پدیده چهرههای مشهور تازگی ندارد اما با ظهور رسانههای نوین تاثیر غیرقابل انکاری بر زندگی افراد در جامعه دارند. پرواضح است که این موضوع فقط محدود به جامعه ایرانی نیست اما اغراق نیست بگوییم جامعه ایرانی آسیبهای بسیاری از فعالیت آنها دیده است. اما چرا مجذوب چهرههای مشهور میشویم که در عمرمان با آنها ملاقات نکردهایم؟ شهرت و سلبریتی بودن چه فرقی با هم دارند؟ رسانههای اجتماعی چگونه میتوانند موج نویی از سلبریتیسازی ایجاد کنند؟ «روانشناسی سلبریتی» خاستگاههای فرهنگ چهرههای مشهور را میکاود و نیز روابطی را که اینها با هوادارانشان دارند، این را که شهرت قادر است چه اثری بر چهرههای مشهور بگذارد و اینکه چه چیزی تصور ما را از چهرههای مشهور محبوبمان شکل میدهد. این کتاب همچنین به روند ساختهشدن چهرههای مشهور در رسانهها از گذشته تا کنون میپردازد؛ روندی که به نقشآفرینی رسانههای اجتماعی و برنامههای تلویزیونی واقعنما و فناوری در جامعه مدرن میانجامد. روانشناسی سلبریتی با تمرکز بر چند نسل از چهرههای مشهور مانند مایکل جکسون و مدونا، پیامدهای مثبت و منفی تأثیر آنها را به ما نشان میدهد. گیل استیور ۳۰سال اخیر را صرف مطالعه روابط میان هواداران و چهرههای مشهور از دیدگاه مشاهده مشارکتی کرده است.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد