جام جم آنلاین اصفهان؛ امیر کشانی رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این نشست با اشاره به اهمیت اقتصاد رسانه و تأکید بر اصل شفافیت و نقشآفرینی موثر رسانهها در عرصه اقتصاد اظهار داشت: اتاقهای بازرگانی در تمام دنیا سه وظیفه اصلی شامل آموزش، ارتباط و چانهزنی با دولت و ایجاد تعامل میان تجار در سطح منطقه، کشور و دنیا را بر عهده دارند. از طرفی، بیشترین تلاش اتاق بازرگانی اصفهان در دوره دهم بر توسعه صادرات استان استوار است و هیئتهای تجاری خارجی را بهطور کاملاً فعالانه و هدفمند به اصفهان دعوت خواهیم کرد تا رتبه صادراتی استان در چهار سال آینده به سطح قابل قبولی برسد.
وی با اشاره به تعامل اتاق دهم با اتاقهای سایر استانها به منظور ایجاد ارتباط استراتژیک بهخصوص با اتاقهای استانهای مرکزی افزود: رسانههای اصفهان میتوانند با ایجاد موج رسانهای، نوع نگاه به اقتصاد استان را تصحیح کنند تا در نهایت به رفع موانع و مشکلات استان در حوزههای گوناگون منجر شود.
کشانی با بیان اینکه بهبود شاخصهای اقتصادی استان از جمله توسعه صادرات نیاز به پیوست رسانهای و جریانسازی در سطح استانی و ملی دارد، ادامه داد: درهای اتاق بازرگانی اصفهان به روی رسانهها باز است و رسانهها نیز عملکرد اتاق دهم را در زمینه عمل به قولهایی که به فعالان اقتصادی داده، رصد کنند.
علی صفرنوراله، عضو هیئترئیسه و خزانهدار اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن تأکید بر نقش غیرقابل انکار رسانهها در تمام بخشها از جمله در حوزه اقتصاد گفت: مهاجرت نیروهای متخصص یکی از اصلیترین مشکلات کشور و استان است؛ بنابراین باید برای حفظ سرمایه موجود تلاش کنیم که رسانهها نقش بسیار پررنگی در این زمینه دارند.
در بخش دیگری از این نشست نیز زهرا زمانی، مدیر پژوهش و بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اصفهان قطب اقتصادی کشور است، گفت: استان اصفهان در بسیاری از حوزهها از جمله معدن، حملونقل، گردشگری و صنایعدستی استانی پیشرو است و در تولید سنگ، فولاد، سیمان، طلا و جواهر، شیر، مرغ و تخممرغ و محصولات گلخانهای نیز رتبههای اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده، اما در کنار تمام این مزیتها متأسفانه نرخ بیکاری فارغالتحصیلان در استان از میانگین کشوری بالاتر است. همچنین با وجود تمام تلاشهای صورتگرفته برای بهبود شاخص محیط کسبوکار استان، مسائلی چون غیرقابل پیشبینی بودن قیمتها بهخصوص قیمت مواد اولیه، قوانین و بخشنامههای خلقالساعه و موانع صدور مجوزها سه معضل اصلی اقتصادی استان است که مانع رشد شاخصهای اقتصادی اصفهان میشود و اگر این مسائل در استان و سپس در کشور پیگیری و رفع شود، گام بزرگی در جهت توسعه اقتصادی خواهد بود.
وی در ادامه به اهداف کلان اقتصادی استان از جمله رشد صادرات و کاهش نرخ بیکاری اشاره و رویکردها و اولویتهای توسعهای بر مبنای این اهداف را تشریح کرد.
در ادامه سرپرستان و نمایندگان خبرگزاریها، پایگاههای خبری و روزنامههای استان به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.
تأکید بر تقویت ارتباط دوسویه اتاق بازرگانی اصفهان با رسانهها به منظور طرح مشکلات استان بهصورت مسئلهمحور و مطالبهگری رسانهای در خصوص این مسائل، ضرورت بهرهگیری از پتانسیل خبرگان و افراد تأثیرگذار اصفهانی که در سایر استانها و کشورهای خارجی مشغول فعالیت هستند، بهرهگیری رسانههای استان از ظرفیت اتاق اصفهان در حوزه آموزش برای تربیت خبرنگار تخصصی در حوزه اقتصاد، تأکید بر اصل شفافیت، توجه ویژه به حوزه گردشگری و برطرف کردن موانع موجود در این حوزه، لزوم حمایت اتاق اصفهان از استارتاپهای رسانهای، کمک رسانهها به تصحیح تصویر نادرست از اصفهان در سطح کشور و لزوم برگزاری نشستهای فصلی با خبرنگاران و ارائه گزارش از اقدامات اتاق از جمله این موارد بود.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد