در تصادفات جاده‌ای تقریبا ۵۰۰ نفر کشته در ماه داشتیم
جانشین رئیس پلیس راهور در برنامه تهران ۲۰: 

در تصادفات جاده‌ای تقریبا ۵۰۰ نفر کشته در ماه داشتیم

بررسی نقش صدور پروانه‌های ساخت و تغییر کاربری‌های غیرمجاز در ترافیک در گفت‌وگو با اعضای شورای شهر

ترافیک تهران دستاورد اقدامات غیرمجاز

حالا دیگر صدای پلیس هم در آمده است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در تهران وجود دارد ترافیک شدید است که پلیس راهور یکی از علل آن را پروانه‌های ساختمانی بسیار و نادیده‌گرفتن پیوست ترافیکی و قوانین کمیسیون ماده ۵ می‌داند.
کد خبر: ۱۴۱۳۲۱۳
نویسنده مهشید جعفری - گروه جامعه

براساس آنچه که رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرده است، شهرداری تهران برای کسب درآمد بیشتر حتی برای املاک مسکونی مجوز تجاری صادر می‌کند و این تغییر کاربری بدون رعایت مبلمان شهری و بدون تعیین پارکینگ برای آن محل‌هاست. «شهرداری تهران برای درآمدزایی، پیوست ترافیکی در ساخت‌وسازها را نادیده گرفته است.» این سخنی است که سیدکمال هادیانفر، فرمانده پلیس راهور فراجا گفته است.

ترافیک، وابسته به توزیع تراکم و تامین سرانه
کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری موظف به بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آن است؛ چنانچه تغییرات نقشه‌های تفصیلی در طرح‌های تفصیلی موثر باشد باید به تایید شورای عالی شهرسازی برسد. همچنین این کمیسیون موظف به بررسی هرگونه تغییر کاربری املاک واقع در محدوده شهری است اما نادیده‌گرفتن این موضوع از سوی شهرداری تهران به این منجر شده است که در برخی نقاط شهر شاهد وقوع ترافیک‌های شدید در تمامی ساعات هستیم. آنچه که از صحبت‌های سردار هادیانفر مشخص است این است که تغییر کاربری‌ها که در کمیسیون ماده ۵ به وقوع می‌پیوندد بدون اخذ مجوز انجام می‌شوند.

در همین رابطه مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «این‌که ترافیک وابسته به توزیع تراکم و تامین سرانه‌های محلی و منطقه‌ای است امری قطعی است.»

وی ادامه می‌دهد: «هر کجا اشتباهی رخ دهد، سرانه‌های محلی تامین نشوند و سفرهای بی‌جهت تولید شوند، شاهد مشکلاتی خواهیم بود.

همچنین اگر طراحی‌های شهری به گونه‌ای نباشند که ظرفیت‌های حمل‌ونقل عمومی در آنجا به‌خوبی دیده شود یا پروژه‌هایی که جاذبه سفر هستند بدون لحاظ مطالعات ترافیکی اجرا شوند، قطعا ترافیک مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد.» عباسی با اشاره به وقوع این اتفاق در تهران می‌افزاید: «در برخی مناطق ممکن است مشکلات نادیده‌گرفته‌شدن پیوست‌های ترافیکی بسیار زیاد باشد و در برخی مناطق دیگر این اتفاق رخ نداده باشد اما به‌صورت کلی برخی از پروژه‌های فرامحلی و منطقه‌ای که در تهران اجرا شده نیازمند مطالعات بیشتر ترافیک بوده است.»

بی‌توجهی به ظرفیت زیست‌پذیری شهر
اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در ایجاد ترافیک‌های شهری نقش موثری دارند کاهش زیست‌پذیری شهر و افزایش تراکم‌هاست. هرچه میزان تراکم‌های ساختمانی و پروانه‌های ساخت بیشتر شود مشکلات ترافیکی نیز بیشتر می‌شوند. جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم می‌افزاید: «توسعه ساخت‌وساز‌ها به افزایش جمعیت شهری، افزایش تراکم و سفرها و درنهایت کاهش مطلوبیت زیست شهری منجر می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «ظرفیت زیست‌پذیری شهر به مرزی رسیده که هرگونه توسعه جدید واجد ابهام است. همان‌گونه که در اواسط دهه ۸۰، طرح جامع تهران و میزان زیست‌پذیری آن به لحاظ ساختار مورد بررسی قرار گرفت اکنون نیز نیازمند این هستیم تا برای آن‌که شهر تعادل زیست‌محیطی و اجتماعی داشته باشد مطالعات جدیدی انجام شود، زیرا دغدغه پلیس مهم است.»

ضرورت سنجش‌های ترافیکی در پروژه‌ها
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز معتقد است پیش از انجام هرکار و صدور هر پروانه‌ای توجه به محل قرارگیری پارکینگ‌ها حتما باید مورد بررسی قرار گیرد. به گفته چمران، یکی از راهکارها برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی این است که برای پروژه‌های بزرگ حتما سنجش‌های ترافیکی انجام و سپس تصویب و اجرا شود. اما صدور پروانه‌های بی‌رویه ساخت و تغییر کاربری‌هایی که از سوی شهرداری تهران انجام می‌شود در افزایش ترافیک شهری نقش موثر و مستقیمی دارد.

سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا در همین رابطه گفته است: «نادیده‌گرفتن پیوست ترافیکی به‌خصوص در حوزه ساخت‌وساز‌ها به‌دلیل درآمدزایی شهرداری و برخی ساخت‌وسازها و تغییر کاربری‌هاست. این تغییر کاربری‌ها در کمیسیون‌های مختلف شهرداری مانند کمیسیون ماده ۵ به اخذ مجوز منجر می‌شود و این درحالی‌است که بدون مجوز شورای ترافیک این مجوزها صادر می‌شوند.»

پیوست ترافیکی، پیش‌نیاز صدور پروانه ساختمانی
در همین راستا سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا هم در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی شهری آمایش سرزمینی است، می‌گوید: «ساخت‌وساز‌های کلانشهرها باید تابع قاعده و قانون استانداردی باشد.»

به گفته وی، اگر قرار است مراکزی در شهر ساخته شوند باید حتما پیوست‌های ترافیکی را داشته باشند و یکی از جدی‌ترین موارد برای صدور پروانه ساختمانی پیوست ترافیکی است. حالا باید دید که شهرداری تهران برای صدور پروانه‌های ساختمانی و نادیده‌گرفتن برخی قوانین کمیسیون ماده ۵ که صدای پلیس را نیز درآورده است چه پاسخی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها