«جام‌جم» بررسی کرد

هیاهو‌ برای‌ سود ۱۰۰۰میلیاردی غربالگری

غربالگری جنین یکی از موضوعات پر حاشیه‌ای است که گاهی جنجال‌هایی درباره آن شکل می‌گیرد. تا همین چند سال پیش ماجرای غربالگری به‌واسطه درصد خطای بالا و سقط جنین‌هایی که بعدها معلوم می‌شد هیچ مشکلی نداشته‌اند مورد انتقاد بسیاری از پزشکان و متخصصان بود.
کد خبر: ۱۴۲۲۴۴۸
نویسنده زهرا چیذری | دبیر گروه جامعه

غربالگری بین ۱۰تا ۱۵درصد خطا دارد البته برخی مراجع علمی هم درصد خطای غربالگری را بالاتر از اینها دانسته و ۲۰درصد و در مواردی بیشتر از ۲۰درصد خطا برای آن قائلند. بر اساس شکایات رسیده و ارزیابی‌های اولیه، نزدیک ۳۰درصد گزارش‌های سونوگرافی در غربالگری جنین از طرف گروهی خاص با واقعیت همخوانی ندارد و بین ۲۸-۱۶درصد گزارش‌های مطالعه ژنومیک هم مغایر واقعیت است. در چنین شرایطی بود که اغلب متخصصان بر استانداردسازی موضوع غربالگری جنین تاکید داشتند و این مسأله در ذیل قانون جوانی جمعیت رخ داد. ماجرایی که البته مخالفان این قانون برایش سناریوسازی‌ متعددی راه انداختند و همچنان هم ادامه دارد و حتی برخی آمارسازی‌ها از افزایش تولد نوزادان معلول و دارای نقص ژنتیکی با اجرای قانون استانداردسازی غربالگری که البته آنها حذف غربالگری می‌خوانند، همراه بوده تا خانواده‌ها را در مقابل این استانداردسازی قرار دهند.  جالب این‌که برخی پزشکان هم از این جریان‌سازی حمایت می‌کنند و با اظهارنظرهای‌ خود بر این تنور می‌دمند اما این ماجرا هم پشت پرده خودش را دارد.   
پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید براین‌که از سال۹۹ تاکنون صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری  سه‌ماهه اول بارداری صرفا در سیستم‌های بسته امکان‌پذیر است، می‌افزاید: «ذی‌نفعان غربالگری غیر استاندارد جنین، سالانه بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان درآمد از این محل کسب می‌کردند که با اجرای قانون حمایت از خانواده و استانداردسازی غربالگری جنین، این سود را از دست رفته می‌بینند.» وی ضمن تکذیب تولد نوزادان دارای ناهنجاری بعد از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، می‌افزاید: «سامانه‌های الکترونیک وزارت بهداشت، هیچ‌گونه افزایش در تولد نوزادان دارای ناهنجاری را از زمان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به این سو نشان نمی‌دهند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها