‌ها خارج شده و روی آرامش خواهد دید. آقای اقتصادی با بیانی ساده، جوری که عموم مردم سر دربیاورند، اوضاع اقتصادی را توضیح می‌‌داد و مردم هم بدون این‌که سردرگم شوند، متوجه ماجرا می‌شدند. آقای اقتصادی کسی نبود جز زنده‌یاد احمد مندوب‌هاشمی! یکی از دوبلورهای خوب که در همان دهه ۶۰ در کارتون‌‌ها و فیلم‌های سینمایی جای شخصیت‌های محبوب صحبت می‌کرد. مثلا در کارتون سنجابی به نام بنر به جای سنجاب پیر که مغز متفکر سنجاب‌‌ها بود، صحبت کرده بود. هاشمی اما خیلی زود از دنیا رفت؛ سال ۷۹ وقتی خبر رسید که او در ۶۱ سالگی فوت کرده، همه مردم می‌گفتند؛ ای وای آقای اقتصادی فوت کرد! چه زود! 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها