با توجه به این‌که  چند سال است معدل امتحانات نهایی دانش آموزان حدود ۱۲ است، باید بررسی کرد که چه مسائلی سبب شده در سال‌های اخیر در این حوزه دچار درجا زدن شده‌ایم؟
با توجه به این‌که  چند سال است معدل امتحانات نهایی دانش آموزان حدود ۱۲ است، باید بررسی کرد که چه مسائلی سبب شده در سال‌های اخیر در این حوزه دچار درجا زدن شده‌ایم؟
کد خبر: ۱۴۱۷۳۶۵
نویسنده ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین آموزش و پرورش

در خبر‌ها آمده بود که در امتحانات نهایی امسال فقط یک دانش‌آموز توانست معدل ۲۰ را به دست بیاورد. کم نبودند رسانه‌هایی که روز گذشته به این مساله پرداختند.

هر چند چنین آمار‌هایی نیز دارای اهمیت است. اما در این بین شاخص و آمار‌های مهم دیگری نیز هست که باید مورد توجه قرار گیرند. برای نمونه ما باید به آمار‌هایی مانند معدل امتحانات نهایی تمام دانش آموزان و انحراف از میانگین بیشتر توجه کنیم. مثلا اگر معدل امتحانات نهایی دانش آموزان ۱۲ است، باید وضعیت استان‌های مختلف در این خصوص بررسی شود.

به این ترتیب می‌توان متوجه شد که شرایط دانش آموزان در استان‌های مختلف کشور و مناطق کم برخوردار چگونه است. علاوه بر این در این بررسی‌ها باید مشخص شود که عملکرد دانش آموزان در مدارس دولتی و خصوصی چگونه بوده است؟

به عبارت دیگر این مساله را که معدل یک دانش آموز در امتحانات نهایی اخیر ۲۰ شده است، نمی‌توان به عنوان یک ضایعه در نظر گرفت و بهتر است مسئولان بررسی کنند که  چرا معدل امتحانات نهایی دانش آموزان در چند سال اخیر حدود ۱۲ است؟

لازم به یادآوری است که در وزارت آموزش پرورش مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش وجود دارد و این مرکز باید چنین مسائلی را به شکل دقیق بررسی و تحلیل کند. رویکردی که در چند سال گذشته شاهد آن نیستیم. در واقع این مرکز باید شرایط دانش آموزان در مناطق مختلف کشور را بررسی کند و این اطلاعات را در اختیار مدیران آموزش و پرورش قرار دهد تا مشخص شود دانش آموزان در مناطق مختلف کشور با چه مشکلاتی رو به رو هستند یا چه نقاط قوتی دارند؟

به این ترتیب مسئولان آموزش و پروش بموقع متوجه خواهند شد که استان‌های مختلف کشور از نظر آموزشی با چه مسائلی رو به رو هستند و چنانچه دانش آموزان در استانی دچار افت تحصیلی شدند، می‌توان با بررسی اطلاعات موجود پی برد که دلایل افت تحصیلی آن‌ها چه بوده است؟ برای نمونه آیا سوالات امتحانی مناسب نیست؟ معلم مدرسه بدرستی به وظایفش عمل نمی‌کند؟ یا تراکم دانش آموزان در کلاس درس بیش از حد استاندارد بوده است؛ بنابراین با توجه به این‌که  چند سال است معدل امتحانات نهایی دانش آموزان حدود ۱۲ است، باید بررسی کرد که چه مسائلی سبب شده در سال‌های اخیر در این حوزه دچار درجا زدن شده‌ایم؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها