آغاز کاشت نهال در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت؛

پویش مردمی نهال کاری

در روز شنبه طرح مردمي كاشت يك ميليارد درخت با سهم 16 ميليون نهال در استان بوشهر توسط جمعي از  مدیران کل دستگاههای اجرایی و عوامل اداره کل منابع طبيعي و آبخيزي داری استان و اصحاب رسانه،با كاشت درختی بنام خود در پارك جنگي چاه كوتاه برگزار شد
کد خبر: ۱۴۲۵۹۸۰
نویسنده سمیه السادات میرمحمدی-خبرنگار

به گزارش خبرنگار جام جم/مراسم درختكاري با تقدير و حضور ارزشمند استاندار محترم بوشهر جناب آقاي دكتر احمد محمدی زاده، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان جناب آقاي مهندس گرشاسبي، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی و مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی جناب آقاي دكتر جانسوز، نماينده ولي فقيه در سازمان جهادكشاورزي استان جناب آقاي هاشمي و جمعي از مسئولين و مديران گرانقدر بوشهر در پارك جنگلي چاه كوتاه محل رشد و پرورش نهال هاي كمياب و ارزشمند، برگزار شد. 

كاشت درخت بهترين و مقدس ترين كارهاي خير 

در اين مراسم ابتدا حجت الاسلام سيد عبدالرضا هاشمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به جایگاه درختکاری در اسلام گفت: اين موضوع به كاشتن دانه و يا شاخه ثمربخش كاملا در متون ديني مشهود است به نحوي كه كاشت هر درخت در رديف بهترين و مقدس ترين كارهاي خير قرار مي گيرد. 

اهتمام اسلام به درختكاري

او در ادامه گفت: از احاديث پيامبر اسلام نقل شده كه درختكاري در كنار تعليم دانش، ساختن مسجد، به ارث گذاشتن قرآن يا كتاب علمي در بين سودمندترين كارها قرار دارد و اين از اهم و درجات بالاي اهتمام اسلام به درختكاري است.

فرصت زنده ماندن به اندازه كاشت نهال

وي افزود: اهمیت درختکاری به حدی است که رسول خدا(ص) در خصوص آن می‌فرماید: "اگر نهالی در دست یکی از شماست و اعلان بر پایی قیامت شده است و مرگ شما هم قطعی باشد، تا بر پایی آن به اندازه کاشتن یک نهال، فرصت دارید، آن را بکارید."

در برنامه 4 ساله كاشت درخت سهم بوشهر 16 ميليون نهال

در ادامه مراسم،عبدالحسين گرشاسبی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در گزارشي جامع و كامل از عملکرد اداره كل منابع طبيعي گفت: بر اساس فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت‏ الله خامنه ‏ای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در برنامه کاری دولت مردمی و انقلابی قرار گرفت؛ در همين راستا دستور ریاست محترم جمهوری و تأکید وزیر محترم جهاد کشاورزی مبنی براستفاده حداکثری از توان کشور در افزایش فضای سبز و درختکاری به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها ابلاغ شده است كه بناست این طرح در بازه زمانی چهار ساله از شروع سال 1402 تا پايان 1405 در کل کشور اجرا شود. در این مدت یک میلیارد درخت تولید و کاشته خواهد شد كه در استان بوشهر در طول اجرای این طرح حداقل 16میلیون نهال و درخت تولید و در سطح استان کشت خواهد شد. و در ادامه بیان داشت جهت کاشت این تعداد نهال  نیاز به حمایت مالی و معنوی استاندار محترم می باشد   و با توجه به اینکه شروع طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تازه شروع گردیده در بازه 4 ساله نیز ادامه دارد.

پيشروي طرح مردمي كاشت يك ميليارد درخت با كادر متخصص و محقق 

وی ادامه داد: در اين طرح تشکیلات دولتی منسجم و مديران پرتلاش مشغول به كار هستند؛ براي اين طرح کارگروه ها، محققین و متخصصین بسياري جهت برنامه ریزی و پشیبانی در دستور کار قرار گرفته است  چراكه اين طرح يكي از مهمترين طرح هاي دولت سيزدهم است. بعد از هفته منابع طبیعی روزهای یکشنبه ساعت 6:30تا ساعت9 صبح جلسات مرتبط با موضوع طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت  برگزار خواهد شد. این اداره قبل از اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت  دارای 4 نهالستان که عمدتا متروکه  و غیر قابل استفاده بودند اما هم اکنون  با 10 نهالستان و سطحی بالغ بر28 هکتار افزایش یافته که تمام نهالستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند و 3680 هزار گونه تولید و با تنوع بیش از 17 گونه گیاهی در مساحت 11420هزار هکتار کشت می گردد.

حضور جوامع محلي در توليد نهال

گرشاسبی ادامه داد :این اتفاق با حداقل امکانات و اعتبار انجام گردیده است،نهال ها در شرایطی تولید شده اند که اکثر روزها دمای هوا بالای 47 درجه بوده و این کار نیاز به واکاوی زیادی داشت و جز با تلاش و همت همکاران و بکارگیری جوامع محلی ميسر نمي شد؛ نظر به اینکه یکی از سیاست های دولت مشارکت جوامع محلی در پروژه ها و طرح های دولتی است در حال حاضر این رويه در طرح محقق گردیده و هم در زمینه تولید و کاشت جوامع محلی پای کار آمدند و همکاری و مشارکت خوبی دارند.

اعتبار غيرممكن و مشاركت مسئولين اجتماعي در تأمين اعتبار

وي افزود:  جهت انتقال نهال ها به عرصه تقریبآ مبلغی بالغ بر  بیش از 320میلیارد تومان اعتبار نياز است که عملا تامین اين اعتبار امکانپذیر نمي باشد فلذا ضرورت دارد  راه دوم یعنی  مشارکت و بکارگیری مسئولیت اجتماعی و استفاده از ظرفیت کارخانجات و صنایع بالادستی،  پتروشيمی و صنایع نفت و گاز در اجرای بهینه این طرح بهره برد. وی از صنایع نفت و گاز و منطقه ویژه پارس جنوبی هم در خواست کرد که اگر به تعهدات و مسئولیت اجتماعی خود عمل نمایند و میزان ۱۱۰۰هکتاررا نهال کاری انجام دهند کمک بزرگی به اجرای این طرح بزرگ خواهند کرد.

فرصت طلايي بارش پاييزي و كاشت نهال

در پایان مدیر کل منابع طبیعی نیز از همه دستگاهها ی اجرایی، عموم مردم، نهادهای نظامی و پادگان ها، شهرداران و دهیاران استان خواست که این فرصت طلایی و بارش های پاییزی را از دست ندهند. نهال ها آماده انتقال به عرصه می باشد و از همه بزرگواران درخواست کرد دست در دست منابع طبیعی به کاشت نهال در استان اقدام نمایند.

 پيشنهاد استاندار براي توليد نهال كائوچو 

دقايق بعد استاندار بوشهر دکتر احمد محمدی زاده در سخنراني خود با اشاره به نکاتی در خصوص اهمیت طرح مذکور و مشارکت همگانی گفت: كساني كه در سال 1352 درخت هاي پارك چاه كوتاه را كاشته اند كاري بس بزرگ و ارزشمند انجام داده اند و اكنون در زير اين درخت ها در فضايي سرسبز ما مي توانيم از سايه اين درخت ها لذت ببريم. اگر آنها اين درخت ها را نمي كاشتند امروز اينجا يك بيابان برهوت بود يا توسط زمين خواران اين زمين ها مورد تصرف قرار مي گرفت و ديگر براي مردم باقي نمي ماند. 

كاشت نهال امروز و سايه هاي فردا

كساني كه اين درخت ها را آن روزها كاشته اند مطمئنا به امروز كه اين درخت ها رشد خواهند كرد و شاخه هايشان به هم گره زده مي شوند و عده اي در زير سايه اين درخت ها مي توانند به بهترين نحو روزشان را سپري كنند فكر مي كردند. كاري كه امروز با اجراي اين طرح مردمي انجام مي دهيم مشابه كاري است که آن عزيزان در سال 52 انجام دادند را تكرار مي كنيم تا در آينده ديگران بتوانند استفاده كنند.

عمليات بازيابي پساب براي رشد درخت

محمدی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ظرفیت پساب فاضلاب در شهرستانهای بوشهر،گناوه و دیلم اشاره كرد: استان بوشهر، استاني است كه ظرفيت زيادي در حوزه جنگل و جنگكاري دارد. ما ظرفيت خوبي در پساب شهري داريم و حداقل در سه شهر بوشهر، ديلم و گناوه روزي حدود 60 هزار مترمكعب پساب شهري داريم كه متاسفانه مسير اين پساب در زمين ها و سپس درياست كه محيط زيست را آلوده مي كند. با يك عمليات بازيابي و تصفيه اين آب مي شود در عمليات درختكاري از آن بهترين استفاده را داشته باشيم. 

نحوه رشد گونه خاص درختكاري و كاشت حرا

محمدی زاده به عرصه های مناسب کاشت درخت حرا گفت: اراضي بسياري در سطح استان براي درختكاري علي الخصوص كاشت درخت حرا را داريم.حرا درختي است كه از نظر نظامي به آن فاير اند فورگت بايد بگويم در واقع اين درخت بعد از كاشت ديگر نيازي به نيروي انساني و مراقبت ندارد و خود رو است و بعد از دانه ريزي سالانه تكثير مي شود كه در استان بوشهر اين گونه درخت به بهترين نحو رشد مي كند. خورها مناطق مهمی برای کاشت درختان حرا هستند و  باید از تمام ظرفیت ها جهت کاشت درخت حرا استفاده شود تا اين درخت به تعداد بسيار تكثير شود يا اينكه ما پتانسيل و ظرفيت توليد و تكثير گونه ديگري چون كائوچو كه در صنعت لاستيك سازي از آن استفاده مي شود را داريم.

مشاركت پالايشگاه ها، منطقه ويژه و پتروشيمي در كاشت درخت

استاندار بوشهر در ادامه گفتند: منطقه جنوب استان با توجه به آلودگی های زیست محیطی صنایع نفت گاز می طلبد که مدیران صنایع مذکور نسبت به کاشت درختان ساحلی و غیرساحلی در محدوده منطقه ویژه، پالایشگاه ها و پتروشیمی در راستای تعهدات اجتماعی خود اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را سرعت ببخشند. 

ضرورت و الزام درختكاري براي زميني پاك

در این مراسم که دکتر جانسوز مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی و مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور حضور داشتند ضمن تشکر از مجموعه جهاد کشاورزی استان بویژه مدیرکل وکارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر استان از تلاشها و زحمات در تولید نهالهای با کیفیت مطابق با سهمیه استان گفت: وجود گازهای گلخانه ای یک وضعیت اسفبار و خطرناکی را در جهان بوجود آورده است، لذا درختکاری یک ضرورت جهانی است سهم کشور عزیزمان ایران نیز مشخص و بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری ما توان تولید و کاشت بیش از ده برابر تعهدات را داریم.

در پايان استاندار بوشهر بطور رسمی کاشت درخت در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را با کاشت تعدادی درخت در پارک جنگلی چاهکوتاه شروع و اعلام نمود همه آحاد مردم و مسئولین استان در اجرای این طرح بطور جدی مشارکت داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها