سرویس مدارس در مسیر ساماندهی

مهر۱۴۰۲ بسیار عجیب و غریب است. درحالی که برخی دانش‌آموزان کشور از کلاس‌های بدون معلم یا حضور معلمان موقتی در کلاس درس رنج می‌برند، سرویس مدرسه نیز قوز بالای قوز شده و دانش‌آموزانی را که نیاز به خدمات حمل و نقل دارند در شرایطی سخت قرار داده است.
کد خبر: ۱۴۲۵۶۹۳
نویسنده آوید طالبیان - گروه جامعه
سرویس مدارس در مسیر ساماندهی

تاکسی اینترنتی تپسی نیز در این میان بدقولی کرده و در حالی که از خانواده‌ها پیش پرداخت گرفته اما یا قراردادها را لغو کرده یا خانواده‌ها را به صبوری و همراهی دعوت کرده است!نتیجه این که امروز که بیستمین روز ماه مهر و سه هفته پس از بازگشایی مدارس است بسیاری از دانش‌آموزان برای رفت و آمد مشکل دارند، مخصوصا بچه‌هایی که والدین‌شان شاغل هستند و راهی جز استفاده از خودروی شخصی ندارند. شاید یکی ازعلل شکل‌گیری گره‌های کور ترافیکی در صبحگاه تهران نیز همین نابسامانی سرویس مدارس باشد، چراکه خانواده‌ها عملا مجبورند برای رساندن فرزندان‌شان به مدرسه از صبح زود به خیابان‌ها بزنند.

سرویس مدارس امسال در حالی به دلیلی برای عزا‌و عذاب خانواده‌ها تبدیل شده که قیمت‌هایش نیز سربه‌فلک می‌کشد و به هیچ وجه خدمتی ارزان محسوب نمی‌شود. با این حال بسیاری از راننده‌های سرویس مدرسه از قیمت‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند؛ حال آن که در دیگر سو، خانواده‌ها از قیمت‌های بالای این سرویس‌ها گلایه دارند. اما آنچه بیش از هر چیز به دغدغه‌ای جدی تبدیل شده، تامین نشدن ناوگان مورد نیاز برای سرویس مدرسه است که باعث شده برخی دانش‌آموزان یک خط در میان با سرویس به مدرسه بروند و برخی دیگر نیز از ابتدای مهر تا امروز پای‌شان به سرویس مدرسه نخورده باشد. 

ساماندهی نصفه نیمه 

دانش‌آموزان تهرانی که هنوز عده‌ای شان مجبورند پای درس معاون یا مدیر مدرسه بنشینند و تا آمدن معلم اصلی کلاس صبر پیشه کنند، در مبحث سرویس مدرسه نیز چاره‌ای جز تحمل شرایط ندارند. والدین یک دانش‌آموز ابتدایی در تهران البته به امید بهبود شرایط آن‌قدر صبر کردند که سرانجام تاکسی اینترنتی زیر قولش زد و قرارداد آنها را فسخ کرد. آنها هم که هزینه سرویس مدرسه (که ۱۵میلیون تومان اعلام شده) را زیاد می‌دانند به جام‌جم می‌گویند با این که شاغل هستند، چاره‌ای جز قبول زحمت ندارند حتی اگر مجبور شوند کسر کار بخورند و دیر به محل کار برسند. در این میان اما برخی دانش‌آموزان تکلیف‌شان روشن شده و چند روزی است که با سرویس رفت‌و‌آمد می‌کنند. پدر یکی از این دانش‌آموزان که در کلاس دوم درس می‌خواند به ما توضیح داد بعد از روزها انتظار سرانجام دو روز پیش قرارداد با پیمانکار را امضا و هزینه ۱۲میلیون تومانی را تقبل کرد، در حالی که در قرارداد ذکر شده، مدرسه هیچ وظیفه‌ای در قبال سرویس ندارد.

تلاش برای ساماندهی

بسیاری از والدین تهرانی خبر ندارند آیین‌نامه مربوط به سرویس مدارس اصلاح شده و مدیران مدرسه از چرخه تامین سرویس مدارس کنار گذاشته شده‌اند. در عوض تامین ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی به شهرداری تهران سپرده شده است. این خبر البته برای رسانه‌ها نیز تازگی داشت، زیرا دیروز بود که فرماندار تهران از این موضوع پرده برداشت. 
احمد قیومی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم آنلاین» ضمن تایید اصلاح آیین‌نامه سرویس مدارس و سپردن کامل مسئولیت‌ها به شهرداری تهران گفت: فرمانداری برای افزایش امنیت و شفافیت در عملکرد سرویس‌های مدارس اقدامات لازم را انجام داده، همچنین تلاش کرد تا هزینه سرویس مدارس به نفع‌ خانواده‌ها تعدیل شود. وی همچنین از راه‌اندازی سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی (سپند) توسط شهرداری تهران خبر داد و هدف از این اقدام را افزایش امنیت سرویس مدارس و این‌که خانواده‌ها به صورت شفاف از جزئیات مسائل باخبر شوند، دانست.قیومی گفت: برای نمونه مشخصات سرویس‌دهندگان که تاییدیه‌های لازم را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کرده‌اند، در این سامانه ثبت می‌شود و درخصوص مسیرها و هزینه‌ها نیز براساس مصوبات عمل خواهد شد.

سپردن کار به شهرداری، خوب یا بد؟

شهرداری تهران سال‌هاست که در راه‌اندازی اتوبوس مدرسه توفیق نداشته است؛ البته شهرداری‌ها در سایر کلانشهرهای کشور نیز در به سرانجام رساندن پروژه اتوبوس مدرسه ناکام بوده‌اند. در مورد بدقولی و بدعهدی شرکت تپسی که امسال رخ داده نیز مدیر این شرکت، شهرداری تهران و بدقولی‌هایش در تامین ناوگان و در اختیار قرار دادن تاکسی مورد نیاز را علت بروز مشکلات دانسته است. این همان شهرداری‌ای است که با وجود تامین بودجه مربوط به سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی(۴۲میلیارد تومان) هنوز نتوانسته برای همه این مدارس که تعدادشان اندک است(۶۰ مدرسه) وسیله ایاب و ذهاب تامین کند. در نتیجه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رفع مشکلات و کاستی‌ها تا پایان مهر خبر داده است. درواقع با این کارنامه، مسئولیت کامل سرویس مدارس نیز به شهرداری پایتخت سپرده شده؛ مسئولیتی که در انجام درست آن اما و اگرهای زیادی وجود دارد.  علیرضا اسماعیلی، کارشناس حمل و نقل و ترافیک در گفت‌وگو با ما از این اما و اگرها می‌گوید. او که معتقد است، مهم نیست چه سازمان یا نهادی مسئول باشد بلکه مهم انجام درست کارهاست، تاکید می‌کند به موفق بودن شهرداری در سامان دادن به سرویس مدارس چندان امیدوار نیست. او می‌گوید: «اکنون سؤال کلیدی این است که مگر مسئولان نمی‌دانستند مدارس از ابتدای مهر بازگشایی می‌شود پس چرا از ماه‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌اند تا با شروع سال تحصیلی، دانش‌آموزان و خانواده‌ها دچار سردرگمی شوند. بنابراین مشکل اصلی بی‌برنامگی و ضعف مدیریت است. این که مسئولیت کامل کارها به شهرداری تهران سپرده شده، اتفاق چندان خوشایندی نیست، زیرا این سازمان با هزار و یک مشکل درگیر است و سرویس مدارس فقط به بار مشکلاتش اضافه می‌کند.»
اسماعیلی معتقد است به صف کردن انواع و اقسام خودرو و راننده آن هم به بهانه ختم غائله سرویس مدارس نیز اقدامی غلط است، چراکه در دنیا سرویس مدرسه تعریف مشخصی دارد اما در کشور ما برای خواباندن بحران، هر خودرو و هر راننده‌ای به خدمت گرفته می‌شود. او توضیح می‌دهد: «در دنیا برای سرویس مدرسه استانداردهای مختلفی وجود دارد ازجمله ارتفاع پله‌ها و صندلی‌های خودرو، رنگ‌آمیزی بدنه آنها و مهم‌تر آموزش‌دیده‌بودن راننده‌ها، چراکه راننده سرویس مدرسه باید تضمین کننده ایمنی دانش‌آموزان باشد. همچنین این خودروها حتما باید شکل و رنگ مشخصی داشته باشند تا سایر راننده‌ها از وجود دانش‌آموز در خودرو مطلع شوند اما درحالی که در کشورمان به این استانداردها بی‌توجهی می‌شود، دعوا برسر این است که چه سازمان یا نهادی مسئول سرویس‌مدرسه باشد، حال آن‌که تا مشکلات‌اصلی حل نشود، سرویس‌مدرسه هم سروسامان نمی‌گیرد.»

تازه‌ترین اقدامات برای ساماندهی سرویس مدارس

تکلیف دادستانی تهران برای شرکت تپسی مبنی بررفع مشکلات سرویس‌مدارس ظرف یک‌هفته و برگرداندن وجه خانواده‌های معترض
اصلاح آیین‌نامه سرویس مدارس سلب مسئولیت از مدیران مدارس و سپردن کامل کارها به شهرداری تهران
نامه‌نگاری سازمان تعزیرات با شورای شهر تهران و درخواست برای تجدید نظر در افزایش ۴۵درصدی قیمت‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها