گاهی در شبکههای مجازی تبلیغاتی مبنی بر صدور گواهینامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی به شرط استعلام انجام میشود، آیا چنین تبلیغاتی واقعیت دارد یا خیر؟
خیر، در اینجا دو موضوع مطرح است. اول اینکه شخص تبلیغکننده در فضای مجازی کلاهبردار است و هدف وی از تبلیغ کلاهبرداری از شهروندان است، بنابراین تا زمانی که پول شهروندان را تحصیل میکند آنها را همراهی و بلافاصله پس از آن ابزار ارتباطی خود را از دسترس خارج میکند و دیگر هم پاسخگو نیست.
روش دوم اینکه پس از اخذ مبلغ، مدرک جعلی برای شهروند متقاضی ارسال میشود، ولی به محض ارائه محرز میشود که جعلی است و هیچ استفادهای ندارد. علی ایحال در هر دو صورت فرد متقاضی قربانی بوده و حتی حاضر به اعلام به پلیس و طرح شکایت نیست، چون به نحوی خود استفادهکننده از سند مجعول است.
پلیس آگاهی چه برنامهای برای مقابله با این افراد در دستورکار قرار داده است؟
در پلیس آگاهی مرکزی به نام مرکز رصد فضای مجازی، به صورت مستمر در حال رصد جرایم در این فضای است. هرگونه تبلیغات پیرامون جرایم مرتبط با شرح وظایف پلیس آگاهی را رصد و به معاونت تخصصی مربوط برای پیگیری و شناسایی عاملان و مجرمان اعلام میشود. در این راستا موضوعات مرتبط با معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری ازجمله موضوع فوق که مطرح شد نیز اعلام و بلافاصله پس از انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی در اجرای طرح تعاملی ایجاد شده با معاونت فضای مجازی دادستانی کل، مشخصات این افراد به آن معاونت به صورت سیستمی اعلام می گردد تا ضمن توقف ادامه فعالیت آنان، ابزار آنها غیرفعال شود. از طرفی مستندات به استان محل وقوع جرم ارسال تا نسبت به تشکیل پرونده و انجام اقدامات پلیسی و قضایی تا دستگیری مجرم اقدام شود.
چند درصد از پروندههای جعل و کلاهبرداری کشف میشود؟
حدود۸۰ درصدپرونده دراین حوزه منتج به کشف میشود.
نحوه اعلام شکایت در مورد پروندههای جعل و کلاهبرداری چگونه است؟
از طریق ثبت شکایت در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، بهصورت حضوری ومراجعه به پلیس اعلام به ۱۱۰.
گاهی در سایتهای مختلف، فروشندگان اموال خود را به فروش گذاشـته و بـــرخی از سودجویان و فرصتطلبان برای خرید مراجعه کردهاند حتی رسید هم به رویت میرسد، ولی در تعاقب مشخص میشود که پول واریز نشده. در این رابطه توضیحات لازم ارائه شود؟
این شگرد اصطلاحا رسیدساز جعلی نامیده میشود. فرد سودجو نرمافزار رسیدساز جعلی را در گوشی خود نصب، سپس مشخصات بانکی و مبلغ مورد معامله را در برنامه مذکور وارد و با استفاده از نرمافزار اقدام به ارائه رسید پرداخت بانکی جعلی میکند و سپس فرد کلاهبردار با نشان دادن رسید مذکور، موفق به دریافت کالا شده و متواری میشود.
نحوه پیجویی پروندههای جعل و کلاهبرداری توسط شما چگونه است؟
مبنای پیگیری ما ادله و مستندات اعلامی توسط فرد قربانی است. ادله و مستندات هرچه دقیقتر و مستندتر اعلام شود از لحاظ زمانی سریعتر به نتیجه خواهد رسید. شهروندان باید جرم اتفاق افتاده را دقیقا تشریح کنند، چون هرچه دقیقتر و به دور از اضافه و کم کردن شرح موضوع شکایت مطرح شود، پلیس سریعا نقشه راه را پیدا خواهد کرد. درخصوص جرم جعل، استعلام مدارک مکشوفه از سازمانهای صدور مدارک به منظور تایید اصالت یا عدم اصالت مدارک، استفاده از سرویسهای تعاملی بین معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور، بانک مرکزی و پلیس آگاهی برای مسدودسازی حسابهای بانکی کلاهبرداران، شناسایی و مسدودکردن حساب مقصد و مسدود سازی وجوه در حساب برابر مبلغ کلاهبرداری شده، عودت وجوه به حساب فرد مال باخته از جمله اقداماتی است که از سوی کارآگاهان انجام میشود.
مردم باید چه کار کنند که فریب خریداران با استفاده از رسیدساز جعلی را نخورند؟
اطمینان از واریز وجه به حساب بانکی خود ازطریق، دریافت پیامک یا بررسی حساب از طریق همراهبانک ، مراجعه حضوری به خودپرداز و بررسی حساب بانکی و توجه به سر شماره ارسال پیامک بانکی که آیا از طریق بانک مربوط ارسال شده یا جعلی است.
چه اقداماتی توسط پلیس برای پیشگیری از جعل و کلاهبرداری در سطح کشور صورت میگیرد؟
اقدامات مقابلهای شامل،تشکیل پرونده قضایی، شناسایی و دستگیری، کشف کارگاههای جعل و ابزار و تجهیزات جاعلان، کنترل مجرمان سابقهدار می شود. همچنین اقدامات پیشگیرانه شامل تعامل با سازمانها، آسیبشناسی واعلام خلأهای زمینهساز بروز جعل، ارائه راهکار و پیشنهاد جهت رفـع چالـشها، برگزاری کارگاههای آموزشی در سازمانها و ادارات و برگزاری نمایشگاهها و ارائه آخرین دسـتاوردها و اطلاعرسـانی عمومی درخصوص شیوه وشگردهای کلاهبرداری به منظور افزایش سطح آگاهی شهروندان از طریق صداوسیما و فضای مجازی شده تا بتوانیم از ارتکاب این جرم پیشگیری کنیم.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد