قصه‌هایی از عهد قاجار

عهد قاجار از آن زمانه‌هایی است که گفتن و شنیدن از آن در قاب‌های مختلف مخاطب دارد و در این سال‌ها رغبت به روایت قصه‌ها در این برهه بیشتر هم شده است. برای جست‌وجوی چرایی اقبال از این دوره در داستان‌نویسی و هنرهای نمایشی می‌توان به چند نکته اشاره کرد. از جمله این‌که در این زمان رخدادهای مهم سیاسی و فرهنگی در جهان و در نتیجه آن ایران رخ داده است. همچنین سال‌های حکومت قاجاریان و حضور شاه‌های مختلف از این حکومت در ایران این دوره را به یکی مهم‌ترین دوره‌ها بدل کرده است که بسیاری را به بازنمایی آن ترغیب می‌کند.
کد خبر: ۱۴۲۲۲۳۳
نویسنده مهدیه رضایی | گروه رسانه

همان‌طور که به رخدادهای سیاسی اشاره شد می‌توان به بروز جنگ‌ جهانی در این زمان، ارتباط متفاوت ایران با فرنگ، ورود امکاناتی ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران، رونق مطبوعات و همچنین انقلاب مشروطه اشاره کرد که همگی سبب می‌شود قاجار زمانه‌ای پرقصه و پر زاویه برای روایت باشد. ضمن این‌که برای روایت تاریخ ایران پیش از این دوره هم منابع کمتری در دسترس و هم امکانات بیشتری مورد نیاز است که بسیاری از صرافت نقل آن می‌افتند. از سوی دیگر برای تاریخ پس از قاجار هم به سبب نزدیکی به امروز و در قید حیات بودن برخی شخصیت‌ها و چهره‌های موثر، چالش بیشتری برای روایت تصویری دارد.
در نتیجه این اقبال، در سریال‌های تلویزیونی بسیاری این عصر از تاریخ ایران یعنی قاجاریه به تصویر کشیده شده است. بانوی عمارت، امیرکبیر، بانوی سردار و این روزها سریال رحیل جزو این آثار هستند. در «رحیل» علاوه ‌بر نمایش گوشه‌هایی از تاریخ با به تصور کشیدن قصه‌هایی که برای این برهه تاریخی تعریف شدند مخاطبان علاوه بر سرگرم شدن نگاهی هم به جامعه ایرانی در آن سال‌ها دارند که بازشناخت آن می‌تواند به شناخت بهتر جامعه امروز و مسیری که ایرانیان در توفان حوادث طی کردند کمک کند.
در سریال رحیل هر یک از شخصیت‌ها شناسنامه دارند و نماینده بخشی از جامعه هستند که به مرور با عقبه آنها آشنا خواهیم شد. یکی از متفاوت‌ترین شخصیت‌ها در این سریال بیتاج با بازی اندیشه فولادوند است که از قماش کولی‌هاست و دستی بر جادو دارد که در آن زمان عیان‌تر از امروز میان مردمان رواج داشت و مردم بیشتری به آن باور داشتند. 
نمایش همین بخش نشان می‌دهد رحیل سند تصویری خوبی از این دوره تاریخ معاصر است. همچنین چالش‌هایی که برای زنان این عصر وجود دارد و آنان را غالبا به دست‌های پشت پرده تنزل می‌دهد که نمود کمتری در اجتماع دارند بخش دیگری از روایت رحیل است.همانطور که دیده می‌شود برخی زنان در سطوح بالای اجتماعی در واقع در بسیاری از امور گردانندگان اصلی صحنه هستند، اگرچه نشانی از آنان بر روی صحنه سیاسی و... دیده نشود.
 یکی از وجوه فرهنگی و مذهبی آن ایام که در این سریال به تصویر کشیده شده موضوع نقش زنان در جامعه و پیوند آنها با ماجرای عاشوراست که در راه انداختن تعزیه‌ای زنانه نمود پیدا می‌کند و نقش‌آفرینی زنان در این دو برهه از تاریخ را به نوعی همراستا با یکدیگر به تصویر می‌کشد و در قالب درامی خانوادگی-تاریخی روایت می‌کند که این بخش هم در هماهنگی با زمان پخش این سریال در ماه صفر به جذابیت‌های آن می‌افزاید. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها